V posledních dnech utíká hodně nových informací o připravovaných grafických kartách Intel Arc, kterými tento polovodičový gigant vstoupí na trh herních grafik (nebo se o to aspoň pokusí). Začátkem týdne jsme tu měli informace o třech chystaných modelech, ale vypadá to, že už je musíme opravit, protože úsporná a levná karta s 1024 shadery se má dost lišit. Také už asi máme vysvětlení kódových jmen GPU a značení karet.
Minule jsme psali o tom, že vedle dvou karet založených na výkonnějším GPU „SOC1“ se 4096 a asi 3072 shadery bude Intel mít v nabídce třetí kartu pro desktop s čipem SOC2, jenž má jen 1024 shaderů. O té se nyní objevily informace na Chiphellu i spolu se snímkem PCB, ovšem mimořádně rozmazaným a ještě zacenzurovaným. Každopádně se ale zdá, že specifikace se budou lišit.
Menší GPU Alchemist má 96bitovou sběrnici
Patrně zůstává v platnosti, že menší ze dvou čipů, které Intel chystá v první generaci herní architektury Xe HPG „Alchemist“, má 128 bloků EU a tím pádem 1024 shaderů. Ovšem čip nebude mít 64bitovou paměťovou sběrnici, jak uváděl předchozí únik. Na údajném snímku karty s tímto GPU jsou totiž tři čipy GDDR6 a leaker, který s obrázkem přišel, toto potvrzuje. Karta údajně nebude mít 4 nebo 8 GB paměti, ale 6 GB.
To je dobře, protože pro levnou kartu by 8 GB asi bylo moc, ale 4 GB už zase asi je málo. Navíc toto znamená, že čip SOC2 s 1024 Schadery nemá 64bitovou paměťovou sběrnici, ale 96bitovou, což umožní o 50 % lepší propustnost a zřejmě o dost zlepší herní výkon. Pokud by Intel použil 16,0GHz paměti GDDR6, dosahovala by tedy grafika propustnost 192 GB/s.
Že je sběrnice opravdu o šířce 96 bitů, by mohl dokládat také umělý obrázek čipu, který Intel ukazoval. Firma v prezentaci měla vizualizace dvou čipů GPU, z nichž větší je asi SOC1 se 4096 shadery a menší by tedy měl být SOC2 s 1024 shadery. Rozborem bloků viditelných na vizualizaci uživatelé z Twitteru došli k závěru, že čip by opravdu měl mít 96bitový řadič pamětí (dva bloky řadičů DRAM po 64 + 32 bitů).
https://twitter.com/Locuza_/status/1442491280962072576
Navíc se zdá, že ona vizualizace Intelu odpovídá nynějšímu úniku na Chiphellu ještě v jednom. Čip SOC2 ukázaný Intelem má totiž křemík na pouzdru nikoliv uprostřed, ale vyosený. A přesně tak to vypadá na rozmazaném snímku. Leaker z Chiphellu k tomu podotýká, že to možná zkomplikuje práci výrobcům karet při návrhu chlazení, ale snad to nebude nic zásadního.
Leaker pravděpodobně měl asi referenční kartu Arc s tímto GPU v ruce, protože uvádí, že PCB používá dražší SMD součástky a je velmi krátké, takže karty by mohly mít „ITX“ délku 17 cm (ne-li menší) vhodnou pro malé skříně. A také uvádí, že typická spotřeba této grafiky je 65 W. Nakonec tedy její TDP možná nebude ani těch 75 W, přípustných pro napájení ze slotu bez přídavného napájení.
Karty první generace Alchemist budou „Arc aXXX“, druhá generace „Arc bXXX“…
Na internet se dostaly také dokumenty, kde Intel uvádí pro výrobce karet a počítačů, jak mají správně jeho grafické karty titulovat. Mezi informacemi o tom, v jakém pořadí se má psát Intel Arc Graphics, kde má být ® a kde ™, tyto dokumenty prozrazují také to, jak se jednotlivé karty asi budou rozlišovat. Kromě hlavní značky Intel Arc totiž samozřejmě dále budou mít číselná označení modelu, podobně jako u GeForce máte RTX + nějaké číslo a nebo u Radoenů RX a číslo.
Intel zřejmě chystá systém, kde na začátku bude malé písmeno – v první generaci „a“ – a poté číslo označující model karty. Ona úsporná 65W karta by se tedy mohla jmenovat třeba Intel Arc a300 (číslo jenom hádáme). Malé písmeno Intel možná zvolil tak, aby to sedělo k i3/i5/i7/i9 používaným u procesorů, takže je teoreticky možné, že použije také podobná čísla.
Ono malé „a“ zřejmě odkazuje na to, že jde o grafiky generace s kódovým označením „Alchemist“. Druhá generace „Battlemage“ by se tedy asi mohla lišit tím, že na začátku bude písmeno „b“: Intel Arc b300. Vypadá to, že kódová označení generací GPU pro grafiky Intel Arc jsou volená obecně tak, aby postupovala podle abecedy (Alchemist, Battlemage, Celestial, Druid). Další generace tak asi bude začínat na „e“.
Toto značení generací je trošku nezvyklé. Jak AMD, tak Nvidia pro odlišení generace grafiky používají číslo, kdežto zde si asi budeme muset chvíli zvykat. Je ale pravda, že tento systém Intelu vydrží o dost déle, než bude muset vymýšlet nějak změny (což by u čísla bylo, když se dojde k devítce).
Zdroje: Momomo_us, VideoCardz