Ideální grafika pro TOP 7 her podzimu

24. 11. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Pět karet od čtyř do sedmi tisíc v sedmi hrách

Stejně jako jsme loni na podzim jásali nad uvedením dlouho očekávaných her jako Bioshock, World in Conflict, Medal of Honor: Airborne nebo Crysis a zároveň v polovině případů plakali nad jejich náročností, i letos patří áčkové herní tituly a výkon komponent v nich mezi hlavní témata hardwarových webů. V testu si představíme celkem sedm her, jež v testovací metodice ExtraHardware dosud chyběly a přitom nejen okupovaly přední příčky v žebříccích očekávanosti, ale jsou zajímavé i po stránce grafického provedení a výkonu GPU v nich. Zda to jsou dobré hry po všech stránkách, to už ponechám specializovaným recenzentům. I když – aby to nebylo tak bezkrevné – musím uznat, že zvuková kulisa v Dead Space nebo grafická stránka S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky mě zaujala i při testování.

Zajímá-li vás výkon širšího spektra grafických karet v dříve vydaných hrách, využijte některého z odkazů vedoucích přímo na grafy výkonu v již vydaných článcích:

Vraťme se ale k tématu tohoto testu a to raději rovnou k hardwaru. Střední třída grafik nám sice kvůli dolaru trochu podražila a nezačíná kousek na třemi, ale bohužel už nad čtyřmi tisíci korun, přesto v ní najdete grafické karty průměrným výkonem za absolutní špičkou příliš nezaostávající. Troufám si říct, že po rozšíření o GeForce 9800 GT a Radeon HD 4830 zastupuje pět vybraných karet nejčastější volbu hráčů.

Ceny byly zjištěny 22. 11. 2008 a patří vždy nejlevnější skladem dostupné kartě daného modelu, do cen nebyly zahrnuty jednorázové akční slevy (především víkendovky či mail-in rebate na Neweggu) ani ceny karet označených jako výprodej

Už podle papírových parametrů vám musí být jasné, že jakákoli praktická srovnání výkonu dnešních GeForce s mohutným fill-rate a Radeonů s působivým teoretickým výkonem v plovoucí desetinné čárce jsou velice zajímavá a v podstatě ukazují, zda se při daném výběru testů podařilo lépe vyvážit parametry společnosti Nvidia, nebo ATI (AMD).

Novinkou mezi otestovanými grafikami je Radeon HD 4870 s 1024 MB paměti. Přestože se zpočátku zdálo, že 512 MB bude RV770 stačit na takřka plný výkon ve všech hrách, už dřívější testy Far Cry 2 prokázaly, že přinejmenším nějaké výjimky se najdou. Radeon HD 4870 1 GB je asi o 10 % dražší než 512MB verze a jeho cena je srovnatelná nebo lehce vyšší než cena hlavní konkurence – GeForce GTX 260 s 896 MB paměti. Myslíme samozřejmě už verzi s 216 stream procesory, původní, 192shaderová GTX 260 má status výprodejového zboží a cenově i výkonnostně se bije právě s Radeonem HD 4870 512 MB.

Společnost Gigabyte nám dodala oba Radeony HD 4870: 512MB i 1024MB verzi, obě v referenčním provedení (přestože už má v nabídce vlastní design)

Pro naměření výkonu GeForce GTX 260 (216 SP) byla použita karta od XFX, takty byly ale nastaveny na standardních 576/1240/1998 MHz (jádro/SP/paměti efektivně)

GeForce 9800 GTX+ zastupuje nejvýkonnější jednočipovou kartu generace před GeForce GTX 200 series, jejích taktů nicméně snadno dosahuje i 9800 GTX nebo ještě o něco starší 8800 GTS-512. 9800 GTX+ je o něco dražší než Radeon HD 4850, který v minulých testech vždy patřil k nejvýhodnějším kartám vůbec. Uvidíme, jak se popere v rámci střední třídy v těch nejnovějších hrách.

Testovací sestava

Monitor HP LP3065 (30", S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (900 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Arctic Cooling Fan 12 PWM (800 ot./min)
  Cooler Master 12cm (800 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače grafiky Nvidia GeForce 180.47
  ATI Catalyst 8.11

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia GeForce – Vsync: off, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, adaptive AA: off

Call of Duty: World at War (DX9)

Call of Duty: World at War

Benchmarkuji pomocí FRAPSu, a to hned v jedné z úvodních částí hry (viz obrázek). Používám verzi hry 1.0.0.15, všechny detaily jsou nastaveny na maximum, měním jen rozlišení a anti-aliasing.

Crysis: Warhead (DX10)

Crysis: Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu od HOC a nejnáročnější mapu frost 2. V tomto testu je měřen výkon při průletu lokací s letadlovou lodí a zmrzlým obřím dolem. Hra běží v DX10 režimu, všechny detaily jsou nastaveny na Gamer (odpovídá High v původním Crysis).

Dead Space (DX9)

Dead Space

 

I v Dead Space využívám nástroje FRAPS. Po načtení uložené pozice vyjedu výtahem do na poměry hry vcelku náročné místnosti s velkou pohyblivou konstrukcí kolem níž lze běhat dokola a nic vás přitom neruší. Pro každé nastavení měřím dvě tato kola.

uložená pozice

Fallout 3 (DX9)

Fallout 3

Ve Fallout 3 nastavuji všechny detaily na maximum, měním jen rozlišení a anti-aliasing. U anti-aliasingu i vertikální synchronizace je potřeba u obou .INI souborů uložených v \My Games ověřit, zda se skutečně nastavily dle vašich požadavků. Pro změření výkonu používám velkou otevřenou lokaci Dupont Circle, po proběhnutí kolem střílejících nepřátel s aktivním GOD mode ničím raketometem autobus a auto, po výbuchu končím logování FRAPS.

Far Cry 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test short ranch. Výsledky v grafech jsou průměrem ze tří opakování každého dílčího testu.

 

Left 4 Dead (DX9)

Left 4 Dead

Pro účely testování v Left 4 Dead jsem si vytvořil vlastní timedemo v pěkné a hlavně především na výkonu grafiky závislé lokaci s lesem.

 

 

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX9 a DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si vystačil hned s prvním táborem a východem slunce. S FRAPSem proběhnu vždy stejnou přes minutu trvající trasu. V první části měření používám DX9 režim hry s full dynamic lighting a všemi táhly nastavenými na maximum (měním opět jen rozlišení a hýbám s táhlem anti-aliasingu).

Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1, anti-aliasing průhlednosti však nechávám v režimu DX10, DX10.1 režim je náročnější (ověřeno).

Verdikt

Ačkoli tomu tak při předchozím testování ve 22 hrách vydaných nejpozději v květnu 2008 nebylo, v tomto výběru sedmi nových 3D her předčí Nvidia GeForce GTX 260 (SP216) nejen Radeon HD 4870-512 dost jasně, ale hodně odskakuje i 1024MB verzi nejvýkonnější jednočipové karty Radeon. GeForce 9800 GTX+ naopak poprvé obhájila svou vyšší cenu oproti Radeonu HD 4850 a naznačila, že karty „staré“ architektury G80/G92 ještě poslouží dobře. Překvapením je velký rozdíl ve výkonu 512 a 1024megabajtové verze Radeonu HD 4870, několik herních titulů už více než 512 MB grafické paměti dokáže využít.

Call of Duty: World at War – hra je oproti předchozímu dílu výrazně náročnější, výkon je hodně závislý na grafické kartě a Radeony ve hře výrazně ztrácí na srovnatelné GeForce

Crysis: Warhead – mýtus o tom, že by Warhead byl snad méně náročný než původní Crysis, je snad vyvrácen. Stále však platí, že hra je velmi intenzivním grafickým benchmarkem, velmi sedí GeForce GTX 200, souboj GeForce 9800 GTX+ a Radeonu HD 4850 už je vyrovnaný

Dead Space – ačkoli hra vypadá dobře, náročná vůbec není. Testovaná lokace alespoň nějak škáluje výkon grafik, vliv anti-aliasingu na výkon je malý. Ve hře jsou jasně lepší GeForce

Fallout 3 – nejvýkonnější karta, GeForce GTX 260, je už i v rozlehlé lokaci limitována procesorem. Ve hře nejsou tuny trávy a tisíce stromů jako v Oblivionu, takže Fallout 3 běží výrazně rychleji, hra jde opět o něco lépe kartám GeForce

Far Cry 2 – nemáte-li kartu s alespoň 768 MB, tak kombinaci Ultra High detailů a anti-aliasingu nezkoušejte. S aktuálními ovladači je souboj GTX 260 s Radeonem HD 4870 1 GB skoro vyrovnaný, 9800 GTX+ začne později ztrácet výkon s vyšším rozlišením a anti-aliasingem než Radeon HD 4850

Left 4 Dead – Source engine opět přesvědčil, že hry na něm mohou vypadat skvěle (to platí hlavně pro postavy a venkovní lokace, interiéry jsou slabé), hra jde opět lépe kartám GeForce

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky – možná vůbec nejlépe vypadající PC hra podzimu, s níž se podle mě může srovnávat jen Crysis (Warhead). To ale platí jen pro enhanced full dynamic lighting (DX10) režim s anti-aliasingem (a anti-aliasingem průhledných textur, pro tuto hru velmi důležitým), jenž ale není na žádné současné kartě hratelný. Bez anti-aliasingu si jej kromě chvil, kdy východ/západ slunce vrhá náročné paprsky, můžete zapnout. Clear Sky je jedinou hrou z testovaných, co jde o něco lépe Radeonům HD 4800 než podobně drahým GeForce (rozdíly jsou jen při zapnutém anti-aliasingu). To ale neplatí pro běžný full dynamic lighting režim, ve kterém naopak i GeForce 9800 GTX+ porazí Radeon HD 4870. 
 

Spočítal jsem i sumy všech her bez enhanced full dynamic lighting režimu ve S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, který si svou náročností nezadá s DX10 very high režimem Crysis (a dnešní karty s ním tedy nepředvádí plynulou snímkovou frekvenci), po převedení na procenta situace vypadá takto (celkový výkon):

Po vydělení celkového výkonu cenou karet vč. DPH by se poměr výkon/cena (platí, že vyšší index znamená výhodnější kartu) změnil takto:

 

 

Za poskytnutí grafických karet Radeon HD 4850, HD 4870 a HD 4870 (1 GB) děkujeme společnosti Gigabyte.

Za poskytnutí grafické karty GeForce GTX 260 děkuji společnosti XFX.

 

bitcoin školení listopad 24


Znovu připomenu, že na ExtraHardware najdete i žebříčky grafik v dalších hrách. Zajímá-li vás tedy výkon širšího spektra grafických karet v dříve vydaných hrách, využijte některého z odkazů vedoucích přímo na grafy výkonu v již vydaných článcích: