O2 má neomezený mobilní internet za 499 Kč, ale má to několik háčků

Sdílet

 Autor: Redakce

O2 včera zveřejnilo nový ceník (zde v PDF) svých internetových tarifů. Zmizela z něj bezdrátová služba Optimal Air (a firemní varianty), která za 499 Kč nabízela připojení přes 2G/3G/LTE o rychlost 20/2 Mb/s se Smart FUPem 30 GB. Místo ní přibyla nová Optimal Air Fix, která je mnohem zajímavější.

LTE jako VDSL

Za 499 Kč měsíčně s dvouletým úvazkem nebo 757 Kč bez úvazku nabízí 20/2 Mb/s bez omezení přenášených dat. Jde o skutečnou alternativu pro VDSL, které stojí stejně. Už žádný Smart FUP, internet pojede stále plnou rychlostí v závislosti na kvalitě příjmu a kapacitě vysílače. Operátor poctivě uvádí typickou rychlost rovnající se 80 % té inzerované, tedy 16/1,6 Mb/s. Minimální garantovaná je 16/16 kb/s, agregace je 1:50 (co neznamená, že se o rychlost dělíte s 50 lidmi.)

Jen pro fixní použití

Říkáte si, proč takový tarif nepoužít na mobilu? Operátor na to samozřejmě myslel. V podmínkách stanuje, že tarif funguje na zvláštních datových SIM kartách bez hlasových služeb. V dokumentu se ale překvapivě nepíše nic o tom, na jakých zařízeních se karta smí používat.

V minulém ceníku se staršími tarify měl bod: 13. Tarify je možné užívat pouze prostřednictvím modemu určeného pro tuto službu. Užívání služby prostřednictvím nepovoleného koncového zařízení je považována za zneužití služby a O2 je v takovém případě oprávněna účastníkovi službu ukončit.

Teď tam ale podobnou klauzuli nemá. Pouze zmiňuje možnost, že pokud si zároveň s tarifem koupíte stolní modem Zyxel LTE 4506 (5149 Kč) nebo TP-Link MR200 (2379 Kč), lze tarif do 30 dnů od zřízení služby ukončit bez smluvní pokuty.

Teoreticky tedy lze zakoupenou kartu (aktivace a odeslání stojí 99 Kč) použít i v mobilu, tabletu nebo notebooku. S takovým zařízením ale nebudete moci cestovat. To zakazuje další bod podmínek: 12. Mobilní internetové připojení, které Službu Internet Air Fix je možné užívat pouze na sjednané adrese umístění služby. Předchozí tarify přitom cestování umožňovaly.

Proč to nejde i u mobilů?

Nabídka je to hezká, ale logicky se musím ptát, proč lze neomezená data mít doma, a ne v mobilu? Jaký je v tom pro operátora rozdíl? Už jsem toto chování operátorů kritizoval loni v létě v článku Nejsou data jako data. Operátoři si za jeden megabajt účtují až 46 Kč. Pořád je to aktuální téma.

Ale abych si sám odpověděl. U mobilního internetu chybí konkurence. Máme tři síťové operátory (Air Telecom promine), kteří drží partu a všichni mají téměř do puntíku stejné tarify. Jenže u internetu do domácností je situace jiná. V Česku je kabelovka, optika, xDSL, bezdráty (Wi-Fi, WiMAX) a ti nejšťastnější si mohou vybírat z několika různých nabídek, které soupeří cenou a parametry. A teď se k nim přidává i O2 s tarifem Air Fix.

PS: Na webu je zatím starý tarif s omezením na 30 GB.

Vyjádření O2

Doplněno (9:01) – Operátor nám dnes zaslal reakci, v níž tarif upřesňuje. Bude nabízen jen těm, kteří na dané adrese nemají dostupné VDSL.

K 1.2. jsme spustili pilot pro Internet AIR FIX, na kterém si chceme otestovat reakci trhu a zatížení LTE sítě v reálném provozu. Internet AIR FIX je určený pro připojení domácnosti nebo firmy k internetu, a to jako doplněk ke klasickému DSL v lokalitách, kde není v tuto chvíli dostupná naše fixní konektivita. Pokud tedy zákazník projeví zájem o internet na doma, kolegové zkontrolují jeho adresu a pokud bude v dané lokalitě chybět naše konektivita nebo tam bude DSLko s nízkými rychlostmi, budeme nabízet tuto variantu (typicky samoty, vesnice, místa hodně vzdálená od ústředen).

bitcoin školení listopad 24

Stejně jako pevný xDSL internet je tedy určený pro použití na konkrétní adrese, není možné s ním cestovat a převážet ho. Navíc díky tomu, že bude služba fixovaná na konkrétní lokalitu a bude tedy čerpat mobilní data pouze z konkrétních základnových stanic ve svém okolí, dokážeme daleko lépe řídit provoz a zatížení mobilní sítě.

Po skončení pilotu budeme vyhodnocovat, jaký má služba dopad na provoz sítě v dané lokalitě. Zároveň budeme řešit i zákaznickou zkušenost. Zákazníkům doporučujeme, aby modem umístili v blízkosti oken, kde je nejlepší signál. V případě, že by nebyli se službou spokojeni, mají v rámci měsíční garance spokojenosti možnost od smlouvy odstoupit.