Systém pro oznámení má velký potenciál, bohužel je ale také snadno zneužitelný pro šíření spamu. Známe to dobře z mobilních platforem. Jenže s oznámeními se v posledních letech roztrhl pytel také na moderním webu. Problémem pak nejsou ani tak oznámení samotná (vy víte, které kanály odebíráte), ale neustále dotazy, zda chcete přijímat oznámení. Ptá se snad každý druhý web. Nabídli jsme proto návod, jak řádění rušivých oznámení zarazit.
Rozmach tohoto typu spamu by ideálně měly řešit prohlížeče nebo weby samotné, podobně jako svého času vyskakovací okna. Mozilla je snad prvním výrobcem prohlížeče, který nepříjemnou situaci reflektuje. Weby mohou žádat povolení k posílání oznámení, ale také o přístup k údajům o poloze apod. Podle Mozilly je žádost o oznámení ze strany webů nejčetnějším typem žádosti.
Výzvy k oznámení? Většinou o ně nestojíme
V rámci testování betaverze Firefoxu zjistila, že weby v období od 25. prosince 2018 do 24. ledna 2019 návštěvníky a návštěvnice vyzvaly ke schválení žádosti 18milionkrát. Jenže uživatelky a uživatelé výzvu akceptovali jen ve 3 % případů. V 19 % případů pak dotyčného výzva donutila stránku ihned opustit. Pro srovnání, žádost o využití mikrofonu lidé schválili v 85 % případů.
Hezký kvantitativní doklad toho, že výzvy k zobrazování notifikací nejsou žádné terno, když nejsou vyžádané. Tím je nezatracuji, své místo mají, ale v rozumné míře. Co s tímto přehlcením chce Mozilla udělat? Dnes máte možnost vypnout zobrazování výzev globálně, ale to je nastavení, které většina lidí mine, znají ho jen zasvěcení. Navíc funkci téměř zcela redukuje.
Začátkem dubna Mozilla zahájila dva experimenty. V rámci prvního se výzva nezobrazí dříve, než z vaší strany dojde k interakci s webem. Pokud se stránkou pracujete, existuje větší šance, že vás budou zajímat její oznámení. Takový je aspoň předpoklad. Experiment probíhá od 1. do 29. dubna ve Firefoxu Nightly.
Protože výše uvedený přístup bude mít k optimálnímu řešení stále daleko, jak Mozilla předpokládá, v rámci testování Firefoxu 67 provede jiný krátký experiment zaměřený na sběr dat. Chce vědět víc o kontextu situací, kdy lidé s žádostí o zobrazování oznámení interagují. Interakce může být částečně podmíněna např. délkou návštěvy. Porozumění kontextu je klíčem.
Závěr
V tuto chvíli nelze říct, jaké případné výsledky experimentování a výzkum Mozilly přinesou. Lze aspoň ocenit snahu a upozornění na to, že situace s žádostmi opravdu není ani vzdáleně ideální. Jak s žádostmi bojujete vy? Nebo vám připadá, že situace na webu není tak špatná?