EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu

24. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Multiplayerová střílečka Battlefront 2 patří k novým hrám od EA, které za plnou cenu připomínají spíše tituly free-to-play. Americký herní gigant to přehnal a z různých zemí je teď slyšet, že systém mikrotransakcí lze považovat za gambling.

Možná jste si všimli, že v posledních měsících bylo z herní scény stále více slyšet o různých formách tzv. mikrotransakcí. Bodem zlomu se stala 17. listopadu vydaná a na multiplayer silně orientovaná Star Wars Battlefront 2. V této hře již byly přítomny tzv. loot boxy, které hráčům a hráčkám výměnou za reálné peníze dokázaly poskytnout při hraní významné výhody. Za zmínku stojí rovněž arkádové závody Need for Speed Payback vypuštěné 10. listopadu. Tato hra byla zjevně postavena kolem mikrotransakcí, bez nichž bylo nutné pro průchod hrou (bez silnějšího automobilu některými závody neprojdete) v neúnosné míře opakovat stále dokola stejné závody. Dostali jsme se tudíž daleko od příběhových DLC, případně od placených přídavků přidávajících různé blbiny jako oblečky pro hlavní postavu, brnění pro koně apod., bez kterých ovšem hru v klidu dohrajete. Pro oba dva zmíněné tituly platí, že se jedná o hry za plné ceny, tudíž se nelze divit, že se cítí podvedeni ti, kdo jsou vinou špatně nastaveného systému dále nuceni investovat do hry další stovky i více korun pro pohodlnější průchod. Ten pak činí hraní bez dodatečného dokupování schopností a jiného obsahu velice repe

EA objevila zlatý důl

Obě hry vydala EA, která zjevně nezvládla krotit svou touho po vysokých výdělcích a s mikrotransakcemi ve svých nejnovějších hrách to přehnala. Firma byla nucená na vlnu nevole, jež se zvedla, postupným upravováním nastavení systémů. Ve druhém Battlefrontu nakonec stávající systém mikrotransakcí úplně vyškrtnula s tím, že se ale v přepracované firmě později vrátí.

Mimochodem, EA je teď vlastníkem nejvíce nenáviděného příspěvku na Redditu, jak upozorňují na např. Games.cz – počet negativních hodnocení se aktuálně blíží 700 tisícům. A změnami prochází také Need for Speed Payback, který prozatím schytává nepříliš nadšené recenze (a např. na Hrej.cz), svou frustraci ovšem na Metacritics více projevují hráčky a hráči.

Star Wars 2 Battlefront 2 Star Wars 2 Battlefront 2

Nedá mi to, abych nevzpomenul na Plants vs. Zombies 2, kde bylo také možné si dokupovat různé bonusy, jež sice průchod hrou usnadnily a urychlily, bylo ale současně možné všechny tyto vlastnosti – v tomto případě šlo typicky o nové rostliny – získat starým dobrým hraním, aniž bych měl pocit, že se bez investování stovek korun do hry neobejdu. Dobře nastavený systém fungovat může, byť se i zde můžeme zabývat etickými aspekty mikrotransakcí.

Mezinárodní kauza

Jenže to není všechno. Tématu si už všimly některé politické síly, jimž se nelíbí agresivní prosazování loot boxů. Jak upozornil PC Gamer, belgická komise pro hraní zahájila vyšetřování, zda loot boxy ve hrách jako Battlefront 2 nebo Overwatch nelze pokládat za formu gamblingu. Komise vyjádřila obavy o psychické zdraví dětí, které by k těmto herním mechanismům mohly mít přístup.

Pro pořádek dodávám, že Battlefront 2 získal od Pegi rating doporučující hru lidem od 16 let věku, Overwatch naproti tomu získal rating Pegi 12. V USA pak ale krabice s Battlefrontem 2 nese nálepku T for Teen. Jedná se tak o hru, kterou si obecně mohou koupit teenageři a teenagerky od 13 let.

Chris Lee, Americký politik z Havaje, uvedl, že problematiku již řeší a že probíhá diskuze s dalšími americkými státy. V USA jsou tedy rovněž aktivně podnikány kroky, které by mohly vést k regulaci aspoň některých forem mikrotransakcí ve hrách. Lee apeluje na občany a občanky, aby se nebáli ozvat úřadům či svým politickým zástupkyním a zástupcům.

Need for Speed Payback Need for Speed Payback

I on připodobňuje současné herní systémy fungováním ke gamblingu s tím, že na stejném principu fungují též herní automaty. K tomuto názoru dospěli i v Austrálii. Komise pro regulaci gamblingu a alkoholu ovšem podotýká, že se v tomto případě jedná o problematiku komplexní. Není jasné, jestli budou úřady proti loot boxů nějak postupovat.

Stanovisko komise poskytla jedinci, jenž se komise na problematiku dotázal. Odpověď zpřístupnil na Redditu, kde již v tuto chvíli není dostupná, ovšem zachytily ji aspoň částečně jiné zdroje jako např. MSPoweruser.

bitcoin_skoleni

Závěr

Z agresivního nasazení modelu mikrotransakcí, který může mít mnoho podob, tedy začíná být mezinárodní kauza. Prozatím jsme slyšeli první stanoviska některých úřadů nebo politických reprezentantů, na reálné důsledky si budeme muset ještě počkat. Kdyby např. loot boxy byly oficiálně uznány za formu gamblingu, mohlo by to mít pro vydavatele závažné důsledky.

Mimochodem, na téma mikrotransakcí se již vyjádřilo také studio CD Project Red stojící za sérií Zaklínač. V diskuzi na Twitteru uvedlo, že chamtivost přenechám jiným a že bude podporovat tradiční model, kdy si koupíte hru a můžete ji hrát bez obav, že jste si za své peníze nekoupili všechen obsah. Právě polský vývojový tým se proslavil tím, že své herní komunitě nabídl tuny obsahu zdarma.