Esemesky před nedávnem oslavily 25. výročí. Podle asociace operátorů jde i přes klesající trend stále o nejrozšířenější druh mobilní komunikace, používají jej více než 4 miliardy lidí. V Česku se dle ČTÚ loni poslalo 8,17 miliardy zpráv, jen o 1,6 % méně než za rok 2016. I přes svou technologickou zastaralost (limit 160 znaků bez diakritiky) a vysokou cenu ale nemají jednoduchou alternativu.
Nástupcem se měly stát zprávy MMS s podporou dlouhých textů a možností posílat malé fotky či videa, ale tento formát se nikdy nestihl pořádně rozšířit. Vinu na tom má i cena, vždyť i dnes se za zprávy platí okolo šesti korun a na rozdíl od zahraničí čeští operátoři mají tarify jen s neomezenými SMS, nikoliv MMS.
WhatsApp a spol. vládnou světu
Není divu, že lidé začali na mobilech používat dříve populární „počítačové“ instant messengery jako ICQ nebo Skype. Jenže i těm ubývají uživatelé, protože přišly nové generace kecálků jako Facebook Messenger, WhatsApp, Viber, Telegram apod.
Důvod úspěchu? Nejspíš fakt, že se již uživatelé nemuseli nikam složitě registrovat, protože tyto služby byly vázané na telefonní číslo. Z toho vyplývala i výhoda, že po propojení s adresářem v mobilu nemuseli ostatní žádat o přátelství, ale rovnou mohli volat a psát těm, kteří danou síť rovněž používali.
Operátoři vrací úder
Operátoři v roce 2008, v době příchodu iPhonů a Androidů, zformovali novou pracovní skupinu, jejíž cílem bylo vytvořit nový komunikační formát Rich Communication Services (RCS). Vývoj se táhl dlouho, první použitelná verze byla na světě až v roce 2011, kdy ji začali podporoval tři největší korejští operátoři. RCS se postupně začalo adaptovat i ve Španělsku, Německu a dalších zemích.
TIP: Google zase jinak. Pozastavil Allo, vyvíjí nový chat postavený na RCS
RCS pojmenovává samotný komunikační protokol, ale služba samotná se dočkala hned několika obchodních názvů. Ve světě se nejvíce rozšířil Joyn, ale například americký T-Mobile přišel s Advanced Messaging a Vodafone přinesl Message+. Od roku 2014 funguje i v Česku, stačí si stáhnout aplikaci pro Android (Play Store) nebo iOS (už zmizela).
Nový formát se postupně vyvíjel a zbavoval se porodních bolestí. Z počátku totiž chyběla interoperabilita. Každý operátor si mohl RCS přiohnout k obrazu svému, nebylo možné komunikovat s uživateli jiných operátorů, používat alternativní aplikace apod. To v roce 2016 změnil tzv. RCS Universal Profile. Díky němu se RCS konečně může stát náhradou SMS a MMS.
Co umí RCS?
RCS spojuje výhody klasických zpráv i internetových chatů. Uživatelé se nemusí nikam registrovat, a pokud mají operátora i mobil, co RCS zvládnou, mohou nový systém zpráv využívat. Služba je tedy vázaná na telefonní číslo, ale funguje prostřednictvím internetu (Wi-Fi či mobilní sítě). U RCS se už nebude platit za jednotlivé zprávy ani žádný paušál za používání chatu. Vše bude fungovat zdarma, resp. platbou za datový tarif.
Služba, respektive koncové aplikace, jsou „zpětně kompatibilní“. Proces posílání a přijímání zpráv je stejný jako SMS. Vyberete adresáta, napíšete, pošlete. Pokud má druhá strana rovněž aktivní RCS, pošle se zpráva bezplatně přes internet. Pokud nemá, odešle se běžná placená SMS.
Jablíčkáři tohle znají již několik let. Apple vymyslel vlastní řešení iMessage, které funguje nezávisle na operátorech, stačí jen mít iPhone. Pokud jej mají obě strany, automaticky si píšou zdarma přes internet a s dodatečnými funkcemi, které u SMS nejsou.
Dodatečné funkce má i RCS a není jich málo (viz specifikace):
- Zprávy lze psát mezi dvěma kontakty, ale také ve skupinách.
- V chatu vidíte signalizaci, že druhá strana právě píše nebo že je online.
- Přes chat lze posílat aktuální polohu, hlasové vzkazy i další soubory.
- RCS může fungovat na více zařízeních současně. SIM s číslem sice máte v mobilu, ale zprávy půjde posílat i ze spárového počítače, tabletu atd.
- Samotnou kapitolou je tzv. Enriched voice Calling. RCS se umí nabalit na tradiční (placený) hovor a současně s voláním můžete druhé straně psát, posílat soubory, sdílet obrazovku displeje nebo zapnout videohovor. Ještě před vytáčením můžete zvolit typ volání („Je to nutné, rychle to zvedni!“) nebo po nepřijatém hovoru zanechat zprávu („Zas tak nutné to nebylo, zavolej, až budeš mít čas.“). Takový vzkaz bude součástí zmeškaného hovoru, nikoliv schovaný ve složce s SMS.
Jaké jsou nevýhody RCS?
Tou hlavní je, že RCS ještě není dostupné všude a pro všechny. Ale jsou i určité technické nedostatky. Například fakt, že standard se postupně vyvíjí, vznikají nové verze, a tím se i celá platforma tříští, protože operátoři mohou používat starší verzi protokolu.
RCS na to už v základu myslí a skrz síť lze poznat, jaké funkce druhá strana podporuje. Z uživatelského hlediska je ale stejně problém, že ne všechny telefony a operátoři budou podporovat kompletní balík funkcí.
Již před rokem asociace GSMA vydala Universal Profile v2, který vylepšuje možnosti RCS, přináší nové funkce pro posílání souborů a skupinovou komunikaci. Kromě toho již stejně jako konkurenční internetové služby podporuje posílání „samolepek“ a chatboty i jiné interaktivní aplikace. Jenže opět – rok starý formát, který ještě nikdo nezačal podporovat nebo plně využívat.
Za chybu osobně považuji i to, že zprávy nejsou standardně plně (end-to-end) šifrované jako právě iMessage nebo WhatsApp, ale operátoři si nechali prostor pro možnost zprávy číst a analyzovat jako SMS.
Kdo RCS podporuje
Podle GSMA to k březnu 2018 bylo 55 operátorů, 11 výrobců mobilů a 2 tvůrci operačních systémů. U nás RCS stále podporuje jen Vodafone, ale pořád jde o omezenou variantu dostupnou jen v aplikaci Message+. V rámci červené skupiny se již ale pomalu rozšiřuje podpora Universal Profile. Bratia sú na tom lepšie. Letos v létě RCS UP nasadily společnosti Slovak Telekom a Orange, informuje dsl.sk.
Klíčovou roli v celém ekosystému kolem RCS ale hraje Google, protože nový formát začal naplno podporovat v Androidu, respektive jeho výchozí aplikaci Zprávy. Od roku 2016 lze v aplikaci plně využívat možností RCS, pokud to ovšem podporuje operátor.
Google je v RCS zapletený až po uši. Jednak kvůli Androidu, ale také protože je sám (virtuálním) operátorem se sítí Fi. Hlavně však v roce 2015 koupil společnost Jibe Mobile, která vyvíjí celou cloudovou infrastrukturu, kterou pak nabízí operátorům a pomáhá s implementací i výrobcům.
Samsung loni koupil konkurenční řešení od NewNet Communication Technologies a sám už také provozuje RCS cloud a novinku podporuje ve své aplikaci pro psaní zpráv. Druhý největší výrobce telefonů s Androidem, Huawei, nevymýšlel kolo a využil řešení od Googlu.
Budoucnost RCS
Na papíru zní vše slibně. S podporou Google a rozšiřující se základnou operátorů i výrobců to vypadá, že RCS by se skutečně mohlo stát univerzálním nástupcem SMS a MMS. Proti WhatsAppu a Facebook Messengeru s miliardou uživatelů to nový formát bude mít těžké. RCS ale může mít časem čtyřikrát tolik uživatelů.
Jeho hlavní výhodou totiž zůstává, že jde o „otevřené“ řešení, které nestojí na zlovůli jedné firmy, ale bude fungovat, i kdyby všechny ty googly, facebooky nebo vodafony jednou skončily. Pokud navíc bude rovnou fungovat ve standardním editorech SMS na smartphonech, lidé začnou RCS používat, aniž by si to třeba uvědomili. Instalovat a nastavovat další aplikaci si žádá několik kroků navíc.
Velký otazník zůstává nad přístupem Applu. Ten RCS nepodporuje a nic nenasvědčuje tomu, že by měl. Má ostatně iMessage a FaceTime, které nabízí prakticky totéž a bez asistence operátorů. Rozhodně by to nebyl první případ, kdy Cupertinští dělali něco jinak než zbytek světa. Podporu RCS by ale mohly dodat aplikace stažené z App Storu. Komfort by nebyl na úrovni iMessage, ale „jen“ srovnatelný s WhatsAppem a spod.
A hloupé mobily? Těm se holt budou pořád posílat SMS. I když u nové generace zařízení to nemusí být pravidlem. Například nová Nokia 8110 4G běží na jednoduchém systému KaiOS, který se dočká aktualizace doplňující právě WhatsApp. Do budoucna by nic nebránilo přidat i RCS.