Před nějakým časem jsme tu měli zajímavou událost v grafických ovladačích: AMD začalo umožňovat instalování Pro verze grafických ovladačů na běžný spotřebitelský hardware, byť se značnými omezeními. A teď je tu toto téma opět, protože podobnou změnu v politice činí i Nvidia. V jejím případě to ale má trošku jiný záměr a provedení než u AMD. A dost možná také větší přínos.
Pro připomenutí: podle AMD mělo povolení licenční politiky usnadnit práci administrátorům – aby mohli ve firmě na kancelářské stroje nainstalovat stejné ovladače jako na pracovní stanice kreativních pracovníků (ale bez jejich funkcí). Nvidia svou na první pohled analogickou iniciativu pojmenovala Creator Ready Drivers, z čehož už je patrné, že míří právě spíš na ty kreativní činnosti. Je samozřejmě možné, že časem přístup obou firem zkonverguje tím, jak se budou snažit si navzájem konkurovat, ale zatím je zdá se odlišný.
Ovladač s profesionálními funkcemi pro běžné GeForce
O co tedy jde u Nvidie? Firma oznámila program ovladačů „Creator Ready Drivers“ (v kontrastu se standardními, kterým teď říká Game Ready). Tyto ovladače jsou určené či dostupné každému, kdo má běžnou hráčskou grafiku GeForce, ale přinášejí sebou některé profesionální funkce a benefity, které normální herní ovladač neměl. Budou tedy dávat lepší možnosti pro profesionální činnosti, aniž byste museli zaplatit za kartu Quadro – ty budou mít nadále svoje vlastní plnohodnotné ovladače. Větev Creator Ready bude mít jen něco z výhod Quadra a bude tedy někde mezi oběma světy. Asi tedy budou mít podobný status, jako poloprofesionální ovladače pro speciální karty od AMD (Radeon Pro Duo, Radeon Vega Frontier Edition).
Creator Ready Drivers mají podle Nvidie zajistit „co největší výkon a spolehlivost při práci v kreativních aplikacích umělcům, tvůrcům a herním vývojářům“. Měly by tedy pro některé z těchto profi softwarů mít optimalizace, které v ovladačích pro hry chybějí a nová vydání budou sladěna právě s uváděním nových verzí takových programů, zatímco u Game Ready se to řídí premiérami her. A spolehlivost v těchto profi aplikacích by také měla být testována.
Lepší výkon v grafických a dalších aplikacích
Jaké přesně všechny aplikace budou mít v Creator Ready Driverech speciální podporu, není v tiskových zprávě konkrétně uvedeno (Nvidia píše nekonkrétně „všechny nejdůležitější“). V poznámkách k vydání ale stojí, že ovladače poskytují optimální kvalitu práce v Autodesk Arnold, Unreal Engine 4 (kam se chystá podpora ray tracingu), Redcine-X Pro, Adobe Photoshop Lightroom CC a Adobe Substance Designer. A dále je ještě uvedeno zlepšení výkonu ve čtyřech dalších: Blender Cycles, Adobe Photoshop CC, Adobe Premiere Pro CC a Cinema 4D. Tyto čtyři aplikace (nebo možná některé úlohy v jejich rámci?) mají mít výkon v zlepšený až o 8 % až 13 % (měřeno na GeForce RTX 2080) proti běžným ovladačům verze 415.x.
Ovladače Creator Ready se mají dát stáhnout i přes GeForce Experience, v kterém se také bude dát přepnout mezi touto větví a Game Ready ovladačem. Jsou ale také k mání standardně na webu Nvidie. Při výběru GPU a operačního systému je nyní na webu ještě další kolonka „Download Type“, v níž si můžete vybrat, zda chcete „Game Ready“ nebo „Creator Ready“ ovladač. Stažení je tedy úplně volné bez nějakých dalších komplikací.
Prvním ovladačem linie Creator Ready je vydání 419.67 z 20. března. Tyto ovladače můžete instalovat na karty Quadro (což nás tolik nezajímá), ale zejména jak už bylo řečeno na herní modely GeForce. Tam to ovšem nepůjde u všech. Podporovány jsou GeForce RTX a GeForce GTX generace Turing, tedy včetně levnějších GeForce GTX 1660/1660 Ti. Dále pak Titany založené na GPU Pascal, Volta a Turing a konečně i některé modely GeForce generace Pascal (GTX 1000). Jde o GeForce GTX 1050 a vyšší až po GTX 1080 Ti. GT 1030 nebo třeba MX150 pro notebooky už stojí mimo. Zdá se, že ovladače Creator Ready Drivers jsou také dostupné jen pro Windows 10 64bit, nikoliv pro starší verze.