Hráči používající samostatné grafiky občas ventilují nelibost nad tím, jaký velký kus křemíku používají mainstreamová CPU Intel pro integrovanou grafiku (místo aby tyto tranzistory zvyšovaly výkon jader nebo jejich počet). Přítomnost GPU a i jeho relativně velká plocha a počet tranzistorů pochopitelně mají i své dobré důvody. Zdá se, že v nejbližších letech by dokonce důraz na grafickou část mohl u Intelu i narůst.
Následující informace nepocházejí z nějakých úniků nebo něčích anonymních zdrojů, ale jsou do značné míry oficiálního původu. Intel totiž ovladače pro svá GPU v systému Linux vyvíjí jako otevřený software a na rozdíl od AMD dotyčný kód zveřejňuje často i s větším předstihem. V patchích zaslaných jeho vývojáři se tak dají některé věci vyčíst. Nyní se v nich zřejmě objevily stopy integrovaných GPU hned třech následujících procesorových generací. Dotyčný kód je zatím jen rámcový, nicméně co je podstatné, všechny tři zvyšují „major verzi“ v číslování. To naznačuje, že pokaždé půjde o výrazně změněnou/vylepšenou architekturu.
To není nic automatického, dříve se totiž Intel klonil spíše ke konzervativnějšímu vývoji a architektura GPU byla obvykle měněna ob jednu generaci, v synchronizaci s modelem Tick-Tock. Haswell tak měl architekturu Gen7.5 vycházející z Ivy Bridge (Gen7), novou verzi Gen8 měl až Broadwell. Skylake ale už přinesl Gen9 (která se nachází i v refreshi Kaby Lake, bez velkých změn). A rychlý vývoj by měl pokračovat.
Nové GPU každý rok
Web Phoronix upozornil na to, že podle kódu ovladačů mají první 10nm čipy, Cannon Lake, dostat patrně novou GPU architekturu označenou Gen10. Hned následující generace Ice Lake, jenž na desktopu bude první 10nm a přinese asi nový socket, dostane GPU Gen11. Opět by tedy měla mít grafiku výrazně vylepšenou – přesto, že Ice Lake by zároveň mělo mít také novou „tockovou“ architekturu CPU, možná výrazně zvedající výkon. Toto CPU by tedy mohlo být výrazným krokem a „riskem“ dokonce ve třech směrech (CPU, GPU i celková platforma, má totiž dojít k návratu integrované regulace napětí).
A novou architekturu GPU by měl mít podle čísla verze (Gen12) dokonce i následující čip Tiger Lake. A to přesto, že by podle roadmapy mělo zřejmě jít o CPU typu „optimalizace“ – třetí 10nm CPU představující spíše refresh, jako letošní Kaby Lake na 14nm procesu (viz současný vývojový model Intelu „PAO“). Touto novou grafikou by tak Tiger Lake mohlo být výrazněji odlišeno a být větším upgradem než je Kaby Lake oproti Skylaku.
Tři nové architektury v ovladačích neznamenají pochopitelně, že se daná CPU vynoří na trhu v nejbližší době, neboť jde o víceletou roadmapu. Cannon Lake by mohlo vyjít možná už koncem letoška (pro notebooky). Ice Lake by se tak teoreticky mohlo objevit příští rok, ale nejspíš až na jeho konci, pokud tedy Intel nebude cítit tlak od AMD a nerozhodne se ho urychlit na úkor života a prodejů předchozí generace. Tiger Lake by pak měl za běžných okolností následovat zhruba po roce, takže tato CPU s grafikou Gen12 by se měla objevit nejdříve v roce 2019, možná dokonce až v roce 2020.
Gen10 grafika v Coffee Lake?
Poněkud záhadou je zatím desktopové CPU Coffee Lake, které po urychlení nakonec má přijít už letos koncem léta nebo na podzim (informace se trochu rozchází, chvíli se již ale mluvilo již o srpnu). Toto CPU de facto na desktopu nahrazuje první 10nm generaci Cannon Lake, jelikož proces pro výkonné větší čipy ještě není připraven. Ve hře jsou tedy dvě varianty – buď je „kafe“ kompletním portem čipu Cannon Lake na 14nm proces a mohlo by tedy mít jeho architektonické změny, nebo jde jen o refresh s více jádry. V prvém případě by tedy Coffee Lake mohl mít už onu vylepšenou grafickou architekturu Gen10. Některé stopy v databázi SiSoftware naznačují, že by se to mohlo vyplnit, GPU Coffe Lake by totiž údajně mohlo podporovat Shader Model 5.2, zatímco co Skylake/Kaby Lake umí jen SM 5.0. Jiné zdroje ale u Coffee Lake uvádí stále stejnou technologii Gen9, takže zatím moc jasno není.