Dnes se podíváme na první z nereferenčních GeForce GTX 760, které dorazily do redakce. Model N760 TF 2GD5/OC je jednou ze dvou GeForce GTX 760 od MSI, které najdete v cenících. Druhá je karta v referenčním provedení, která je zajímavá tak cenou (v obchodech ji najdete i za 5800 s DPH (ovšem ne skladem).
Design obalu je obdobný jako u dvou nedávno testovaných GTX 770 a GTX 780 od MSI. Na zadní straně výrobce láká na Gaming App (jednoduchá aplikace pro přepínání mezi trojicí výkonnostních profilů), Military Class 4 (použité součástky splňují standard MIL-STD-810G), kvalitnější kondenzátory Hi-c a kondenzátory s pevným dielektrikem (oproti běžným mají mít nižší teploty a delší životnost), dále na firemní chladič Twin Frozr IV generace a na Predator (zachytávání videa z desktopu či her, které je součástí v MSI Afterburner).
Ke kartě se dodává obvyklé příslušenství – redukce z DVI-I na analogový D-sub, dvě napájecí redukce (ze dvou 4pinových diskových molexů na 6pin PCIe power a druhý povyšující 6pin PCIe power na 8pin PCIe power), dále instalační médium a rychlá instalační příručka.
A pod příslušenstvím už na vás uvnitř čeká přetaktovaná GeForce GTX 760 s firemním chladičem Twin Frozr IV.
Ještě si zopakujeme parametry karet podle specifikací Nvidie:
GeForce GTX 580 |
GeForce GTX 660 |
GeForce GTX 670 |
GeForce GTX 760 |
GeForce GTX 680 |
GeForce GTX 770 |
GeForce GTX 780 |
|
Jádro | GF110 | GK106 | GK104 | GK104 | GK104 | GK104 | GK110 |
Výrobní proces | 40 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | ~520 mm² | 221 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 561 mm² |
Tranzistorů | 3,2 mld. | 2,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 7,1 mld. |
Stream procesorů | 512 | 960 | 1344 | 1152 | 1536 | 1536 | 2304 |
Takt jádra | 772 MHz | 980 MHz | 915 MHz | 980 MHz | 1006 MHz | 1046 MHz | 863 MHz |
Takt SP | 1544 MHz | 980 MHz | 915 MHz | 980 MHz | 1006 MHz | 1046 MHz | 863 MHz |
Takt s boost | 1033 MHz | 980 MHz | 1033 MHz | 1058 MHz | 1085 MHz | 900 MHz | |
ROP/RBE | 48 | 24 | 32 | 32 | 32 | 32 | 48 |
Texturovacích jedn. | 64 | 80 | 112 | 96 | 128 | 128 | 192 |
Paměť | 1536 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB 4096 MB GDDR5 |
2048 MB GDDR5 | 2048 MB 4096 MB GDDR5 |
3072 MB GDDR5 |
Takt pamětí | 4008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 6008 MHz |
Šířka sběrnice | 384 b | 192 b | 256 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 192,4 GB/s | 144,2 GB/s | 192,3 GB/s | 192,26 GB/s | 192,3 GB/s | 224,3 GB/s | 288,4 GB/s |
Fillrate (pixely) | 37,1 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | 29,3 Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 32,2 Gpx/s | 33,4 Gpx/s | 41,4 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 49,4 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 102,5 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 128,5 Gtx/s | 133,9 Gtx/s | 165,7 Gtx/s |
FLOPS (SP) | 1,582 | 1,881 | 2,46 | 2,26 | 3,09 | 3,21 | 3,98 |
Max. spotřeba | 244 W | 140 W | 170 W | 170 W | 195 W | 230 W | 250 W |
Délka karty | 27 cm | 23 cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 25,5 cm | 26,5 cm | 26,5 cm |
Shader model | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
Karta od MSI má už v základu navýšené takty GPU. Obdobně jako u GTX 780 a GTX 780 se specifikace uváděné na stránkách MSI liší od nastavení v BIOSu karty. Podle GPU-Z je frekvence GPU nastavená na 1020 MHz (a typická s GPU Boost má být 1085 MHz). A s tímto nastavením jsem i testoval.
Podle produktové stránky má být 1085 MHz už základní frekvence a typická frekvence s GPU Boost se má pohybovat kolem 1150 MHz.
Dovětek OC mode ve specifikacích značí, že jde o frekvence, na které se dostanete až po instalaci MSI Gaming App a přepnutí do „OC profilu“. Uváděná hodnota Boost Clock je typická, u testované karty byla podstatně vyšší a protože měla karta daleko do limitu teploty i spotřeby, na této frekvenci se s OC profilem i držela.
K dispozici je i třetí režim s označením Eco. Spolu s frekvencí GPU se mění i chování regulace ventilátorů. Paměti běží u všech profilů na 6008 MHz efektivně.
- OC – základní takt 1085 MHz, GPU Boost ~1150 MHz (offset +65 MHz)
- Gaming – základní takt 1020 MHz, GPU Boost ~1085 MHz (shodné s nastavením BIOSU)
- Eco – základní takt 981 Mhz, GPU Boost ~1046 MHz (offset -39 MHz)
Ještě musím připomenout, že pokud (ve stávající Gaming App ve verzi 1.0.0.2) aktivujete profil OC nebo Gaming, karta se přestane přepínat do 2D taktů a i v desktopu běží na 3D frekvenci, což bohužel znamená asi o 40 W vyšší spotřebu karty v desktopu i při uspání monitoru. Nejspíš nejde o chybu, ale o vlastnost – je to podobné jako u procesorů, kde někdo pro vyšší stabilitu přetaktovaného procesoru v BIOSu vypíná úsporné režimy. Minimálně u profilu Gaming to ale smysl nedává, protože bez Gaming App karta při stejných frekvencích na úsporné 2D takty normálně přepíná.
Pokud chcete kartu provozovat na maximálních frekvencích uváděných ve specifikacích, opět bych doporučil vytvořit vlastní profil s obdobným nastavením v MSI Afterburner, kde lze přepínání do 2D taktů povolit nebo zakázat dle libosti.
Chladič, plošný spoj, detaily, osazené součástky
Karta je osazená dvouslotovým chladičem Twin Frozr čtvrté generace s dvojicí ~10cm ventilátorů. Kryt chladiče je z černého plastu s červenými prvky.
Pasiv má podélné žebrování, které shora ofukuje dvojice axiálních ventilátorů s rovnými lopatkami (MSI je označuje jako Propeller Blade).
Oproti výkonnějším modelům z řady GTX 700 Gaming schází jedna široká heatpipe, teplo od základny odvádí trojice trubiček o průměru 6 mm a jedna 8mm.
Na výšku chladič nepřesahuje prostor dvou slotů, určitě je ale minimálně nechat nad ventilátory volný ještě alespoň jeden slot (zejména v případě dvou karet ve SLI), výkon axiálních ventilátorů je hodně závislý na dobrém přístupu vzduchu.
Konfigurace výstupních konektorů odpovídá standardu používanému u herních grafik s architekturou Kepler – 1× dual-link DVI-I, 1× dual-link DVI-D, 1× HDMI a 1× DisplayPort v1.2. Lze na ně zapojit až čtyři monitory, až tři z nich je možné spřáhnout do spojité plochy, monitor na DisplayPortu funguje samostatně.
Karta není postavená na jednoduchém 17cm referenčním plošném spoji, ale má PCB s délkou 25,3 cm. I s chladičem je celá karta asi o centimetr delší.
O řízení napájení se stará Richtek RT8802A s podporou až pěti napájecích fází, který známe už z GeForce 8800 GT a používal se u řady dalších karet.
Osazené paměti GDDR5 jsou produktem společnosti SK Hynix, podle označení H5GQ2H24AFR R0C jde o 2Gb čipy s propustností 6 Gb/s při napětí 1,5 V (tomu odpovídá údaj 6000 MHz efektivně).
Pro napájení karty slouží kombinace 8pinového a 6pinového konektoru. Jsou orientované do strany. Tady mám jen jednu výtku k chladiči (a obdobné to bylo i u dalších dvou modelů MSI) – konektory se špatně odpojují. Na vině je heatpipe, kvůli které je k zámkům konektorů obtížný přístup.
Dva konektory pro SLI jsou u GTX 760 standardem, lze je využít pro propojení dvou a více karet. Možná by stačil i jeden, multi-GPU ze tří nebo čtyř karet dává smysl až u nejvýkonnějších modelů.
Testovací sestava, metodika
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Testy hlučnosti
Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.
Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.
Ovladače a karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.
V porovnání najdete Radeon HD 7970 s taktem 1100/6000 MHz. Jde o referenční kartu z první várky, která je na dané frekvence přetaktovaná (limit PowerTune byl nastavený na +20 %, a kvůli stabilitě bylo napětí GPU zvýšené na 1,2 V). Karta se při tomto nastavení vůbec nepodtaktovávala, může být tedy i výkonnější než reálný Radeon s obdobnými takty, u kterého do výkonu bude zasahovat řízení spotřeby PowerTune a automatické přetaktování PowerTune Boost.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karet je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá velkému srovnání 16 grafických karet. Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Chování GPU Boost 2.0, Crysis
Otáčky ventilátorů tentokrát nejsou nikterak vysoké ani když karta neběží v režimu „Eco“, pohybují se někde od 1200 do 1300 ot./min. Teplota jádra se přesto drží hluboko pod limitem. Totéž se dá říct o spotřebě, ta se pohybuje do 75 % z celkového limitu. Díky tomu jede jádro permanentně na horních 1150 MHz i při intenzivní zátěži.
Chování GPU Boost 2.0, Aliens vs Predator
Ani v Aliens vs. Predator se chování karty nikterak výrazně nemění, jediné změny, ke kterým při zahřívání karty došlo, je nárůst teploty GPU (na což regulace reagovala zvýšením otáček ventilátoru) a konečně mírný nárůst spotřeby grafické karty. Rozdíly ve výkonu se ale u jednotlivých průběhů ale lišili v rámci chyby měření, výsledky se pohybovaly v rozsahu 54,5–54,7 fps.
Profily OC a Eco, Přetaktování, spotřeba (příkon)
Jed
Jak se výkon karty změří po změně profilu jsem změřil alespoň na automatických testech. V prvním sloupci je referenční karta, ve druhém MSI GTX 760 Gaming bez Gaming App, třetí je OC profil, čtvrtý profil Eco a v posledních třech sloupcích je nárůst výkonu proti referenční kartě.
Nvidia GeForce GTX 760, 2 GB, 980/1008 MHz | MSI GTX 760 OC, 2 GB, 1020/6008 MHz, gaming | MSI GTX 760 OC, 2 GB, 1085/6008 MHz, OC | MSI GTX 760 OC, 2 GB, 981/6008 MHz, Eco | Gaming | OC | Eco | |
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1080 | 105,1 | 110,3 | 113,6 | 108,7 | 5,0 % | 8,1 % | 3,4 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600 | 56,1 | 59,4 | 60,9 | 58,1 | 5,9 % | 8,6 % | 3,7 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1080, 4× AA, teselace | 55,0 | 54,6 | 55,5 | 54,0 | -0,7 % | 0,8 % | -1,9 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600, 4× AA, teselace | 30,4 | 30,0 | 30,4 | 29,6 | -1,3 % | 0,2 % | -2,5 % |
Crysis Warhead, Gamer, 1920 × 1080 | 92,0 | 97,2 | 100,2 | 95,2 | 5,6 % | 8,8 % | 3,4 % |
Crysis Warhead, Enthusiast, 1920 × 1080, 4× AA | 51,3 | 53,3 | 55,1 | 52,5 | 3,9 % | 7,3 % | 2,2 % |
Crysis Warhead, Enthusiast, 2560 × 1600, 4× AA | 28,5 | 29,8 | 30,7 | 29,2 | 4,4 % | 7,6 % | 2,1 % |
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA | 79,2 | 79,9 | 82,5 | 78,7 | 1,0 % | 4,2 % | -0,5 % |
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA | 77,6 | 77,8 | 80,6 | 77,0 | 0,4 % | 3,9 % | -0,7 % |
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA | 86,5 | 86,5 | 89,2 | 85,6 | -0,1 % | 3,1 % | -1,1 % |
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA | 51,3 | 53,2 | 57,5 | 52,0 | 3,6 % | 12,0 % | 1,4 % |
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA | 50,0 | 51,3 | 52,9 | 50,3 | 2,6 % | 5,7 % | 0,6 % |
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA | 54,3 | 55,4 | 57,1 | 54,5 | 2,0 % | 5,2 % | 0,3 % |
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on | 61,5 | 63,5 | 66,1 | 62,0 | 3,3 % | 7,4 % | 0,8 % |
DiRT Showdown, Miami, route 0, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on | 66,8 | 68,7 | 71,1 | 67,1 | 2,8 % | 6,4 % | 0,4 % |
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 1920 × 1080, 4× MSAA, GI on | 66,2 | 67,7 | 70,3 | 66,0 | 2,3 % | 6,2 % | -0,2 % |
DiRT Showdown, Nevada, route 2, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on | 40,7 | 44,1 | 44,3 | 41,6 | 8,4 % | 8,9 % | 2,1 % |
DiRT Showdown, Miami, route 0, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on | 43,1 | 45,1 | 46,6 | 44,0 | 4,6 % | 8,1 % | 2,0 % |
DiRT Showdown, Baja Iron, route 1, 2560 × 1600, 4× MSAA, GI on | 42,2 | 43,7 | 45,2 | 42,5 | 3,5 % | 7,3 % | 0,8 % |
World In Conflict, 1920 × 1080, 4× AA | 101,0 | 101,0 | 103,0 | 99,0 | 0,0 % | 2,0 % | -2,0 % |
World In Conflict, 2560 × 1600, 4× AA | 64,0 | 65,0 | 66,5 | 64,0 | 1,6 % | 3,9 % | 0,0 % |
průměr | 2,8 % | 6,0 % | 0,7 % |
Přetaktování
Při automatickém přetaktování kartu limitovalo maximální napětí GPU 1,2 V. Automatika držela frekvenci na 1150 MHz (což je podstatně víc než udávaná typická hodnota 1085 MHz). Na OC profilu pak šla frekvence dokonce na 1215 MHz.
Protože karta už v základu běžela na maximálním napájecím napětí a u dalších dvou limitů (teplota a spotřeba) byla obrovská rezerva, kartu šlo přetaktovat jen navýšením offsetu pro GPU a paměti. Karta nakonec ustála delší zátěž (kolem hodiny v Crysis) s GPU nastaveným na 1241 MHz (nějaký čas běžela i na 1254 MHz, ale nebyla stabilní). Ve srovnání s referenční kartou je to solidní nárůst výkonu, oproti OC profilu z Gaming App už si ale příliš nepolepšíte.
U pamětí to dopadlo o poznání lépe. Takty se mi podařilo zvednout i o 1900 MHz efektivně. Jenže karta nebyla stabilní, strop, který karta ustojí při delší zátěži, je podstatně níže, navíc se obtížně hledá, protože k chybám může dojít až po delším zatížení. Ještě při frekvenci 7600 MHz karta nebyla stabilní (Crysis se zasekl po nějaké hodině zátěže). Se 7400 MHz už ale karta zvládala i delší zátěž, takže stabilní frekvence by mohla být někde v rozmezí 7400–7600 MHz.
Měření spotřeby
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou v BIOSu deaktivované úsporné funkce procesoru (ten je navíc přetaktovaný). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají bez zátěže k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
V úsporném režimu obecně vítězí Radeony zásluhou technologie ZeroCore, režimu, ve kterém by spotřeba Radeonů HD 7000 měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože při rozdílech naměřených mezi jednotlivými Radeony je zřejmé, že se všechny do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Spotřeba ve Windows
Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Spotřeba při intenzivní zátěži v Crysis
V následujícím grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu spočítanou ze zhruba minutového úseku měřeného po 15–60 minutách zátěže, kdy je celý počítač dostatečně prohřátý a ustálí se teplota karty i ostatních komponent a s tím i spotřeba.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
Spotřeba MSI GeForce GTX 760 Gaming
Bez zátěže karta ničím neporušuje dobré mravy. Ani v zátěži není spotřeba karty o moc vyšší než u referenční grafiky, rozdíl jen 10 W mě celkem překvapil s ohledem na to, že referenční kartu brzdilo v rozletu referenční chlazení.
V následujícím grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu. Nižší hodnoty jsou lepší. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Zřejmě vyšší takty GPU znamenají o něco horší poměr výkon/watt, ať už ve srovnání s podobně výkonnou GTX 670 nebo rychlejší GTX 770.
Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Teplota grafického čipu
Teplota grafického čipu je údaj získaný ze senzorů pro monitoring grafické karty. Hodnoty berte spíše jako orientační, diagnostické utility se spoléhají na informaci, kterou jim předá samotná karta a ta nemusí odpovídat reálné teplotě GPU. Ze zkušeností s jinými komponentami víme, že diagnostika dokáže tyto hodnoty přikrášlit a občas naměří i nižší hodnoty než je teplota okolního vzduchu. Proto bych nedoporučoval přinejmenším vzájemně srovnávat hodnoty naměřené na různých GPU.
S teplotami čipu bez zátěže nebývá problém, přesto může být tento údaj zajímavý. Pokud je karta i bez zátěže hlučná a teplota GPU je přitom nízká, svědčí to o nevhodném nastavení regulace otáček (karta je hlučnější, než by při lépe zvládnuté regulaci mohla být).
Teplota grafického čipu v zátěži by se určitě neměla dostat přes 100 °C. Už při teplotách přes 90–94 °C ale začínají nějaké karty výrazně snižovat takt jádra nebo roztáčet ventilátory na plný výkon.
Specialitou jsou karty s GPU Boost 2.0, jejichž regulace karty automaticky přetaktovává tak, aby teplota GPU nepřesáhla nastavenou hodnotu (standardně 80 °C). V případě, že je u karty s GPU Boost naměřená hodnota 80 °C, s velkou pravděpodobností karta narazila na cílovou hodnotu a snížila úroveň přetaktování.
Teplota MSI GeForce GTX 760
U teplot není co řešit, bez zátěže je naprosto v pořádku, přičemž regulace zbytečně neroztáčí ventilátor.
I v zátěži se teplota pohybovala velmi nízko, hluboko pod limitem 80°C. Regulace přitom zvedla otáčky proti klidovému stavu jen minimálně. Výsledek? Karta je i v zátěži extrémně tichá.
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu slouží pouze jako doplnění pro měření hlučnosti.
Radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se nejčastěji používají u výkonnějších referenčních karet, bývají na stejných otáčkách hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Dále platí, že karty s jedním ventilátorem bývají i při podobné hlučnosti na poslech snesitelnější než karty se dvěma či třemi ventilátory. Důvodem není jen větší průtok vzduchu a vyšší aerodynamický hluk. Pokud jsou na chladiči vedle sebe dva ventilátory, v místě, kde sousedí, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se přibržďují. Kvůli tomu může hluk vydávaný kartou kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Ventilátor MSI GeForce GTX 760 Gaming
Bez zátěže se rychlost ventilátorů pohybovala na neslyšných ~1020 ot./min (34 % výkonu). A v zátěži se zvedají jen minimálně na 42 % výkonu a přibližně 1230 ot./min (občas naskočí i vyšší 1260, opravdu výjimečně 1290 ot./min).
Maximum, na které se dostanete při manuálním nastavení, má karta na 100 % při 2880 ot./min, (54,3 dBA).
Hlučnost grafické karty
Co se hlučnosti týká, pamatujte, že se nedá ohlížet jen na údaj naměřený hlukoměrem, ale liší se i charakter zvuku, který chladič vydává. Hlučnější chladič s vyrovnaným hlubším tónem může být snesitelnější než tišší chladič, u kterého kolísají otáčky nebo který vydává vyšší tón.
U velmi nízkých hodnot (zhruba pod 33 dBA) už nejsou rozdíly mezi jednotlivými kartami příliš podstatné, znát jsou snad jen během nočního klidu a na krátkou vzdálenost. Kartu navíc s velkou pravděpodobností je přehluší některý ze systémových ventilátorů, ventilátor ve zdroji počítače, ventilátor na chladiči procesoru nebo otáčení ploten u klasického pevného disku.
Pamatujte také na to, že dBA je logaritmická jednotka. Vzájemné poměry pruhů v interaktivních grafech ani údaje v procentech neodpovídají rozdílům hlučnosti v praxi (jednoduše řečeno karta se 60 dBA není jen dvakrát hlučnější než karta se 30 dBA).
Hlučnost MSI GeForce GTX 760 Gaming
Jestli jste prošli recenzí GTX 770 Gaming a GTX 780 Gaming, asi vás to nepřekvapí. Bez zátěže je karta prakticky neslyšná a v zátěži, kdy se otáčky ventilátorů zvedají jen na nějakých 1200–1300 ot./min, není nijak výrazně hlučnější. Při 32,9 dBA v intenzivní zátěži předčí hučností řadu karet bez zátěže!
Není divu, že v grafu hlučnosti v zátěži obsadila karta nejlepší příčku, konkurovat jí v dokáže jen pár pomalejších karet (např. GTX 650 Ti PE z vlastní stáje či GTX 660 Ti od Asusu)
Cena a shrnutí výkonu
Ceny
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
U nejvýkonnějších karet musím upozornit na to, že v některých testech už dochází k horšímu škálování – karty už nejspíš brzdí výkon procesoru.
Poměr cena/výkon
Poměr cena/výkon je výborný, jedna z mála karet, které nové GeForce konkurují, je Radeon HD 7870 XT. Ale tam za ušetřenou pětistovku a přívětivý poměr cena/výkon zaplatíte mnohem vyšší spotřebou.
Závěrečné shrnutí
Závěrečné shrnutí
Kombinace chladiče Twin Frozr IV s grafickými čipy GK110 a GK104 se i u modelu GTX 760 jeví jako mimořádně šťastná.
Nižší spotřeba ořezaného jádra GK104 ještě umocňuje dobré vlastnosti Twin Frozru – nízké teploty GPU s velkou rezervou do limitu a minimální hlučnost. Grafiky, které jsou v zátěži tišší než řada soudobých karet v zátěži, člověk potká spíše výjimečně, a dvojnásob to platí u grafiky s výkonem (a spotřebou) GTX 760.
Trochu mě zklamala menší rezerva pro přetaktování grafického čipu. Samotná hodnota 1241 MHz není špatná, pokud ale zvážíte, že na předvoleném OC profilu karta běžela na 1215 MHz, není už zkrátka k dispozici další prostor pro ruční navýšení výkonu. Částečně to ale napravuje více než slušné přetaktování pamětí.
Pozitivní je i fakt, že přes extrémně nízké otáčky ventilátoru kartě do dosažení teplotního limitu zbývá rezerva větší než 10 °C.
Hodně přívětivá je i cena karty, v obchodech patří k těm nejlevnějším modelům GTX 760. Jedinou větší vadou na kráse je tak chování MSI Gamming App, která při výše taktovaných profilech grafiky ve 2D nepodtaktovává.
Nechci předbíhat, ale naměřené výsledky dávají tušit, že to i tentokrát bude mít konkurence s kartou od MSI asi dost těžké. S hodnocením a oceněním ale ještě počkáme, až budeme mít otestované i další karty.
EVGA GeForce GTX 760 Superclocked
Gigabyte GeForce GTX 760 Windforce 3X
A nakonec potěším snad i příznivce Asusu, i přes počáteční nepříznivé zprávy by kromě dalších dvou karet od EVGA a Gigabyte by přece jen měla dorazit i jejich GTX 760 s chladičem DirectCU II.
MSI GeForce GTX 760
+ cena
+ výkon
+ poměr cena/výkon
+ spotřeba
+ velká rezerva chladiče
+ i v hůře chlazených skříních udrží GPU pod 80 °C
+ bez zátěže neslyšná, v zátěži velmi tichá
+ rezerva pro přetaktování
± bohaté možnosti nastavení, říká si o vyladění na míru
− složitější přetaktování (obecně u karet s GPU Boost)
− pro běh podle udávaných specifikací vyžaduje Gaming App
− s OC profily v Gaming App nepřepíná do 2D taktů (lze obejít přes Afterburner)
− menší rezerva pro přetaktování (oproti OC profilu)