Z typografického hlediska je font nesourodou směsicí protichůdných kresebných principů. Jako by autor poskládal font z Helvetiky, Universu, Myriadu, DINu a Ronnie, jak trefně poukazuje Stephen Coles v článku Roboto is a Four-headed Frankenfont na serveru Typographica. Budiž, to je věc vkusu či názoru autora.
Font však obsahuje i naprosté nesmysly, chyby, které nelze omluvit estetickým názorem, zde je výčet těch, kterých jsem si všiml nebo na něž upozornili čtenáři v diskusích na internetu. ČERNĚ je písmo Roboto, ŠEDĚ písmo Droid Sans.
Písmo Roboto najdete ke stažení například zde.
Akcenty
Font má pěkně hnusné a ledabyle provedené akcenty, ale v jednom se jedná o unikát: autor zřejmě nevěděl, jak naložit s vertikálním háčkem u českých a slovenských znaků ď, ť, ľ a Ľ, a tak zvolil neotřelou cestu: prostě tuto diakritiku vynechal.
Velmi kuriózní řešení zvolil autor pro tzv. ogonek, diakritické znaménko používané např. v Polsku a Litvě pod samohláskami. Ogonek bývá oblý a plynule navazuje na písmeno, jako tomu je u fontu Droid Sans; Roboto má ogonky zcela absurdní, zdráhající se popisu.
Aby toho nebylo málo, porovnejte následující znaky s korektním řešením v písmu Droid.
Azbuka
Na první pohled se mi zdá azbuka proporčně poněkud nevyvážená. Všiml jsem si také nestejné úrovně u spodních dotahů písmen щ a д, nejednotné výše středního tahu u ukrajinského є nebo absurdního posunutí vodorovného tahu u tvrdého znaku ъ.
Malé kapitálky
Aby té arogance vůči cizím jazykům nebylo málo, vynechal autor všechny akcentované znaky u malých kapitálek. Výsledek je legrační. (Droid Sans malé kapitálky neobsahuje.)
Kerning
Nestudoval jsem kerning detailně, ale všiml jsem si, že ve fontu zcela chybí kerning akcentovaných znaků (podobně jako u fontu Arial).
V azbuce sice nějaké kerningové páry jsou, ale namátkou vyzkoušené dvojice ГА či ТД chybí.
Řečtina
Řecky neumím, ale jedno vím, akcent tonos se neumisťuje nad písmeno, ale nalevo od něj – jako u písma Droid Sans.
Řazení glyfů
Glyfy jsou ve fontu seřazeny velmi nahodile, azbuka je roztříštěná na různých místech, najít konkrétní znak je velmi obtížné. Velká písmena řecké alfabety začínají gamou, cyrilice začíná srbským Ђ. Řazení glyfů sice (většinou) neovlivňuje funkčnost fontu, ale je známkou profesionality autora.
Otázka je, proč Google náhle opustil písmo Droid, na které byl tak pyšný (ostatně písmo Droid zevrubně představili na konferenci ATypI v Reykjavíku jeho tvůrci), a proč si jako náhradu zvolil nepovedený paskvil. Osobně jsem přesvědčen, že jde o očividné šlápnutí vedle a že Roboto brzy zmizí ze scény. Otázka je, jestli se vrátí Droid Sans nebo jiné kvalitní písmo.
Článek původně pochází z webu Typo.cz. Zde vyšel v nezměněné podobě se souhlasem jeho autora, Filipa Blažka. Tímto redakci časopisu Typo mnohokrát děkujeme.