Zpoždění 10nm výrobního procesu (které by ale podle posledních zpráv možná mohlo spět ke konci) v Intelu zarazilo vývoj architektury CPU, ale také GPU. Jeho integrované grafiky možná právě kvůli tomu stále ještě nenabízejí třeba výstup HDMI 2.0. Naštěstí to vypadá, že 10nm architektura Ice Lake v tomto ohledu přinese nápravu a možnosti připojení monitorů by se měly pořádně zlepšit.
Na vývojářské konferenci projektu X.Org (což je grafická vrstva používaná na Linuxu) XDC 2018 měl Intel prezentaci. V té inovace grafického adaptéru v procesorech Ice Lake avizoval, ačkoliv samotná CPU asi vyjdou až někdy v příštím roce. Podle prezentace budou tyto procesory, v nichž má být integrovaná grafická architektura Gen11, umět provozovat monitory s vysokými rozlišeními. Minimálně 5K s 5120 × 2880 body, ale zřejmě již také 8K s 7680 × 4320 body. Pro připomenutí: Skylake až Coffee Lake mají ještě GPU Gen9, Gen10 je v čipech Cannon Lake, které se na trh téměř nedostaly.
Ice Lake by zřejmě již mělo umět výstup DisplayPort 1.4a, který má propustnost 32,4 Gb/s. Ovšem toto rozhraní stačí jen na rozlišení 5K při 60 Hz, zatímco v prezentaci se jako jeden z cílů grafiky Ice Lake uvádí podpora 5K monitorů s obnovovací frekvencí 120 Hz. Pozor, mluvíme zde jen o zobrazení při práci, pro filmy a podobně, ne o tom, že GPU bude mít dost výkonu na hraní v těchto rozlišeních na takových FPS. Vyšší režimy zřejmě i včetně rozlišení 8K budou proto umožněny použitím komprese obrazu. Půjde o kompresi DSC (VESA Display Stream Compression), která je přímo součástí standardu DisplayPort. Intel potvrdil, že Ice Lake/Gen11 tuto technologii bude podporovat.
Pokud nás čtete pravidelně, tak pro vás DSC není asi novinka. Jde o intra-kompresi se ztrátovým principem fungování, probíhá nad skupinou pixelů (nikoliv celým kompletním snímkem), což by mělo zajišťovat, že nebude přidávat příliš mnoho latence. Podstatné je, že vliv této komprese snad nemá být patrný, alespoň bez hodně pečlivého zkoumání (ale jak dobře to bude v praxi fungovat, to se pochopitelně teprve uvidí). Komprese funguje s 24bitovými nebo 30bitovými barvami (tedy 8 nebo 10 bity na složku RGB) a jeden pixel balí do celkem jen 8 bitů, tedy s kompresním poměrem 3:1 nebo 3,75:1.
První s rozlišením 5K/8K na integrovaném GPU?
Díky této prezentaci tedy víme, že na procesorech s architekturou Ice Lake bude možné provozovat rozlišení za hranicí 4K. Přirozeně tedy za podmínky, že základní deska bude mít osazen výstup DisplayPort, což bohužel není zrovna pravidlo. Jakou verzi HDMI a jaké rozlišení budou grafiky umět, bohužel zatím naznačeno nebylo, ale aspoň HDMI 2.0b a 4K při 60 Hz by asi mělo být skoro zaručené. Ice Lake by se pak dostalo schopnostmi před APU od AMD – grafika čipů Raven Ridge umí maximálně rozlišení 4K.