HDMI 2.1 přichází. Masivní rozlišení, dynamické HDR a adaptivní obnovování [CES]

5. 1. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Z 4K obrazovek a televizí se stala už celkem normální věc a pomalu se začíná črtat zase přechod na rozlišení ještě větší. Pro ně se již v aktuální generaci grafik začal prosazovat DisplayPort 1.3/1.4, ovšem rozhraní HDMI, které je v noteboocích a základních deskách (alespoň těch pro spotřebitelskou sféru) rozšířenější, se zatím tímto směrem nepohnulo. Tedy až doposud. Konsorcium HDMI Forum na CES 2017 oznámilo nový velký upgrade tohoto rozhraní, který jeho možnosti rozšíří na obrazovky až s rozlišeními 8K nebo ještě dále a přinese některé velmi zajímavé novinky i mimo to.

Nová generace má označení HDMI 2.1,
což ale možná trošku podhodnocuje její význam (předchozí
verze se jmenuje HDMI 2.0b, ale měla jen menší inovace). Verze 2.1
přinese novou výkonnější fyzickou vrstvu a nové, tzv.
„48G“ kabely s podstatně vyšší propustností, která má
být právě 48 Gb/s. Pro srovnání, HDMI
2.0
poskytuje jen 18 Gb/s, šířka pásma tedy bude ještě
vyšší, než u DisplayPortu 1.3/1.4 (32,4
Gb/s
), což dovolí lepší rozlišení.

Specifikace HDMI 2.1 oznámena

Kabely 48G budou mít stejné konektory
a podporují i kanál pro komunikaci po síti Ethernet.
Údajně by také měly mít nízké elektromagnetické rušení.
Tyto nové kabely budou zpětně kompatibilní se staršími
zařízeními (tj. poběží s nimi na původních nižších
rychlostech); pro signál HDMI 2.1 ovšem bude nutný kabel 48G.
Připojená zařízení pochopitelně sama musí nový standard umět.

 

Vyšší rozlišení

HDMI 2.1 bude jako standard podporovat
hodně vysoká rozlišení: mají být dostupná rozlišení 4K (3840
× 2160 a varianty), 5K (5120 × 2880), 8K (7680 × 4320)
a zřejmě i „10K“, což by asi mělo být 10240 ×
5760 bodů. Počítá se s obnovovacími frekvencemi 50/60 Hz,
ale i 100 a 120 Hz a navíc i s HDR,
tedy s vyšší bitovou hloubkou. HDMI 2.1 má podporovat jak
komprimovaný, tak nekomprimovaný signál, bez komprese by měla být
dosažitelná minimálně rozlišení 4K při 120 Hz a 5K
při 60 Hz.

Specifikace HDMI 2.1 oznámena

Pokud dobře počítám, tak by se s nějakou
režií snad s 8bitovými barvami mělo zvládnout také
rozlišení 5K při 120 Hz a možná 8K při 60 Hz. Na
víc ale už asi bude nutná komprese, nebo podvzorkování (formát
4:2:0 dokáže ušetřit polovinu datového toku a při
přehrávání videa by ani nevadil).

Specifikace HDMI 2.1 oznámena

 

 

Dynamické HDR

HDMI 2.1 bude podporovat barevný
prostor BT.2020 a samozřejmě také hloubky nad 10 bitů
(specifikace počítá s 12, 14 a už i 16bitovými
barevnými složkami). Kromě toho bude také podporována jedna
novinka proti starším verzím HDMI. Generace 2.1 bude přenášet
HDR obraz nejen se statickými metadaty, ale už i s dynamickými.
Dynamické HDR má potenciálně vyšší kvalitu, neboť metadata
s parametry pro zobrazení videa mohou být specifikována
zvlášť pro každou scénu a dokonce i individuální
snímky videa. Naproti tomu statické HDR má jen jeden profil pro
celé video, který musí být nastaven kompromisně s ohledem
na celý film se všemi odlišnými scénami.

Specifikace HDMI 2.1 oznámena

HDMI 2.1 přinese pokrok vedle obrazu
také pro transport zvuku. Pod označením „eARC“ (enhanced audio
return channel) budou podporovány pokročilé formáty včetně
objektového audia. Televize budou také schopné identifikovat
připojené zařízení a přizpůsobit mu přehrávání.

 

 

 

Adaptivní obnovování!

Asi největší peckou je ale standard
pro adaptivní obnovování, kterým se HDMI 2.1 vyrovná schopnostem
rozhraní DisplayPort (s jeho volitelným rozšířením VESA
Adaptive-Sync
, na němž AMD postavilo FreeSync). Tato
technologie se jmenuje Game Mode VRR (variable refresh rate) a možná
je i plodem snah AMD, které avizovalo, že by chtělo proměnnou
frekvenci na HDMI standardizovat, když uvedlo FreeSync
přes HDMI
.

Specifikace HDMI 2.1 oznámena

Jak je patrné z názvu, Game Mode
VRR má sloužit pro plynulou a netrhanou reprodukci pohybu ve
hrách – ke stejnému účelu jako G-Sync a FreeSync. S Game
Mode VRR by tedy hry mohly mít nižší latence a kromě cukání
pohybu se také předejde tearingu (který je ale samozřejmě
způsoben primárně vypnutím vertikální synchronizace, takže VRR
jej řeší jen nepřímo). Game Mode VRR je určen nejen pro herní
počítače, ale také pro herní konzole a také VR brýle
a headsety, kde přijde velmi vhod. Tím, že je tato funkce
standardizována konsorciem HDMI Forum, máme dobrou šanci, že se
nyní dostane už i do televizí. Pravděpodobně ji tímto také
budou moci použít budoucí konzole – uvidíme, zda by ji
Game Mode VRR nemohl nabízet třeba už připravovaný 4K
Xbox „Scorpio“
, jenž se má objevit koncem roku.

 

 

bitcoin školení listopad 24

Zejména Game Mode VRR bude dalekosáhlá
změna pro oblast monitorů a televizí, takže podporu HDMI 2.1
v grafikách a zobrazovadlech budeme nedočkavě vyhlížet.
Nicméně čekání asi nebude úplně krátké. Specifikace by měla
být oficiálně vydána na začátku druhého čtvrtletí (tedy
v dubnu), ovšem poté ještě může docela dlouho trvat, než
se porty nové generace objeví na trhu. Příchod HDMI 2.0 například
trval docela dlouho, do monitorů se dostával ještě pomaleji, než
do grafik a například GPU procesorů Intel jej neumí doposud
(u AMD přinesly HDMI 2.0 až 14nm grafiky z loňského
léta a APU Carrizo/Bristol Ridge, platforma FM2+ jej také
neumí). Na HDMI 2.1 bychom tedy také mohli čekat minimálně
jeden, ale třeba i dva roky.

Zdroje: HDMI Forum (1,
2)