Vyšší výkon a nové funkce
Co jsme se ale dozvěděli? Konzole opravdu ponese GPU architektury RDNA 2 o hrubém výkonu 12 TFLOPS. To je o 20 % víc než u současné nejvýkonnějšího grafiky AMD, tedy Radeonu 5700 XT. Microsoft ale výkon srovnává s předchozími generacemi, oproti Xboxu One X stoupne výkon na dvojnásobek, oproti One (S) pak na osminásobek.
Series X ale bude mít i další výhody pro dosažení rychlejšího vykreslování nebo hezčího obrazu. Na palubě je hardwarově akcelerovaný ray tracing a technologie variable rate shading, díky níž se méně důležité informace mohou vykreslovat v horší kvalitě (například obraz ve stínech, rozmazání v pohybu apod.). Obě novinky jsou dostupné v rozhraní DirectX 12 a obě již nabízí konkurenční Nvidia.
Důležitou roli bude hrát i nový osmijádrový procesor rodiny AMD Zen 2, protože Jaguar použitý ve stávající generaci byl úzkým hrdlem celé konzole a bránil v dosažení stabilních či vysokých snímkových frekvencí. U Series X přitom Microsoft počítá, že 60 fps bude standard a hry mohou volitelně nabízet i 120 fps.
Rychlejší načítání
Z dřívějška víme, že konzole ponese sdílenou paměť GDDR6, kapacitu však Microsoft stále neprozradil. Neznáme ani velikost osazeného SSD. Firma akorát zopakovala, že se díky flashovému úložišti razantně zrychlí načítání her. S oběma typy pamětí souvisí i chystaná novinka quick resume, díky níž bude možná ihned přepínat několik spuštěných her a vždy se bez zdlouhavého loadingu dostat na poslední hranou pozici. V současnosti to funguje jen s jednou aktivní hrou. Microsoft konzoli naučí hibernovat hry, tedy přesouvat data z paměti na SSD a zpět.
TIP: Microsoft vysvětlil název nového Xboxu. Nebo vlastně ne
Zrychlené reakce máme očekávat i na dalších místech. Technologie Dynamic Latency Input zkrátí odezvu bezdrátového ovladače. Auto Low Latency Mode zase při hraní vyšle televizoru signál, aby se zapnul herní režim, tedy vypnul všechny postprocessingové efekty, které jen přidávají tzv. input lag.
Konzole mimochodem nabídne HDMI 2.1, takže přenese i obraz v rozlišení 8K při 60 fps bez komprese, případně 120 fps s kompresí. Ale to je hudba daleké budoucnosti.
Zpětná i dopředná kompatibilita
Na Series X poběží všechny hry z Xboxu One a také vybrané tituly, které byly v rámci zpětné kompatibility převedeny (a často i vylepšeny) z Xboxu 360 a původního Xboxu. Zpětná kompatibilita se bude týkat také hardwaru, periferie z Xboxu One poběží i na Series X.
Nově oznámenou funkcí je Smart Delivery, což může chápat jako dopřednou kompatibilitu. Kdo si koupí hru pro Xbox One, automaticky dostane i její případnou pozdější vylepšenou verzi pro Series X. Najednou trochu dávají smysl Spencerova slova o tom, že herní studia Microsoft budou první rok nebo dva vydávat tituly pro obě generace konzolí. Hráči tak nebudou nuceni kupovat hned nový hardware. Ale až na Series X přesedlají, dostanou vylepšené hry.
Smart Delivery je ovšem volitelnou funkcí a záleží na vydavatelích, jestli ji budou používat. Microsoft ji u svých her slibuje. Polští CD Project Red řekli, že u Cyberpunku 2077 to také bude. Nadále by přitom měl platit i druhý volitelný program Play Anywhere, v rámci něhož hráči mohou za jedny peníze dostat hru pro Xbox i PC s Windows 10.
https://twitter.com/CyberpunkGame/status/1231961469669068800
Microsoft také zopakoval, že hry produkované některé z jeho 15 studii, si hráči ani nebudou muset kupovat, protože všechny budou součástí předplatného Xbox Game Pass. Nadstavbou pak bude ještě xCloud, díky němuž lidé k hraní nebudou vůbec potřebovat konzoli.
A to je pro dnešek vše, co víme. Další informace se prý dozvíme v příštích měsících.
Zdroj: Microsoft