Je tu hodně dobrá zpráva pro uživatele grafických karet Nvidia. Na CES 2019 totiž firma oznámila, že změní dlouho drženou politiku, kterou dovolovala hráčům používat adaptivní obnovování obrazu a jeho výhody jenom na monitorech s technologií G-Sync, nikoliv těch s FreeSync. To je sice konkurenční technologie od AMD, ale stojí na průmyslovém standardu VESA Adaptive-Sync, takže karty GeForce by tato LCD mohla klidně umět také. Po letech teď Nvidia udělala vstřícný krok a přidává podporu adaptivního obnovování i na těchto herních monitorech do svých ovladačů.
Oznámeno to bylo během úvodní prezentace Nvidie na CES 2019. Firma vyhlásila, že „rozšiřuje ekosystém G-Sync“ o podporu pro vybrané monitory s technologií VESA Adaptive-Sync a zprovozní na nich adaptivní obnovování v nadcházejícím vydání grafických ovladačů. Pro dosažení plynulého pohybu ve hrách už tedy nebude bezpodmínečně nutné připlácet za obrazovku s G-Sync. Ty používají speciální hardware a paměť v monitoru (dodávané Nvidií), což vede k tomu, že LCD s G-Sync je se stejnými parametry dražší. Typicky je to rozdíl okolo třech tisíc korun, u těch dražších to může ale být víc. Monitory založené na standardu Adaptive-Sync používají jen elektroniku standardního typu a nemusí být na výrobu o moc dražší než běžný monitor.
Nvidia vyžaduje certifikaci, půjde to ale obejít
Tyto ovladače vyjdou už 15. ledna a podle Nvidie bude podpora automaticky zapnutá. Ale háček je v tom, že jen u monitorů, které budou „certifikovány“. Nvidia uvádí, že tyto monitory budou ověřeny a ovladač pro ně bude nějak optimalizován, ovšem zatím jde o jen 12 kusů z několika stovek LCD používajících Adaptive-Sync, které už na trhu jsou. Zda si za tuto certifikace nechá Nvidia nějak platit (což byl nebo možná pořád je případ například SLI, kde za logo SLI na základní desce odvádí výrobci tantiémy), nevíme.
Jen-Hsun Huang na CES uvádí, že firma monitory testuje sama, údajně jich vyzkoušeli již 400. Z toho ovšem prý vyhovělo jen oněch 12 vybraných modelů. Nicméně to bych asi bral s rezervou, protože LCD s vysokou obnovovací frekvencí je na trhu dost a moc se mi nezdá, že by všechna měla nějaké strašné problémy (Nvidia údajně testuje obrazovou kvalitu, výskyt blikání, artefaktů z odezvy a podobných). Je asi možné, že by toto bylo tak trochu marketingově podbarveno. Nvidia přirozeně nechce, aby zákazníci přestali kupovat dražší G-Sync monitory, z nichž ji přímo plynou nezanedbatelné peníze. Tudíž má motivaci tvářit se, že FreeSync monitory nejsou dost kvalitní.
Mezi 12 vyvolenými jsou například hlavně Full HD TN monitory. U podobných levnějších LCD je asi G-Sync nejvíce znevýhodněno cenou, což může být důvod, proč Nvidia zrovna takové modely úředně schválila. Levné herní monitory totiž Nvidii v portfoliu G-Sync spíš chybí než že by představovaly konkurenci.
Ony doposud schválené modely naleznete na webu Nvidie v seznamu, označené jsou jako „G-Sync Compatible“ místo „G-Sync“. Nvidia uvádí, že testovat a případně certifikovat bude monitory dále, ale naštěstí tato certifikace nebude pevnou překážkou. Už je potvrzeno, že ačkoliv na Nvidií neposvěcených LCD nebude adaptivní obnovování zapnuto ve výchozím stavu, uživatel bude mít možnost tuto funkci manuálně zapnout sám. Tudíž by mělo být po vydání onoho ovladače možno hrát s adaptivním obnovováním na velkém množství i levných LCD. Ve skupině dražších monitorů zase hráči získají lepší výběr. Monitorů s G-Sync přicházelo v poslední době na trh o dost méně, než těch s FreeSync.
Samozřejmě teprve uvidíme, jak dobře to v praxi bude fungovat. Těžko říct, jak dobře budou fungovat levná LCD, která mají úzké rozsahy pro FreeSync bez LFC a maximální frekvence jen 60–75 Hz. Také patrně bude podporováno jen rozhraní DisplayPort. Přes HDMI asi FreeSync poběží jen na grafikách Radeon, neboť v tomto případě není použita technologie VESA. Podobně asi také nebude fungovat přímé mapování barev u FreeSync 2/FreeSync 2 HDR.
Ovšem i tak, toto je slibný začátek. Pokud by bylo možné bezproblémově používat dostupné FreeSync monitory (které lze relativně levně dostat i v 144Hz variantě), zpřístupnila by se tato technologie konečně širokým skupinám hráčů, kteří mají hlouběji do kapsy a G-Sync si kvůli tomu nechali ujít. Jen je škoda, že to trvalo tak dlouho a poměry jsou dnes takové, že dosti opožděnou implementaci něčeho, co se ve světě monitorů skutečně do velké míry stalo standardem, oslavujeme (ale lepší pozdě než nikdy). Adaptive-Sync/FreeSync tímto budou podporovat všichni tři výrobci grafik ve světě PC, neboť Intel ho přinese v GPU procesorů Ice Lake.