Herní plány Googlu jsou nakonec větší, než jsme čekali. Firma včera večer na Game Developers Conference představila novinku jménem Stadia. Jde o novou herní platformu, která konkuruje PlayStationu, Xboxu nebo Switchi, avšak obejde se bez konzole a poskytne funkce, které posunou hry zase trochu jiným směrem.
Google loni testoval Project Stream, který fungoval stejně jako GeForce Now nebo PlayStation Now. Okamžitě zpřístupní hru, která fakticky běží někde na vzdáleném serveru. K uživateli míří video a zvuk, směrem od něj pak ovládací povely. Díky široce dostupné infrastruktuře po celém světě lze dosáhnout doby odezvy v řádu desítek milisekund, takže prodleva mezi stiskem tlačítka a vykonáním akce bude pro méně citlivé hráče skoro nepostřehnutelná.
Budoucnost bude 8K a 120 fps
Project Stream poskytoval rozlišení 1080p, 60 snímků za sekundu a stereo zvuk. Google Stadia bude streamovat ve 4K, s 60 fps, HDR a prostorovým zvukem. Platforma je navíc škálovatelná, takže se do budoucna počítá i s 8K a 120 snímky za sekundu.
Protože hry běží na vzdálených serverech, uživatel potřebuje jen málo výkonné zařízení, které bude schopné přehrávat video. Může jím být lowendový notebook s Windows a prohlížečem Chrome či rovnou Chromebook. Stadia ale bude fungovat i na mobilech, tabletech nebo televizorech. Teoreticky se může dostat formou aplikace do každé Smart TV, Google ale ukazoval streamování půjde přes Chromecast Ultra. Protože vše běží v cloudu, rozehranou hru z TV můžete dojet na mobilu při cestě vlakem. Nebo ve vaně.
Díky tomu, že se nemusí nic dopředu stahovat nebo instalovat, hra půjde spustit za pět sekund po kliknutí na tlačítko. A to tlačítko bude chtít Google vecpat všude. Bude například na YouTubu, kde si přehrajete trailer na novou hru a po skončení vám Google nabídne, ať si ji hned vyzkoušíte. Teoreticky se může dostat i do výsledků vyhledávače, aby zase vzbudilo vášně u Evropské komise.
Hrát půjde na čemkoliv, Google ale nebude svazovat ruce ani při výběru periferií. Bude prý podporovat celou řadu stávajících gamepadů, ale i klávesnice a myši. Sám navíc vytvořil gamepad Stadia Controller. Má rozložení podobné jako DualShock 4, obsahuje mikrofon, sluchátkový konektor a připojuje se přes Wi-Fi. To by mělo také snížit latenci, protože Bluetooth je brzdou a přes Wi-Fi se Controller spojí rovnou s domácím routerem, nikoliv počítačem či mobilem. Tady Google hraje o každou milisekundu.
Co je Stadia?
Přestože bude hardware před uživatelem skrytý, někde v pozadí bude výkonná mašina. Google spolupracuje s AMD, pro něhož to bude další důležitý herní partner (po Sony a Microsoftu). Dodá upravený x86 procesor s taktem 2,7 GHz, podporou AVX2 a s 9,5 MB L2+L3 cache. Vzhledem k instrukční sadě bude jistě založen na architektuře Zen. Grafika bude také upravená na míru Googlu a nabídne 56 výpočetních jednotek s hrubým výkonem 10,7 TFLOPS (jako Xbox One X a PS4 Pro dohromady). To by sedělo na Radeon RX 56 nebo jemu odpovídající Radeonu Pro WX 8200.
Je pravděpodobné, že CPU i GPU budou součástí nového APU. Google totiž mluví o sdílené paměti HBM2 s kapacitou 16 GB a propustností 484 GB/s. Data se budou samozřejmě načítat z SSD. Na straně softwaru najdeme Debian Linux a grafické API Vulkan. Google pak vývojářům nabídne SDK pro přístup ke specifickým funkcím. Stadia si již rozumí s grafickým enginy Unreal, Cryengine a Unity nebo fyzikálním Havok. Dev kity bude Google rozdávat zdarma. Dostaly se již k více než 100 studiím po celém světě.
Které hry nabídne?
Protože jde o úplně novou platformu, Google si také musel zajistit tvůrce her. Přímo na keynote byl šéf Ubisoftu Yves Guillemot, takže pro Stadii nejspíš budou dostupné i chystané tituly, nejen v Project Stream testovaný Assassin's Creed Odyssey. Podporu slíbil také iD Software. Portovat chystanou střílečku Doom Eternal prý trvalo jen pár týdnů, což dává naději, že Google do sítě polapí i ostatní. Prezentovalo též studio 2K Sports, konkrétně NBA 2K19 nebo menší španělská firma Tequila Qorks, která stojí za adventurou Rime. Bližší informace o hrách chce Google zveřejnit v létě, zřejmě v červnu na E3.
Čemu jsem dopředu moc nevěřil, je to, že by Google opravdu zakládal herní studio. Spletl jsem se. Pod značkou Stadia Games and Entertainment chce Google vyvíjet vlastní tituly a studio povede Jade Raymond, bývalá producentka Ubisoftu a EA, která má na svědomí rozjezd sérií Assassin's Creed a Watch Dogs. Konkrétní plány ale zatím neznáme.
Co Stadia umí a PlayStation ne?
Úspěšná herní platforma je založená na kvalitních hrách. Google ale přinese i trochu té omáčky okolo, na kterou bude slyšet mladá generace uživatelů. Ti nemusí sami hrát, ale sledují při tom ostatní. Nebo sami chtějí kdykoliv své hraní natáčet a sdílet. Jen na YouTubu prý každý den sleduje herní videa 200 milionů lidí.
Streamování a ukládání videí je nativní součástí platformy Stadia. V datacentrech se připravuje obraz a zvuk pro samotné hráče, takže už je pak jednoduché tentýž stream archivovat nebo pustit živě na YouTube. Gamepad od Googlu má na sdílení samostatné tlačítko. A vedle něj je zase tlačítko, které vyvolá Assistanta, kterému řeknete, co máte za problém a on vám se zákysem v logické hře pomůže tím, že vám ukáže, jak místem prošel někdo jiný.
Pro streamery a jejich fanoušky bude určena funkce Crowd Play. Vytvoří odkaz, pomocí něhož se budou ostatní moci okamžitě připojit do jejich instance hry. To Google ukazoval právě na NBA 2K19. Populární streamer spustí hru, vytvoří odkaz a devět nejrychlejších zaplní palubovku po jeho boku.
Ještě zajímavěji působí funkce State Share. Stav některých her běžících v cloudu půjde uložit do unikátního odkazu a poslat ostatním hráčům. Ti po kliknutí uvidí stejnou postavu, se stejným inventářem, pozicí i okolním světem jako původní hráč. Zajímavé herní zážitky pak půjde sdílet nejen jako video, ostatní si to budou moci sami prožít. Nebo někdo vytvoří výzvu, aby ostatní překonali jeho výsledek.
Obří infrastruktura her Googlu by také měla zlepší multiplayerové hraní. Minimalizují se lagy, bude možné vytvářet větší světy a v instancích udržovat více hráčů. Dnes populární žánr battle royale proti sobě postaví obvykle 100 lidí, Stadia jich dovolí třeba tisíc. A protože hra běží v cloudu, nepůjde cheatovat. A když už jsme u mulťáku, Stadia bude podporovat i dříve tolik oblíbené gaučové hraní ve více hráčí ve split screenu (s rozdělenou obrazovkou).
Google také naznačil, že se počítá i s možností distribuovaných výpočtů podobně jako to chystá revoluční Project Atlas od EA. Hry by díky cloudu mohly přinést lepší grafiku a fyziku, protože nebudou limitované výkonem jednoho počítače či konzole.
Kdy? Ještě letos
Google Stadia odstartuje ještě v roce 2019. Služba bude nejdříve dostupná v USA, Kanadě, Británii a většině Evropy. Jak to bude s Českem? To asi bude záležet na přítomnosti Google Assistanta, který má už roční zpoždění. Bližší informace o hrách, ceně atd. Google zveřejní až během léta.