Opět s menším zpožděním na zbylé dvě hlavní „hardwarové firmy“, které tu pravidelně sledujeme (Intel a AMD), přichází teď finanční výsledky Nvidie. Ta má totiž účetnictví o něco posunuté a nyní hlásí již uzávěrku za první kvartál fiskálního roku 2020, což bylo pro ni období únor až duben.
V prognóze vydané v únoru Nvidia předvídala tržby okolo 2,2 miliardy dolarů. To se podařilo splnit, respektive mírně překonat – výsledek je nakonec 2,220 miliardy dolarů tržeb. Firma měla hrubou marži 58,4 % a čistý zisk 394 milionů – 64 centů na jednu akcii. Zdá se, že opět také díky americkým zákonům „zaplatila“ negativní daň (okolo minus jednoho procenta, hrubý zisk jí totiž vyšel nižší, jen 358 milionů $).
Tržby byly o 1 % vyšší než v předchozím kvartálu (listopadu až lednu), ale při srovnání s předchozím rokem značně zaostaly – loni touto dobou Nvidia oznámila rekordních 3,207 miliardy, proti čemuž je výsledek teď nižší o 31 % (a zisk se snížil o 68 %). Toto je zřejmě z největší části důsledek kolapsu prodejů herních grafických karet poté, co loni praskla bublina okolo těžby kryptoměn. Ve skončeném letošním prvním čtvrtletí Nvidia ještě pořád pociťovala důsledky nahromaděných GPU v prodejní síti, které po kryptohorečce zůstaly a nové prodeje kvůli nim do značné míry ustaly. Ovšem participovalo na tom i ochlazení v dalších segmentech, jak hned uvidíme.
O dost méně Teger než před rokem, menší prodeje GPU pro datacentra
Z celkových tržeb pocházelo 2,022 miliardy ze samostatných GPU (meziročně snížení o 27 %) a 198 milionů z prodeje čipů Tegra (meziročně snížení o 55 % proti 442 milionům před rokem, proti předchozímu kvartálu o 12 %). Podle Nvidie se prodeje Teger takto propadly zejména kvůli nižším dodávkám čipů pro herní konzole, tedy Nintendo Switch.
Při rozdělení na segmenty trhu zaznamenala Nvidia tržbu 1,05 miliardy dolarů z herní oblasti, což je o 39 % méně než před rokem (1,723 miliardy), ale proti předchozímu kvartálu je to o 1 % lepší. CEO Jen-Hsun Huang proto uvádí, že se Nvidia vrátila na růstovou trajektorii.
Co je možná zajímavé, po delším stabilním růstu poněkud klesají tržby z GPU pro datacentra. Nvidii z nich přiteklo pořád vysokých 634 milionů $, ale je to 7% snížení proti 679 milionům v minulém kvartálu a 10% zhoršení proti 701 milionům $ před rokem. O něco klesly také tržby v kapitole OEM, mezikvartálně o 15 % ze 116 na 99 milionů. Nvidia ale neuvádí důvod, mohlo by možná ještě pořád jít o efekt kryptohorečky, které Nvidia mimochodem oficiálně přičítá i část poklesu tržeb v kapitole datacenter.
Automobily pořád míří výš
Naopak meziročně jsou vyšší tržby za produkty pro profesionální grafiku (karty Quadro a související), kde jsou tržby 266 milionů, o 6 % vyšší než před rokem. A roste také oblast automobilů. Nvidia v ní zaznamenala tržbu 166 milionů dolarů, o 2 % lepší než za předchozí čtvrtletí a o 14 % vyšší než před rokem. V této položce nejsou započítané jen čipy Tegra (kde jak už bylo řečeno tržby klesly). Nvidia uvádí, že pod stejnou kategorii řadí i datacentrová GPU a servery, které jsou prodané automobilkám na trénování neuronových sítí. Část tržeb za karty Tesla, které byste čekali spíš v položce datacenter, tedy Nvidia zaúčtovává sem.
V létě už tržby zase porostou
Po tomto kvartále se má v následujících třech měsících (květen, červen, červenec) Nvidia opravud vrátit na tu zmiňovanou trajektorii růstu. Očekává už vyšší tržby 2,55 miliardy dolarů (s tolerancí 2 % nahoru dolů), což se typicky dařívá o něco předstihnout. Hlavní složkou růstu by asi měly být herní grafiky, zejména nová generace Turing. Hrubá marže má činit pořád vysokých 58,7 % až 59,7 %.
Pro celý rok zatím Nvidia žádnou prognózu nedává, ale je pravděpodobné, že bez injekce v podobě prodejů GPU na těžbu kryptoměn asi Nvidia skončí s nižšími tržbami, než za rok 2018 (respektive účetní rok 2019, tedy únor 2018 až leden 2019), kdy dosáhla na tržby přes 11,7 miliardy dolarů.