Intel se stal jedničkou na trhu procesorů pro tablety, s výjimkou iPadů

3. 10. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Rozmach mobilních zařízení Intel ze začátku nezvládl. Společnost, která má dominantní postavení, když přijde na PC, notebooky a servery, tak najednou musela dohánět různé mnohem menší výrobce čipů ARM a dobývat nový trh – který na potvoru dramaticky rostl – se jí nedařilo. Vypadá to ale, že po tomto (pro Intel) temném období nastává konsolidace a Intel (a s ním také architektura x86) se už začíná prosazovat i v mobilním sektoru – tedy alespoň když jde o čipy pro tablety.

Intel se totiž podle dat analytické firmy Strategy Analytics dokonce dostal na pozici druhého největšího dodavatele procesorů pro tablety, a to během druhého čtvrtletí roku 2014 (teď už za sebou sice máme i čtvrtletí třetí, pro něj ale ještě údaje nejsou). Je ale vlastně otázka, zda vůbec mluvit o druhém místě. Největším výrobcem je totiž podle Strategy Analytics Apple, ten ale své SoC používá výhradně jen v iPadech a na trhu čipů samotných tak jako konkurence nepůsobí. Z dodavatelů, kteří své čipy standardně nabízí ostatním výrobcům tabletů, je tedy Intel první. Společnost v Q2 2014 ovládla 19 % tohoto trhu (přičemž čipy Apple mají 26 %).

Celeron N2820 (Bay Trail-M) na základní desce mini počítače NUC (Zdroj: ComputerBase)

Intel ale překonal ostatní tradiční hráče používající architekturu ARM: Qualcomm (který je trojkou se 17 %, jeho postavení je ale vybudováno spíše na čipech pro mobily), Samsung (pátá pozice) nebo Nvidii, která byla v této sféře úspěšná hlavně v době Tegry 3. Překvapivé je i to, že Intel porazil Mediatek, jehož podíl na trhu dosud výrazně rostl (skončil ovšem až na čtvrté příčce za Qualcommem) a také čínské výrobce jako je Allwinner, kteří na trh dodávají velké objemy čipů pro hlavně pro „neznačkové“ tablety.

Intel si sám stanovil cíl (či závazek) udat v tomto roce na trhu 40 milionů čipů pro tablety a podle Strategy Analytics se plán nejspíše podaří splnit. V prvním a druhém čtvrtletí Intel podle oficiálních informací prodal 5, respektive 10 milionů těchto SoC, takže za předpokladu určitého růstu v druhé polovině roku by se měla společnost přes hranici 40 milionů čipů dostat. Pokud ovšem v závěru roku zájem o její čipy Bay Trail a další (například Core M s architekturuou Broadwell) neopadne.

 

Zatímco čipům SoC pro telefony dlouhodobě vládne Qualcomm, pozice jedničky na tabletovém trhu je mnohem nestálejší. Před Intelem se na pozici krále tabletů (vyjímaje iPady) vystřídalo šest firem včetně Qualcommu, ale podle některých údajů také Allwinneru. Poměry sil se mohou rychle měnit i nadále, podle Strategy Analytics zaznamenaly růst prodejů také třeba HiSilicon, Marvell a Nvidia, které v současnosti na špičce nejsou.

Intel Core M
Intel Core M, zbrusu nový 14nm SoC pro tablety

ICTS24

Je ještě třeba připomenout, že za postavením Intelu není jen čistě technologické soutěžení. Svou nevýhodnou výchozí pozici (dobývá trh, který tradičně používal procesory ARM) totiž společnost kompenzuje výraznými slevami čipů a pobídkami pro výrobce. Podle mnohých komentátorů v podstatě Intel nasazuje dumpingové ceny, aby urval tržní podíl. Společnost má dostatek prostředků, takže může obětovat okamžitou rentabilitu vyhlídce na dlouhodobé zisky. Pokud by se procesory x86 v tabletech vůbec neujaly, byl by to pro Intel zřejmě větší problém, než peníze, které dnes utrácí na „podporu prodeje“.

Zdroj: KitGuru