Už minulý měsíc jsme tu měli zprávy o tom, jak se dařilo finančně a prodejně Intelu a AMD. Třetí velké hardwarové jméno Nvidia má účetní čtvrtletí o měsíc posunuté, ale už i od ní nyní přišly hospodářské výsledky a vypadá to, že se firma po určitém ochlazení vlivem kocoviny po kryptohorečce opět rozšoupává k výrazně vyšším tržbám. V účetním druhém kvartálu fiskálního roku 2020, jenž pokrývá květen, červen a červenec, Nvidia dosáhla tržby 2,579 miliardy dolarů, což je mírně víc, než kolik udávala jako střed prognózy v květnu po prvním kvartálu (tehdejší očekávání bylo 2,55 miliardy). Proti 2,22 miliardám v prvním kvartálu je to nárůst o 16 %, což může být částečně vydáním nové (refreshové) generace grafik Turing, modelů Super, a rovněž by už asi měl končit dopad předchozího odbourávání skladových zásob GPU po těžební horečce let 2017–2018. Nicméně vliv zde budou mít asi i klasické sezónní vlivy. Meziroční srovnání je horší, před rokem měla firma tržby 3,123 miliardy (proti čemuž je to zhoršení o 17 %). Ovšem tam právě byly prodeje nafouknuté poptávkou kryptotěžařů, takže meziroční zhoršení tržeb vypovídá hl
Nárůst aut, proti loňsku horší prodeje Tesly
Jak se vedlo jednotlivým oblastem, jimž se Nvidia věnuje? Největší zlepšení zaznamenala Nvidia v oblasti herních GPU a dalších produktů – zde byly tržby 1,313 miliardy $, o 24 % víc než v Q1 (ale o 27 % méně něž loni během kryptobubliny). Proti loňsku se přirozeně prodalo méně desktopových GPU. Naopak údajně Nvidia proti loňsku má větší úspěchy v notebookových GPU. Ovšem proti prvnímu čtvrtletí byly u všech těchto produktů v Q2 prodeje vyšší.
Podobný nárůst (dokonce o 26 % mezikvartálně a o 30 % meziročně) má Nvidia v automobilovém segmentu, kde získala 209 milionů tržeb (podle minulých výsledků sem nicméně Nvidia započítává i serverová GPU používaná k trénování neuronových sítí pro auta). Mírnější nárůst (o 9 % mezikvartálně a o 4 % meziročně) zaznamenaly profesionální GPU Quadro, kde údajně posílily prodeje mobilních verzí. V serverech měla Nvidia tržby 655 milionů dolarů, což je o 3 % víc než v Q1, ale o 14 % méně než před rokem.
Nárůst tržeb v Q2 zajistilo hlavně Nintendo Switch
Nvidia uvádí, že z tržeb bylo 2,104 miliardy $ za samostatná GPU, což je jen o 4 % lepší než v Q1 (meziročně je to pokles o 21 %). Ovšem velký nárůst byl v prodejích čipů Tegra. Tam měla Nvidia v Q1 velký výpadek s tržbami jen 198 milionů $, ovšem to teď vyskočilo o 140 % na 475 milionů. Důvodem by nejspíš mohly být tržby z čipů do konzole Nintendo Switch (kterým Nvidia říká „SoC moduly pro herní platformy“). V Q1 snad nebyly dodány žádné nebo jen malé množství a Nintendo spotřebovávalo existující skladové zásoby, ale nyní se dodávky dostaly zpátky na obvyklou úroveň. Také před rokem v druhém kvartálu totiž Nvidia měla za Tegry 467 milionů (proti tomuto číslu teď nastal jen 2% meziroční růst).
Nárůst tržeb za Switch zřejmě o víc jak 250 milionů tak zdá se má lví podíl na růstu tržeb, který teď mezi Q1 a Q2 Nvidia zaznamenala v herní divizi, ale i celkově (z 2,22 na 2,58 miliardy). Mimochodem firma uvádí, že tržby za konzole jsou meziročně o něco níž, takže musela naopak stoupnout další menší odbytiště čipů Tegra – pro automobily a zmíněné jsou také „edge AI“ produkty, čímž se myslí desky a moduly Jetson.
Výhled je ještě vyšší
V třetím kvartálu účetního roku (srpnu, září a říjnu) by měla Nvidia mít prodeje ještě lepší, očekává tržby už 2,9 miliardy dolarů (plus minus 2 %), což se skoro blíží předešlým letům tučným kvůli kryptoměnám, kdy byly kvartální tržby přes tři miliardy. Hrubá marže má být také ještě vyšší, 62,0 až 62,5 %. Na celý rok zatím firma ale výhled nedává.