Když AMD přišlo se systémem adaptivního obnovování obrazu FreeSync u karet Radeon, propagovalo ho jako otevřenou alternativu vůči technologii G-Sync, kterou si Nvidia hlídá čistě jen pro použití se svými kartami GeForce. Dnes je již FreeSync v monitorech velmi dobře zavedené (podporují ho stovky LCD), ale v nejistých začátcích před třemi, čtyřmi lety bylo hájeno i argumentem, že by tato technologii mohla být podporována i dalšími značkami GPU, tedy v tomto případě Intelem. A ten i kdysi indikoval, že se k této technologii, respektive ke standardu VESA Adaptive-Sync, který za ní stojí, také přidá. Jenže po tomto příslibu uplynuly už víc než tři roky a zatím se nic nestalo. Naštěstí to vypadá, že tento záměr stále žije, Intel totiž dnes podporu pro toto adaptivní obnovování přislíbil znovu.
VESA Adaptive-Sync v integrovaných GPU Intelu
Intel minulý týden budoucí podporu pro VESA Adaptive-Sync potvrdil na oficiálním twitterovém účtu Intel Graphics. Šlo o odpověď na dotazy takříkajíc z publika, ale to, že se na ně Intel rozhodl reagovat, možná značí, že tuto funkci nepovažuje za podružnou. Ve videu, které k tomuto tweetu je přiloženo, k podpoře Adaptive-Sync mluví Lisa Pearce, vice prezidentka Intelu a ředitelka softwarového vývoje kolem GPU.
Sdělení je kratičké, takže se z něj mnoho nedozvídáme. Kdy přesně se Adaptive-Sync na grafikách Intel dostaví, tedy stále nevíme. Lze ale asi očekávat, že bude kompatibilní se současnými monitory prodávanými jako „FreeSync“ kompatibilní. Intel se totiž prý chce soustředit na to, aby tato technologie měla co největší pokrytí. A krátkém videu je zmíněna známá skutečnost, že Adaptive-Sync je průmyslovým standardem a Intel místo něj nechce zavádět nějaké vlastní proprietární řešení. Těžko asi hádat, zda by toto mohlo třeba obměkčit Nvidii a vést k tomu, že bude VESA Adaptive-Sync nakonec podporován všemi třemi výrobci grafik. Minimálně pro uživatele GPU Intel to ale bude přínos.
https://twitter.com/IntelGraphics/status/1062855813797044224
Lisa Pearce ovšem zmiňuje ještě jednu věc: a to že se tato technologie objeví i v integrovaných grafikách, nikoliv jen v samostatných kartách, které chce Intel nabízet od roku 2020. A v integrovaných GPU v rámci procesorů má dokonce podle ní být jako první, Tedy před tím, než ji Intel nasadí do oněch samostaných.
Adaptive-Sync by možná mohly přinést procesory Ice Lake
Kdy by se uživatelé grafik Intelu mohli adaptivního obnovování dočkat a proč všechno tak dlouho trvá? Možné vysvětlení toho, proč Intel stále nemá výstup s Adaptive-Sync, když ho avizoval už před třemi lety (a od té doby si to jak vidíme nerozmyslel), by mohl vězet v problémech s 10nm výrobou. Ty zabrzdily nejen příchod nových CPU architektur (Ice Lake), ale také nových GPU a s nimi asi i výstupních bloků integrovaných grafik. Onen první příslib implementace FreeSync přišel v srpnu 2015 v době vydání procesorů Skylake. Kvůli zpoždění 10nm procesu ale Intel od té doby vlastně stále jede na stejné architektuře GPU (Kaby Lake, Coffee Lake, Whiskey/Amber Lake).
Tyto nucené refreshe 14nm architektury vydané v roce 2015 zdá se zdržují třeba implementaci i HDMI 2.0, která procesorům Intel docela chybí (samostatné grafiky ho mají od roku 2014, integrované grafiky AMD od roku 2016–2017). Je možné, že s FreeSync je to podobné. V takovém případě by se snad už mohlo objevit v grafice Gen11 procesorů Ice Lake, pokud dokonce ne už v Cannon Lake. Od toho se na trh dostaly jen čipy s vypnutým GPU, takže to nelze zjistit. Nebýt tedy onoho zpoždění 10 nm, možná by FreeSync už na Intelech rok–dva fungovalo. Naděje na nějaké zpětné softwarové zprovoznění v již dnes prodávaných grafikách architektury Skylake/Gen9 ale naopak asi nejsou moc velké. Pokud by toto totiž bylo možné, patrně by to už Intel dávno provedl.