Ještě začátkem tohoto roku panovala v oblasti herních monitorů taková situace, že a kartami GeForce fungovaly jen a pouze LCD s její proprietární technologií G-Sync, vyžadující v monitoru speciální modul (a naopak, G-Sync fungovalo jen na kartách Nvidia). A na Radeonech zase šlo adaptivní obnovování jen s monitory FreeSync, které nepodporovala Nvidia. Snad proto, že FreeSync monitorů je nakonec na trhu víc díky levnější výrobě bez onoho modulu, letos Nvidia povolila a doplnila na grafikách Pascal a Turing podporu pro FreeSync (lépe řečeno standard VESA Adaptive-Sync, na kterém stojí), čemuž také Nvidia říká G-Sync Compatible. Ovšem tím to nekončí, podle všeho se kompatibilita rozšíří i na druhou stranu. Monitory s modulu G-Sync od Nvidie mají v v budoucnu získat schopnost adaptivního obnovování i mimo grafické karty Nvidia.
Moduly G-Sync se naučí oba standardy adaptivního obnovování
Nebude to ovšem tak, že by Nvidia nějakým způsobem dopustila podporu G-Sync na cizích grafikách (vedle AMD se rýsuje i příchod nových samostatných GPU Intelu). Místo toho Nvidia naopak implementuje kompatibilitu na straně samotných monitorů, právě v modulech G-Sync. Firma potvrdila webu TFT Central, že chystá novou revizi modulů G-Sync, které budou kromě protokolu G-Sync podporovat VESA Adaptive-Sync na portu DisplayPort.
A nejen to, zároveň také adaptivní obnovování dle standardu HDMI 2.1, tedy technologii HDMI Variable Refresh Rate, to zase na příslušných portech. HDMI 2.1 VRR Nvidia nedávno přidala do ovladačů, takže už ho umí i GeForce generace Turing, nicméně u těch bude hráč typicky používat DisplayPort. K čemu ale bude HDMI VRR dobré, jsou pravděpodobně konzole. Díky této technologie budou herní monitory s G-Sync schopné obnovovat adaptivně i v konzolových hrách.
TFT Central píše, že HDMI VRR by dokonce už měl první monitor obsahovat, a sice Acer Predator X27 P, osazený G-Sync modulem generace v2. Nyní se objevil ještě Predator XB273 X, který podle některých zdrojů avizuje ve specifikacích už nejen HDMI VRR, ale i Adaptive-Sync na DisplayPortu.
V budoucnu by se toto asi mohlo stát běžné, či alespoň ne ojedinělé. Nvidia sdělila TFT Central, že toto je funkce, kterou přidala do nové verze firmwaru pro moduly G-Sync, a to jak hardware první, tak druhé generace, nejde tedy o něco vyhrazeného pro moduly v2. S touto aktualizací bude možné na monitorech používat tedy i obě standardizované technologie adaptivního obnovování, což znamená mimo jiného i podporu na Radeonech nebo integrovaném GPU Gen11 od Intelu (procesory Ice Lake).
Uživatelský upgrade bohužel nebude možný, týká se jen nově uváděných modelů
Bohužel se nemůžete těšit na to, že byste tento firmware nahráli do již existujícího monitoru. Monitory obvykle uživatelský update nedovolují a Nvidia potvrdila, že se s tím, že by se upgradovaly již prodané/vyrobené monitory, vůbec nepočítá. Tento update bude určen pro nově uváděné monitory, byť ty budou jinak hardwarově prakticky shodné. Podpora HDMI VRR a Adaptive-Sync tak bude platit jen u nových typů monitorů, které výrobci v budoucnu uvedou. Je možné, že se nějakým zdatným kutilům podaří moduly G-Sync (měly by používat FPGA) přeprogramovat, ale standardně to možné nebude.
Přesto je toto hodně pozitivní změnu, který omezí efekt „vendor lock-in“ u monitorů s G-Sync. Totiž že jejich vlastník byl přivázán do ekosystému Nvidie, protože v případě přechodu na konkurenční grafiku by přišel o adaptivní obnovování. Jde tedy o krok vstřícný k zákazníkům, současně ale také zatraktivní monitory s G-Sync v očích zájemců. To by asi mohl být i jeden z důvodů, proč Nvidia změnila exkluzivní politiku a podporu pro oba standardy do přidává.