Možná už jste to i stihli zapomenout, ale při příchodu DirectX 12 na trh před zhruba dvěma lety Nvidia slibovala, že bude nové grafické API podporovat nejen na kartách generace Kepler a Maxwell (Pascal tehdy ještě nebyl), ale také na starších kartách 40nm architektury Fermi z let 2010 a 2011 – tedy na všem, co umělo DirectX 11. Jenže zatímco od Kepleru výš byla podpora hned, Fermi se nakonec nikdy nedočkalo. A to přesto, že se tímto Nvidia docela chlubila. S avizovanou podporou pro Fermi to totiž vypadalo, že GeForce mají nebo budou mít podstatně lepší podporu proti Radeonům, kde začíná až architekturou GCN z přelomu let 2011 a 2012. Zpětně vzato to bylo trošku nefér, nicméně ač už teď asi nikdo nedoufal, Nvidia nakonec tento dluh napravila. Podpora DirectX 12 nakonec skutečně dorazila v aktuálně dostupných ovladačích 384.76.
Kupodivu to vůbec nikde není inzerováno (v seznamu změn zmínky chybí), ale podpory si všimli uživatelé z fóra Guru3D.com. Ovladač by měl na grafikách GeForce GTX řady 400 a 500 vyhovovat pro hraní her používajících DirectX 12 s požadavky na základní Direct3D Feture Level 11_0 (na stejné úrovni má podporu i Kepler). To už by mělo být i ověřeno v praxi, níže můžete vidět například snímek benchmarku 3DMark Time Spy, který běží nad DirectX 12 na grafice GeForce GTX 560M, což je model s čipem GF116 pro notebooky.
Je možné, že Nvidia přidání podpory DirectX 12 pro generaci GPU Fermi ještě zvlášť oficiálně oznámí, je ale každopádně pozitivní, že se nakonec slíbená aktualizace ovladačů dostavila. Bohužel je to asi už dost pozdě, jelikož dva roky jsou pro grafickou kartu dlouhá doba a výkonnostní nároky her se posouvaly. Užitečnost Fermi pro DirectX 12 hry tak bude nyní ještě omezenější, než by byla v roce 2015. Daný slib sice byl splněn, ale možná to už nemá moc velký význam, většina majitelů dotyčných karet je už mezitím stejně musela nahradit (zlé jazyky by asi mohly tvrdit, že přesně to mohlo být i záměrem, zda ale dvouletý odklad skutečně někdo „plánoval“, nemůžeme vědět).
Přesto by ale teď mohlo být zajímavé výkony Fermi porovnat s novějšími kartami Kepler. Asi však bude problém s tím, že Fermi nedostávalo během posledních let žádné specifické optimalizace a jeho architektura se od pozdějších liší, takže nejspíš nepoběží optimálně.
WDDM 2.2 pro 40nm GPU
Zatímco DirectX 12 už možná mnoho lidí nevyužije, ovladač nabízí i jednu věc, která by mohla být užitečnější. Zároveň totiž byla přidána také podpora režimu WDDM 2.2 pro aktuální Windows 10 Creators Update pro grafiky s touto starou architekturou. Měly by tedy jako zobrazovadlo pro nová Windows 10 fungovat zcela se vším všudy (i když použitelná jsou pokud vím i GPU bez této podpory). Nvidia stále prodává některá lowendová GPU Fermi v řadách karet jako GeForce GT 630 a GT 730, a tak je tento update celkem relevantní.