Hlavní navigace

Instagram Stories jsou úspěch, Snapchat ale krvácí. Dočasné příspěvky půjdou i na Facebook a WhatsApp

31. 1. 2017

Sdílet

 Autor: Snap
Snapchat ztrácí svou pozici. Uvedení dočasných příspěvků na Instagramu bylo velmi úspěšné, dnes už funkci využívá 150 milionů lidí. Facebook proto bude funkci rozšiřovat na své další platformy.

Loňský rok byl pro online sociální média zlomový. Facebook v roce 2013 zkusil koupit Snapchat za tři miliardy dolarů, ale nepovedlo se mu to. A tak se rozhodl jeho úspěch napodobit obyčejným kopírováním. Úspěšně jej začal kopírovat nicméně stejně až loni, přičemž jako první zavedl nové funkce do Instagramu. Začalo to dočasnými příspěvky, které byly obohaceny o filtry a jiné efekty, tyto příspěvky bylo později možné zasílat také soukromě konkrétním osobám či skupinám. Dlužno dodat, že pokusů o napodobení Snapchatu bylo v uplynulých letech více. Facebook se kromě toho navíc pokoušel koupit jiný klon, k čemuž došlo v létě. Právě v létě ale začal uvádět nové funkce výrazně měnící Instagram – a tentokrát uspěl. Na základě kladného přijetí Instagram Stories se rozhodl implementovat stejné funkce do Mesengeru, který tedy také umožňuje vystavovat dočasné příspěvky a používat všemožné foto filtry a efekty. https://vimeo.com/192220333

Po Instagramu jsou na řadě Facebook a WhatsApp

Od loňského prosince je tak komunikátor díky funkci Messenger Day více než kdy dřív vlastní sociální sítí sám o sobě. Pár dní starý report webu TechCrunch ale naznačuje, že Facebook neskončil. V další etapě plánu, jak potopit Snapchat, integruje stejnou funkci také do hlavního klienta pro sociální síť. Funkce pro vkládání dočasných příspěvků, které budou vidět v horní části aplikace, se bude „originálně“ nazývat Facebook Stories.

A pokud budete fotit selfie, budete si opět moct vybrat z celé řady efektů a filtrů. Není divu, že Facebook funkci hodlá šířit dál. Na Instagramu, který platí za jeho nejmenší službu, si ji otestoval a čísla hovoří sama za sebe. Podle nedávné zprávy totiž dočasné příspěvky na Instagramu používá po pouhých několika měsících od uvedení již 150 milionů lidí. Spolu s tím ovšem provozovatel služby oznámil nástup reklam do tohoto nového virtuálního prostoru.

Pro úplnost dodávám, že začátkem léta měl Instagram 500 milionů aktivních uživatelů a uživatelek, ale v prosinci již hlásil 600milionovou základnu. Po Instagram Stories a Messenger Day modrá sociální firma nechystá pouze Facebook Stories. Podobnou funkci testuje rovněž ve službě WhatsApp, která tak bude v budoucně skoro určitě další, která dostane do výbavy dočasné příspěvky. Úspěšný klon Snapchatu bude tedy nasazen na všech čtyřech platformách Facebooku.

Facebook kopíruje, Snapchat krvácí

Ještě jsme se toho nedočkali, ale Facebook ví, co dělá. Než okopírovanou funkci oficiálně získají samotný klient pro Facebook nebo WhatsApp, můžeme se podívat na dostupné informace dokládají úspěch Instagram Stories. Kromě již zmíněných 150 milionů lidí, kteří Instagram Stories aktivně využívají, existují jiné důkazy o tom, že se Facebook trefil do černého.

Velký report najdete na webu TechCrunch. Nemá smysl vše dopodrobna rozebírat a opakovat, takže pokud vás téma zajímá, určitě si zprávu přečtěte. Já si jen dovolím vypíchnout pár čísel. Snapchat Stories dnes používá o 15–40 % lidé méně. Redakci TechCrunch se podařilo získat vyjádření od řady vlivných osobností nebo agentur, které jen potvrzují, že po letní premiéře Instagram Stories letí vzhůru, zatímco zájem o Snapchat Stories klesá.

WT100

Po Instagram Stories budou následovat také Facebook Stories Po Instagram Stories budou následovat také Facebook Stories (Foto: TechCrunch)

Firma Delmondo zanalyzovala 21 500 dočasných příspěvků a došla k následujícímu výsledku: od srpna do listopadu došlo ke 40% poklesu průměrného počtu shlédnutí příspěvků na Snapchatu. K propadu si ale Snapchat částečně pomohl sám, a to když v říjnu odebral funkci Auto Advance. Může nástup Facebooku znamenat konec Snapchatu? Ne nutně. Pořád je to soběstačná síť, kterou mají mladí rádi. Někdo by ji mohl preferovat, protože nedůvěřuje Facebooku. Dlužno dodat, že důvěřovat Snapu není o moc lehčí, ale aspoň tam mladí nenarazí na své rodiče. Snapchat denně používá 150 milionů lidí.

Facebook ukázal, že stačí být silný. Ve své pozici mu pak stačí funkce okopírovat a konkurence, která je vymyslela, utře nos. Na druhou stranu i jemu pár let trvalo, než přišel na to, jak Snapchat okopírovat správně.