GeForce GTX 780 Ti využívá jádro GK110, které z herních karet známe už GeForce GTX Titan nebo z GTX 780. Oproti oběma kartám ale parametry doznaly výrazného posílení.
Karta má aktivních 2880 stream procesorů a 15 SMX (streaming multiprocesorů). Základní takty se zvedly na 875 MHz a typická frekvence při automatickém přetaktování GPU boost by se měla pohybovat kolem 928.
A významnou posilou je i osazení pamětí GDDR5 s pracovní frekvencí 7 GHz efektivně. Přestože má karta ve srovnání s novými Radeony užší 384b paměťovou sběrnici, celková propustnost je vyšší díky podstatně výše taktovaným pamětem (u R9 290 běží jen na 5 GHz efektivně)
GeForce GTX 580 |
GeForce GTX 680 |
GeForce GTX 760 |
GeForce GTX 770 |
GeForce GTX 780 |
GeForce GTX 780 Ti |
GeForce GTX Titan |
|
Grafický čip | GF110 | GK104 | GK104 | GK104 | GK110 | GK110 | GK110 |
Výrobní proces | 40 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | ~520 mm2 | 294 mm2 | 294 mm2 | 294 mm2 | 561 mm2 | 561 mm2 | 561 mm2 |
Tranzistorů | 3,2 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 7,1 mld. | 7,1 mld. | 7,1 mld. |
Stream procesorů | 512 | 1536 | 1152 | 1536 | 2304 | 2880 | 2688 |
Takt jádra | 772 MHz | 1006 MHz | 980 MHz | 1046 MHz | 863 MHz | 875 MHz | 836 MHz |
Takt stream proc. | 1544 MHz | 1006 MHz | 980 MHz | 1046 MHz | 863 MHz | 875 MHz | 836 MHz |
Takt s Boost (typický) | 1058 MHz | 1033 MHz | 1085 MHz | 900 MHz | 928 MHz | 876 MHz | |
ROP/RBE | 48 | 32 | 32 | 32 | 48 | 48 | 48 |
Texturovacích jedn. | 64 | 128 | 96 | 128 | 192 | 240 | 224 |
Paměť | 1536 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB 4096 MB GDDR5 |
2048 MB 4096 MB GDDR5 |
3072 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR5 |
Takt pamětí | 4008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 6008 MHz | 7000 MHz | 6008 MHz |
Šířka sběrnice | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b | 384 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 192,4 GB/s | 192,3 GB/s | 192,26 GB/s | 224,3 GB/s | 288,4 GB/s | 336 GB/s | 288,4 GB/s |
Fillrate (pixely) | 37,1 Gpx/s | 32,2 Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 33,4 Gpx/s | 41,4 Gpx/s | 42 Gpx/s | 40,1 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 49,4 Gtx/s | 128,5 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 133,9 Gtx/s | 165,7 Gtx/s | 210 Gtx/s | 187,3 Gtx/s |
FLOPS (SP) | 1,582 | 3,09 | 2,26 | 3,21 | 3,98 | 5,04 | 4,45 |
FLOPS (DP) | 0,129 | 0,094 | 0,134 | 0,166 | 0,21 | 1,3–1,5 | |
Max. spotřeba | 244 W | 195 W | 170 W | 230 W | 250 W | 250 W | 250 W |
Zero Core |
Teoretickým výkonem tedy překonává i GeForce GTX Titan, který se prodává o xxx tisíc dráž. Vrtá vám hlavou, jak taková karta zapadá do portfolia a jaký je ještě důvod k tomu, aby Nvidia nadále nabízela i Titan za stále šílených 999 dolarů? Stejný, jako už od jeho uvedení – výkon při výpočtech s double precision v GPGPU.
Nový model ze sedmistovkové řady je i nadále „deklasován“ na čistě herní kartu tím, že má výkon při výpočtech s double precision snížený na 1/24 výkonu v single precision, zatímco u GTX Titan můžete přepínat mezi režimem na hraní, ve kterém může GPU díky snížení výkonu u výpočtů s DP běžet na vyšších taktech a režimem pro výpočty, kde má GPU nižší takty, ale výpočty s DP běží plnou rychlostí (což je 1/3 výkonu v single precision). Majitelé GTX Titan, kteří si jej pořídili na takové počítání, tedy ani nadále nemusejí litovat, že chvíli nepočkali.
Oproti GTX 780 a GTX 770 bylo přepracované řízení napájení. Karta má umět lépe distribuovat proud ze tří různých zdrojů (konektor PCIe a dva přídavné napájecí konektory) do napájecích fází. To podle Nvidie umožňuje kartu provozovat na vyšších taktech.
V dalších ohledech už jde o pro nás notoricky známou architekturu, popis dalších vlastností, jako je GPU Boost 2.0, najdete v dřívějších článcích a testech.
Testovací sestava, metodika
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Testy spotřeby a teplot probíhají při okolní teplotě 23 °C.
Testy hlučnosti
Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.
Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.
Ovladače a karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Pro pomalejší grafiky přidávám i méně náročné nastavení bez teselace a MSAA 4×, do celkového průměru se ale oba následující grafy nezapočítávají.
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 sekund dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Bioshock Infinite, Cliffs of Dover (Il-2 Sturmovik)
Bioshock Infinite
Pro otestování Bioshocku používám vestavěný benchmark. Testuji s detaily nastavenými na maximum.
Cliffs of Dover
Pokračování jednoho z nejpopulárnějších leteckých simulátorů je na hardware velmi náročné. Většina položek v nastavení snižuje kvalitu obrazu, ale k výrazně vyššímu výkonu nepomáhá. Proto jsem zůstal u velmi vysokého nastavení a stáhl jen kvalitu efektů, stromů a množství budov i za tu cenu, že výsledky naměřené u slabších karet budou nízké a snímkové frekvence možná až nehratelné.
Pro testování v této hře se většinou používá jeden z dodávaných záznamů. Ty ale bohužel nepatří k nejnáročnějším, ve hře se dostanete do mnohem vypjatějších situací. Proto jsem nahrál vlastní záznam nad Londýnem.
Crysis 3, F1 2013
Crysis 3
Protože by velmi vysoké nastavení bylo pro většinu stávajících karet příliš náročné a vysoké zase zbytečně nízké, zvolil jsem vlastní nastavení. Vycházel jsem z globálního nastavení velmi vysoké, ale u položek post processing, stíny a voda jsem detaily snížil o jeden stupeň na vysoké. Pro vyhlazování hran jsem zvolil méně náročné SMAA střední (2TX).
Testuji na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.
F1 2013
F1 2013 je poslední ze známé série závodních her od Codemasters postavených na EGO Engine 3.0. Oproti F1 2012 má vylepšenou, avšak na výkon karet stále velmi nenáročnou grafiku.
Pro testy jsem zvolil maximální nastavení s vyhlazováním MSAA 4×. Vestavěný benchmark nepoužívám se standardním nastavením, ale vytvořil jsem vlastní konfigurační soubor. Z okruhů, které jsou k dispozici, jsem vybral nejnáročnější Jerez a zredukoval počet vozů, používám následující nastavení:
Max Payne 3, Metro: Last Light
Max Payne 3
V Max Payne 3 jsou téměř všechna nastavení na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny. Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karet je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA. S vyšší kvalitou stínů a s vyhlazováním MSAA by nebylo možné testovat karty s 1 GB paměti.
FRAPSem měřím úvodních 38 sekund od druhého checkpointu z páté kapitoly, který patří k nejnáročnějším checkpointům ve hře.
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče).
Testuje se tato trojice nastavení:
Třetí měření se zapnutou GPGPU akcelerací PhysX jsem přidal spíše pro ilustraci toho, co pokročilejší fyzika s výkonem karet ve hře udělá. Do celkového průměru však započteno není.
Ačkoliv by se mohlo z průměrných snímkových frekvencí zdát, že je hra s pokročilou fyzikou bez problémů hratelná i na Radeonech, není tomu tak. S Radeony se ve scénách náročných na fyziku propadá na nehratelné snímkové frekvence (pro podrobnosti viz samostatný článek s průběhy frametimes věnovaný Metru).
Splinter Cell Blacklist, Total War: Shogun 2
Splinter Cell Blacklist
Splinter Cell Blacklist testuji na jedné z nejnáročnějších scén ve hře jednoho hráče, které jsou dostupné z uloženého checkpointu. Jde o úvod k misi Vězeňské zařízení, zátoka Guantanamo, Kuba. Pomocí FRAPSu měřím úvodních 82 sekund.
Testuje se s detaily nastavenými na ultra a vyhlazováním MSAA 2×, náročnější MSAA 4× už by bylo zejména ve vyšším rozlišení 2560 × 1600 bodů stěží hratelné na highendových kartách.
Total War: Shogun 2
Pro měření používám vestavěný benchmark s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.
Kromě výše uvedeného nastavení v rozlišení 1920 a 2560 bodů pouštím i méně náročný test se standardním nastavením, uvádím jej pro porovnání s výsledky, které najdete jinde. Do průměrů se ale tento výsledek nezapočítává.
The Witcher 2 (Zaklínač 2)
The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.
Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.
Chování GPU Boost 2.0: Crysis
GeForce GTX 780 Ti má teplotní limit nastavený o malinko výše na 82 °C. Při dosažení této teploty začala karta výrazněji snižovat přetaktování z 993 na 951–940 MHz. S tím spadla i spotřeba sestavy a ze špičkových ~400 W při 993 MHz se ustálila na ~ 386,5 W. S tím logicky poklesl i výkon z 82,8 na 78,8 fps.
Ventilátor se při 83 °C na GPU roztáčel na vyšší otáčky než tomu bylo na GTX 780 a spolu s tím i o poznání narostla hlučnost.
Chování GPU Boost 2.0: Aliens vs Predator
V Aliens vs. Predator už se frekvence pohybovala v průměru výše v rozmezí 1019–940 MHz. Po většinu času kartu také brzdil limit 83 °C.
Chování GPU Boost 2.0: Metro: Last Light
A obdobné to bylo nakonec i v Metro: Last Light. Přetaktování po většinu času brzdila teplota, z grafu s průběhem vytížení CPU to ale vypadá, že už občas nestíhal ani procesor a karta neběžela naplno, ale jen v někde mezi 92 a plným výkonem.
Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Teplota grafického čipu
Teplota grafického čipu je údaj získaný ze senzorů pro monitoring grafické karty. Hodnoty berte spíše jako orientační, diagnostické utility se spoléhají na informaci, kterou jim předá samotná karta a ta nemusí odpovídat reálné teplotě GPU. Ze zkušeností s jinými komponentami víme, že diagnostika dokáže tyto hodnoty přikrášlit a občas naměří i nižší hodnoty než je teplota okolního vzduchu. Proto bych nedoporučoval přinejmenším vzájemně srovnávat hodnoty naměřené na různých GPU.
S teplotami čipu bez zátěže nebývá problém, přesto může být tento údaj zajímavý. Pokud je karta i bez zátěže hlučná a teplota GPU je přitom nízká, svědčí to o nevhodném nastavení regulace otáček (karta je hlučnější, než by při lépe zvládnuté regulaci mohla být).
Teplota grafického čipu v zátěži by se určitě neměla dostat přes 100 °C. Už při teplotách přes 90–94 °C ale začínají nějaké karty výrazně snižovat takt jádra nebo roztáčet ventilátory na plný výkon.
Specialitou jsou karty s GPU Boost 2.0, jejichž regulace karty automaticky přetaktovává tak, aby teplota GPU nepřesáhla nastavenou hodnotu (standardně 80 °C). V případě, že je u karty s GPU Boost naměřená hodnota 80 °C, s velkou pravděpodobností karta narazila na cílovou hodnotu a snížila úroveň přetaktování.
Teplota grafického čipu u testované karty
K teplotě bez zátěže nemám větší výhrady, také regulace funguje bezvadně a karta je v idle prakticky neslyšná.
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu slouží pouze jako doplnění pro měření hlučnosti.
Radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se nejčastěji používají u výkonnějších referenčních karet, bývají na stejných otáčkách hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Dále platí, že karty s jedním ventilátorem bývají i při podobné hlučnosti na poslech snesitelnější než karty se dvěma či třemi ventilátory. Důvodem není jen větší průtok vzduchu a vyšší aerodynamický hluk. Pokud jsou na chladiči vedle sebe dva ventilátory, v místě, kde sousedí, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se přibržďují. Kvůli tomu může hluk vydávaný kartou kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Ventilátor testované karty
Chladič i ventilátor známe už z GeForce GTX Titan, GTX 780 a GTX 770. Jen připomenu, že má radiální ventilátor se zatím nejkvalitnějším a nejtišším motorkem, který se mi dostal do ruky, takže při nízkých otáčkách na rozdíl od jiných karet prakticky nevrčí.
Kvůli většímu zahřívání karty se ventilátor roztáčí na vyšší otáčky, takže je karta o poznání hlučnější.
Hlučnost grafické karty
Rozdíl oproti GTX 780 poznáte na první poslech, karta je (bohužel) v zátěži o poznání hlučnější. Ve srovnání s konkurenční R9 290X a R9 290 je na tom ale i tak podstatně lépe.
Hlučností se karta dokonce prakticky srovnala s R9 290X v tichém režimu (jen upozorním, že Radeon v už našem případě v silent mode šel přes "maximální" limit ventilátoru 40 %, protože na uchlazení při 40 % výkonu nestačilo ani snížení taktů R9 290X na minimum, zatímco v jiných recenzích tomu třeba kvůli testování na stole tak být nemuselo).
Výsledek? Pokud vám hlučnost nevyhovuje, buď můžete zvednout limit teplot a snížit otáčky ventilátoru, nebo pořídit rovnou nereferenční kartu. U Radeonů na výběr nemáte, tam je tento údaj v podstatě minimem, na kterém dokáže referenční chladič kartu udržet.
A ještě si připomeneme, jak na tom byly v zátěži karty testované předchozí metodikou:
Spotřeba, poměr výkon/watt (Crysis, AvP, Metro LL)
Měření spotřeby
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou v BIOSu deaktivované úsporné funkce procesoru (ten je navíc přetaktovaný). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají bez zátěže k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
V úsporném režimu obecně vítězí Radeony zásluhou technologie ZeroCore, režimu, ve kterém by spotřeba Radeonů HD 7000 měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože při rozdílech naměřených mezi jednotlivými Radeony je zřejmé, že se všechny do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Spotřeba ve Windows
Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Spotřeba při intenzivní zátěži v Crysis
V následujícím grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu spočítanou ze zhruba minutového úseku měřeného po 15–60 minutách zátěže, kdy je celý počítač dostatečně prohřátý a ustálí se teplota karty i ostatních komponent a s tím i spotřeba.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
Spotřeba v AvP a Metro: Last Light
Spotřeba je měřená během dávky měření použitých i v kapitole chování PowerTune/GPU Boost. Naměřená hodnota je průměrem z posledního průběhu testu, kdy už jsou karty zahřáté.
Spotřeby u testované karty
Oproti dřívější metodice jsem udělal jednu drobnou změnu – měřím při okolní teplotě cca 23 °C, což je o dva stupně méně než dříve. Na spotřebě v zátěži to udělá u většiny karet, u kterých kvůli tomu výrazně nezasáhne automatická regulace, ale jen malý rozdíl, který se příliš neliší od chyby měření. Jde o pokles kolem 1–5 W, zmiňuji to hlavně kvůli srovnání se staršími grafy. Bez zátěže jsou rozdíly minimální, jaké byly hodnoty u dalších karet si připomeneme starším grafem.
U spotřeby bude opět hodně záležet na tom, kam chladič automatiku pustí a jestli a z jakého důvodu dojde k dosažení některého z limitů.
Spotřeba je o poznání vyšší než u GTX 780, ale asi by se našel málokdo, kdo by to při faktu vyšším o 50 MHz a větší části aktivovaného jádra nečekal. V tomto kontextu je zarážející snad jen stejný údaj o spotřebě ve specifikacích, ale to se dá „okecat“ tím, že tam jde o maximální spotřebu a GTX 780 jí prostě běžně nedosahuje.
V následujícím grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Pro připomenutí ještě výsledky dříve testovaných karet, opakuji, že jsou testované při teplotě o 2 °C nižší.
Aliens vs Predator
Metro: Last Light
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Ceny
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Dostali jsme se k jediné podstatné nevýhoě (a pro většinu lidí asi stěžejnímu argumentu proti GTX 780 Ti). Cena – není nikterak nízká, zejména s přihlédnutím k tomu, co AMD vyvedlo s poměrem cena/výkon u R9 290.
Karta se má prodávat za doporučenou cenu od 17 499 Kč s DPH. Jásat mohou tedy nejspíš jen hráči, kteří střádali na GTX Titan a teď budou mít za mnohem nižší cenu výkonnější kartu.
Poměr cena/výkon
Poměr cena/výkon není kvůli vysoké ceně nikterak oslnivý, ale Nvidia zjevně věří, že se najde dost lidí, kteří si rádi připlatí na vyšší výkon, lepší provozní vlastnosti a větší rezervy.
Závěrečné shrnutí
Karta splnila, možná dokonce předčila očekávání. Nárůst výkonu oproti GTX 780 pohybující se většinou od 15 do 20 % je s přihlédnutím k tomu, že jde „jen“ o GeForce postavenou na dlouho používaném čipu, nečekaně vysoký.
Nabízela se paralela s Radeonem HD 7970 GHz Edition a HD 7950 Boost Edition. U nich AMD vzalo starší produkty a popohnalo takty (případně osadilo rychlejší paměti) za cenu znatelného zhoršení provozních vlastnosti karet primárně kvůli tomu, aby trumflo konkurenci. Když pomineme další změny v řízení spotřeby (boost), výsledkem byla do jisté míry zbytečná karta, protože nabízela prakticky totéž, co přetaktované modely, které už se nějaký čas prodávaly. Jenom začala existovat oficiálně a v recenzích, kde se v grafech obvykle používají jen referenční karty, mohl přibýt i rychlejší model, který se opět vyhoupl nad konkurenci.
I když se situace nápadně podobá té při uvedení Radeonů 7970 GE, posun u nové karty je podobný (vyšší takty, zhoršení provozních vlastnosti) a žádná GTX 780 Ti by se nejspíš neobjevila nebýt Radeonů R9 290X (ale kdo ví…), o GTX 780 Ti nemůžeme říct, že je to stejná „truckarta“. Je tu jeden podstatný rozdíl – nabízí víc než běžné OC modely GTX 780, protože jsou kromě vyšších taktů v GPU aktivované i další jednotky. Aby byla starší GTX 780 obdobně výkonná jako GTX 780 Ti, musí tedy běžet na vyšších taktech, zatímco mezi HD 7970 a HD 7970 GE v tomto ohledu nebyl rozdíl.
Zřetelně se zvedla hlučnost karty, obdobně jako u R9 290 se nedá říct, že by se to nedalo vydržet, ale je to dost dobrý důvod k tomu pořídit kartu s větším a výkonnějším nereferenčním chladičem. Můžete také lehce stáhnout otáčky ventilátoru a zvednout limit teploty, oproti R9 290 je na to při standardně nastaveném limitu 83 °C stále dost velká rezerva.
Trochu problematické je srovnání s Radeonem R9 290X, protože s naší sadou testů vyšla R9 290X v Uber Mode obdobně výkonná (ovšem při nesrovnatelně horších vlastnostech). Budu-li se tedy ohlížet spíše na defaultně nastavený Quiet Mode, ve kterém je na tom GTX 780 Ti po stránce vlastností stále lépe, je v něm výrazně výkonnější. Nakolik to lze v současné době považovat za „plichtu“, nechám raději alibisticky na každém z vás. Aby remíza nebyla pravdou ani v Uber Mode, stačí u GeForce posunout limit pro cílovou teplotu nebo zvýšit výkon ventilátoru. I když nastavíte nižší hodnoty než u R9 290X, dopracujete se k vyššímu výkonu při lepších vlastnostech.
Nezanedbatelnou výhodou oproti R9 290X je mnohem vyšší míra blbuvzdornosti. Při nevhodných podmínkách může u Radeonů docházet výrazně větším propadům výkonu (laicky řečeno pokud kartu osadíte do špatně větrané skříně, mohou její takty v Quiet režimu, do kterého je standardně přepnutá, oproti udávaným specifikacím spadnout o více než 300 MHz a její výkon klesne oproti maximálnímu až o čtvrtinu, A také mnohem více kolísá. GeForce místo toho nejde pod základní takt, kterému do „turbotaktů“ zase tolik neschází (za přepokladů, že ji nepřidusíte natolik, aby se u ní při 95 °C aktivovala ochrana proti přehřívání) a změna taktů probíhá plynule.
Ve srovnání s GTX 780 narostla spotřeba, ale to taky není nic, co by někoho překvapilo vzhledem k vyšším taktům i výkonu. Suma sumárum, novinka Nvidie překonává konkurenci ve všech ohledech s výjimkou ceny (a obdobného výkonu, pokud je R9 290 v Uber mode), za 17 500 16 200 korun s daní dostanete kartu, která je výkonnější a přitom je tišší, podstatně chladnější a má i nižší spotřebu. Protože jde kartu, která je proti jednomu z režimu Radeonů R9 290X výkonnější a proti druhému nabízí podobný výkon a mnohem lepší vlastnosti, rozhodl jsem se udělit jí ocenění We Want It, při kterém se na poměr cena/výkon (který u GTX 780 Ti na pochvalu rozhodně není) tolik nekoukáme.
Nvidia GeForce GTX 780 Ti
+ nejvýkonnější GeForce s jedním GPU
+ výkon
+ spotřeba
+ hlučnost bez zátěže
+ velká rezerva chladiče
+ atraktivní provedení
+ lépe se přizpůsobuje okolním podmínkám
+ stabilnější výkon
± chladič s radiálním ventilátorem
± vlastnosti i výkon výrazně závislý na teplotě GPU
± bohaté možnosti nastavení, říká si o vyladění na míru
- cena
- poměr cena/výkon
- přetaktování je kvůil GPU Boost 2.0 komplikovanější
- ve srovnání s Titanem mnohem nižší výkon u výpočtu s DP
- v zátěži hlučnější (ale stále lepší než konkurenční R9 290/290X)