Nejprodávanější hra v lepší grafice. Minecraft nabídne ray tracing

19. 8. 2019

Sdílet

Minecraft dostane „fotorealistickou“ grafiku, pokud vůbec něco takového můžeme říct o hře se sestávající z kostičkových objektů. Fakticky jde o to, že studio Mojang spolupracuje s Nvidií na implementaci DirectX Raytracingu. Do hry se tak dostane nový model globálního osvětlování, který simuluje skutečnou fyziku.

Láva nebo bloky, které mají ve hře svítit, tak budou skutečně oslňovat a scénu kromě světla ovlivní i barevným podáním. V exteriérech pak budou mraky nebo mlha dynamicky rozptylovat světelný tok ze slunce. Veškeré objekty vrhají stíny, které se postupně změkčují. Sklo i voda budou lesklé a světlo odrazí a zalomí stejně jako v reálu. Nesvítící bloky nebo předměty pak díky odrazivým povrchům budou šířit sekundární světla.

Novinka do hry dorazí nejdříve příští rok a před ostrým nasazením si ji budou moci vyzkoušet betatesteři. Dostupná bude jen v edicích Bedrock, nikoliv Java. Jde o součást většího plánu, Minecraft Bedrock totiž přejde na nový engine nazvaný Render Dragon, který by sám o sobě měl přidat několik výkonnostních upgradů i funkcí souvisejících s osvětlením. Díky tomu by se grafika měla zlepšit i na platformách, kde DXR nebude – tj. na většině z nich.

DXR se logicky objeví v Bedrock edici na Windows 10 a budou také součástí nové generace Xboxu označené jako Scarlett. Ač tedy ray tracing zamíří nejdříve k hráčům s kartami GeForce RTX, v budoucnu by mohl fungovat i na AMD.

Minecraft s lepší grafikou

Minecraft vypadá na všech platformách stejně. Šedivě a ploše. Má to své výhody, jedna hra může běžet na počítači, konzoli i mobilu. Je to ale zároveň hra se zřejmě nejaktivnější modderskou komunitou na světě, takže PC verzi postavenou na Javě lze změnit k nepoznání.

Klíčem je stažení modu OptiFine, který přidá spousty grafických nastavení a sám o sobě doplní i dynamická světla. To pak pochodeň v ruce nebo předměty spadlé na zemi mohou také osvětlovat okolí, což standardní hra neumožňuje. Skrz OptiFine lze do hry přidat i tucty různých shader packů, které přidají nové textury a věrnou vodu, pohyblivou trávu, lesklé povrchy i relativně věrná světla a stíny výměnou za skokově zvýšené hardwarové nároky.

Je to jen grafické pozlátko pro ty, kteří se už původní hry přejedli. Žádné nové hratelnostní prvky shadery nemají. Snad jen s výjimkou toho, že můžou hru ztížit. V podzemí bude větší tma, takže útoky monster budou překvapivější. S shadery se ale může také hůře stavět, protože odlišné bloky schované ve stínu budou vypadat velmi podobně.

Shadery jsou v omezené podobě dostupné i pro Bedrock edici ve Windows 10. Sám Mojang dokonce před dvěma lety oznámil, že tzv. Super Duper Graphics Pack, který měl přidat textury ve vyšší rozlišení i shaderové vychytávky, ale před nedávnem oznámil, že své snahy vzdal. Zřejmě za tím stojí právě přechod na nový engine a implementace ray tracingu, díky němuž budou světla a stíny přirozenější.

Mimochodem: Na podpoře ray tracingu už pracují i moddeři javovské verze. Vypadá to skvěle.

bitcoin_skoleni

Minecraft se letos stal nejprodávanější hrou historie. Na desáté výročí od vydání první verze firma oznámila, že prodala již 176 milionů kopií hry (na všech platformách dohromady), čímž o pár milionů překonala i Tetris. Studio vlastněné Microsoftem chystá i první oficiální spin-offy. Na mobily a tablety zamíří Minecraft Earth fungující v rozšířené realitě. Na počítačích letos vyjde Minecraft: Dungeons zaměřený na podzemní hledání pokladů a dobývání pevností.

Zdroj: Nvidia, Mojang