Anti-aliasing neboli vyhlazování je základní technika vylepšení obrazu, kterou asi zná každý hráč (i když se netýká jen herní grafiky, na problém viditelné „pixelizace“ můžete narazit třeba i ve videu). AA vám obvykle počítá grafická karta, někdy jako součást vykreslování polygonů, někdy jako post-processing už hotové scény. Ovšem nemusí to tak být nutně. Na trhu se nyní objevilo zařízení, které anti-aliasing provádí zcela samostatně a nezávisle a signál ani nemusí pocházet z počítače.
Jde o výrobek mCable Gaming Edition od firmy Marseille a jak název značí, není tvořeno ničím jiným, než HDMI kabelem. Ovšem jde o aktivní kabel. V jedné z koncovek je čip DSP, který je za vylepšení obrazu zodpovědný. Toto DSP provádí vyhlazení obrazu pomoc nějaké z metod fungujících na principu post-processingu – jelikož pracuje zcela autonomně, nemůže samozřejmě provádět nic jako MSAA. Funkce je ale zcela transparentní, počítač ani televize o anti-aliasingu v kabelu vůbec netuší, nejsou třeba žádné ovladače a čip má prý zvládnout Full HD rozlišení až při 120 snímcích za sekundu. Na straně televize je nicméně nutné zapojit ještě menší odbočující káblík do portu USB pro napájení (což může být problém u starších TV) a kabel také nefunguje obousměrně – je třeba zapojit správně vstup a výstup.
K hernímu PC si asi tuto věc pořídí málokdo, protože podobné vyhlazovací metody typu post-processing dokáže aplikovat grafika, aniž by to stálo moc výkonu. Ale kde by toto zařízení mohlo být užitečné, jsou konzole. U těch anti-aliasing nemůžete vynutit v ovladačích, pokud ho hra nepoužívá, a vyhlazování externím čipem v kabelu může být najednou skvělá věc. Navíc se tento adaptér dá použít i se staršími konzolemi, stačí, aby měly výstup HDMI. Nevýhoda je, že kabel nemá vypínač vyhlazování, takže deaktivovat ho lze jen záměnou za běžný kabel. Také nevím, zda bude kompatibilní s HDCP, teoreticky by mohl znemožnit přehrávání takto chráněného obsahu.
U výrobků jako tohoto je asi na místě určitá nedůvěra, ale web PC Perspective si mCable Gaming Edition vyzkoušel a potvrdil, že anti-aliasing funguje a DSP s obrazem skutečně něco dělá. V jeho článku můžete vidět srovnání snímků z Hitmana, Rise of the Tomb Raider a Unreal Tournamentu 2004. Kontury postavy jsou vyhlazené docela dobře, i když algoritmus má problém s linkami s velkým sklonem, kde jsou „schody“ (chodník v Hitmanovi) příliš daleko od sebe. To je ale problém i pro mnohem pokročilejší metody. Lze tedy říct, že mCable funguje. Redaktor také ověřil, že zařízení nepřidává navíc měřitelné zpoždění. Marseille tedy asi nelže, když tvrdí, že „input lag“ je menší než 1 ms.
Tato legrace je docela drahá, nejkratší verze mCable Gaming Edition s délkou 90 cm stojí 119 dolarů – s DPH by to bylo něco přes tři tisíce korun – a s delšími se dostanete na 139 dolarů. Také byste museli objednávat z USA. V evropských obchodech se kabely Marseille (firma vyrábí i podobný mCable „Cinema Edition“, který zřejmě „vylepšuje“ video přidaným kontrastem, saturací a přiostřením) zatím zdá se neprodávají.