Nvidia chystá GeForce GTX 1650 používající čipy TU116 a TU106 z RTX 2060/2070

17. 6. 2020

Sdílet

 Autor: Nvidia
Do nejlevnějšího Turingu na trhu se zřejmě dostanou vyšší modely GPU z grafik GeForce GTX 1660 (Ti) a RTX 2060/2070, Nvidia zřejmě čistí sklady před Ampere.

Snad už v září by měly zřejmě měly vyjít grafiky Nvidia Ampere, představující úplně novou architekturu se 7nm čipy. Vypadá to, že ještě před nimi ale Nvidia pracuje na věcech v lowendové oblasti, které ovšem asi také mohou svědčit o přípravách nové generace.

Nvidia letos začátkem jara vydala novou verzi GeForce GTX 1650 s pamětí GDDR6, což poněkud překvapilo, ale zřejmě dávalo smysl z hlediska logistiky a masového nákupu paměťových čipů (které Nvidia kupuje přímo a přeprodává výrobcům karet). Vypadá to ale, že u GeForce GTX 1650 se budou dít ještě další „věci“. Nvidia totiž zřejmě chystá verze této karty vyráběné s čipy z vyšších modelů karet, což docela budí lítost, že už dneska neexistují možnosti taková GPU odemykat na vyšší konfiguraci.

GeForce GTX 1650 (TU116) a GeForce GTX 1650 (TU106)

Minulý týden vyšla nová verze programu AIDA64 (6.25.5434 beta) a v jejím seznamu změn se objevila zajímavá věc. Kromě podpory pro Intel Lakefieldčipset AMD B550 program dostává podporu pro detekci dvou nových verzí grafiky Nvidia GeForce GTX 1650, u nichž stojí poznámka „(TU116)“ a „(TU106)“.

To jsou přitom čipy z vyšších modelů, TU116 je Turing s 1536 stream procesory a 192bitovou paměťovou sběrnicí z GeForce GTX 1660/1660 Ti. TU106 je dokonce plnotučný Turing i s tensor jádry a RT jádry, který Nvidia používá v GeForce RTX 2060, RTX 2060 Super a RTX 2070 – čip obsahuje 2304 shaderů a 256bitovou sběrnici.

GeForce GTX 1650 s GPU TU116 a TU106 v changelogu AIDA64 GeForce GTX 1650 s GPU TU116 a TU106 v changelogu AIDA64 (Zdroje: AIDA64)

V GeForce GTX 1650 budou asi tyto čipy výrazně ořezané tak, aby odpovídaly specifikaci této levné grafiky, tedy jenom na 896 shaderů, 32 ROP a 128bitovou paměťovou sběrnici. Takty by asi měly být 1410 MHz v základu a 1590 MHz v boostu a použité budou paměti GDDR6 na 12,0 GHz s kapacitou 4 GB.

Výkon by tak snad měl být identický jako u verze GTX 1650 s pamětí GDDR6 (pokud se neprojeví nějaká anomálie daná odlišnými čipy). Zajímavé bude, že tyto karty by asi měly používat PCB příslušná těmto vyšším modelům GPU, tj. například desky z levnějších modelů RTX 2060.

Nvidia TU116 TU106 GPU srovnani VideoCardz Čipy Nvidia TU116 (GTX 1660 Ti) a TU106 (RTX 2070). V běžné GeForce GTX 1650 je ještě menší čip TU117 (Zdroj: VideoCardz)

Proč toto Nvidia dělá? Asi nejrozumnější a hned se nabízející vysvětlení je, že s grafikami Ampere na cestě má Nvidia ještě přebytek vyšších GPU s různými chybami, které se jí nepodařilo využít v kartách jako je původní RTX 2060 nebo GTX 1660. Mohly třeba obsahovat více defektů, než co tyto konfigurace dokáží zužitkovat. A než přijde nová generace, je ještě čas tyto kousky křemíku upotřebit do nejnižšího modelu generace Turing.

GeForce GTX 1650 s GDDR6 od Zotacu zdroj Expreview 06 GeForce GTX 1650 s GDDR6 a čipem TU117 od Zotacu (Zdroj: Expreview)

Tyto karty se asi začnou potichu prodávat na různých trzích, aniž by to bylo nějak oznámeno. A z hlediska uživatele ani asi není nic třeba oznamovat, grafika by se měla chovat stejně v rámci specifikací (větší čipy by ale měly znamenat nižší teploty GPU).

ICTS24

Bohužel asi není velká šance, že by u těchto karet šly odemknout deaktivované shadery. Bylo by zajímavé, pokud by se někomu podařilo přimět k fungování tensor jádra a podporu DirectX Ray Tracingu. Ale je pravděpodobné, že i tyto jednotky byly fyzicky deaktivované laserem, takže asi máme smůlu.

Galerie: GeForce GTX 1650 s pamětí GDDR6 je přes nižší takty o 6 % rychlejší než s GDDR5

Zdroje: AIDA64, Tom's Hardware