Nvidii doběhla kryptoměnová bublina. Prodej GeForce klesl o 44 %, tržby daleko za očekáváním

12. 8. 2022

Sdílet

 Autor: Nvidia
Po Intelu má problém další čipový gigant: Nvidii se výrazně propadly tržby, trh přestal mít zájem o grafiky. Tržby za herní (a těžební) GPU se meziročně propadly skoro na polovinu. Firma proto mimořádně hlásí předběžné výsledky ještě před obvyklým datem zveřejnění.

Po finančních výsledcích InteluAMD tu máme překvapivě rychle také finanční výsledky Nvidie. Ty totiž nebudou úplně obyčejné. Nvidia podobně jako Intel narazila na problémy a tržby a zisky jsou výrazně horší, než čekala. Oznámila proto předběžné výsledky hned teď po konci kvartálu místo obvyklé prodlevy, což ukazuje mimořádnost situace. Problém je, jak nebylo obtížné předvídat, že prasknutí kryptobubliny jednak poslalo ceny GPU dolů, ale hlavně ochromilo jejich prodeje a nechalo za sebou problematické množství neprodaných karet na skladech.

Poté, co její výsledky za první kvartál účetního roku (firma má posunuté účetnictví, únor až duben pro ni bylo Q1 FY2023) dosáhly téměř 8,3 miliardy $, vydala Nvidia v květnu prognózu, že v druhém kvartálu (což je květen až červenec) očekává tržby okolo 8,1 miliardy $. V pondělí ale oznámila, že skutečnost bude výrazně horší, a protože podobné zprávy (a jejich důsledky) jsou kritické pro akciové trhy, vydala hned také částečné předběžné výsledky, aby analytici a investoři měli lepší přehled o situaci. Po těchto předběžných by měla tedy ještě později přijít finální zpřesněná čísla, nicméně moc mimo by asi být neměla.

Dle této předběžné zprávy by tržby za Q2 FY2023 místo předchozího čísla měly být okolo 6,70 miliardy dolarů, tedy o 17,3 % horší než prognóza (a to přitom bývá konzervativně zvolená tak, aby realita dopadla lépe). Tento výsledek by znamenal, že firma dosáhla jen velmi malého růstu (+3 %) proti výsledkům z minulého roku (v Q2 FY2022 měla tržby 6,507 miliardy $). Tržby se propadly o 19 % proti tomu, kde byly v prvním kvartálu letošního roku (únoru až dubnu).

Před rokem měla Nvidia čistý zisk 2,374 miliardy dolarů, ale v teď v druhém kvartálu by asi mohl být o dost nižší. Firmě by totiž údajně měla vycházet o dost horší hrubá marže. Firma dřív počítala s 65,1 % (v non-GAAP metodice dokonce 67,1 %), ale teď podle předběžných výsledků dosáhne hrubé marže jenom 43,7 % (46,1 % podle non-GAAP). Všechny tyto údaje jsou s tolerancí plus minus půl procentního bodu. Konkrétní údaje o očekávaném čistém zisku nebo ztrátě ale zatím předběžné účetní údaje neuvádějí.

Předběžné finanční výsledky Nvidie za Q2 FY2023 segmenty Předběžné finanční výsledky Nvidie za Q2 FY2023, jednotlivé segmenty (zdroj: Nvidia)

Prodeje grafik GeForce se masivně propadly a ceny musely jít dolů

Co však sděleno je, jsou dílčí výsledky hospodaření pro jednotlivé oblasti produktů Nvidie. Ty ilustrují, kde problém firmy vznikl. Podle Nvidie je hlavní zdroj propadu tržeb herní segment – prodeje GPU GeForce byly výrazně horší, než co firma v květnu očekávala či předvídala.

Divize Gaming měla tržby „jen“ 2,04 miliardy dolarů, což je o 44 % méně než v předchozím kvartálu, kdy v této kategorii měla tržbu 3,62 miliardy $. I v meziročním srovnání je vidět propad, byť „jen“ o 33 % – za květen až červenec 2021 měla Nvidia v „Gaming“ tržby 3,061 miliardy $.

Nvidia GeForce RTX 3000 Bundle Face Your Demons 1600 GPU Herní Nvidia GeForce RTX 3000 (zdroj: Nvidia)

Nvidia uvádí, že obecně klesly prodeje herních GPU. Jednak nastala stejná situace jako u Intelu – distributoři a OEM výrobci se ocitli ve stavu, kdy mají najednou příliš velké zásoby neprodaných GeForce, a tak přerušili nákupy dalších, než se tyto přebytečné zásoby doprodají. Pro Nvidii to znamená, že nějakou dobu bude mít horší než obvyklé prodeje, byť později by se zase měly zvýšit (během období redukce zásob bude Nvidia sama prodávat méně, než co se na konci řetězce prodá zákazníkům, pak se ale nepoměr srovná).

Kromě toho, že se prodá méně kusů, dopad na tržby zhoršilo to, že Nvidia musela kvůli propadu poptávky s cenou dolů. Nvidia údajně spolu s partnery „implementovala cenový program reflektující obtížné podmínky na trhu“, což by mělo asi v lidské řeči znamenat slevy (možná je řeč o těch, které jsme probírali minulý měsíc). Tyto obtížné podmínky podle Nvidie zřejmě mají pokračovat i v třetím kvartálu (tedy srpnu až říjnu).

Předběžné finanční výsledky Nvidie za Q2 FY2023 segmenty Předběžné finanční výsledky Nvidie za Q2 FY2023, jednotlivé segmenty (zdroj: Nvidia)

Vliv kryptoměn?

Zajímavé je, že Nvidia jako „pravděpodobný“ důvod toho, proč se najednou poptávka po kartách vypařila, udává nepříznivé makroekonomické vlivy. Zpráva oznamující tento výpadek tržeb a předběžné výsledky kupodivu nijak nezmiňuje faktor kryptoměn. Ten je pro výrobce grafik, zdá se, citlivé téma a neradi přiznávají, že či v jaké míře vděčí za výši svých tržeb a zisků prodejům GPU na těžbu kryptoměn, které jsou vrtkavé.

Je ale prakticky jisté, že tento faktor hrál roli – kvůli spekulativní bublině kryptoměn Nvidia prodala pravděpodobně velké množství grafik navíc a současně také tato bublina vyšroubovala nahoru jejich ceny. Tyto ceny pak po opadnutí těžební mánie zákazníci nejsou ochotní akceptovat, což zase vedlo k té nutnosti zavést slevy.

Ostatně toto není poprvé, co tuto situaci u Nvidie vidíme. Stejný propad tržeb a následné bolestné „trávení“ nadměrných skladových zásob GPU následovalo po předchozí vlně kryptoměnové bubliny v roce 2018. Tehdy Nvidia také musela vydávat předběžná varování před finančními výsledky za čtvrtý kvartál finančního roku 2019.

Více: Problémy u Nvidie? Vydala varování o propadu tržeb, prodeje GPU Turing prý zklamaly

Ostatní divize

V dalších oblastech logicky faktor kryptoměn takovou paseku neudělal. Zhoršily se tržby za profesionální grafické karty a související technologie na 500 milionů $ (meziročně propad o 4 %, ale proti Q1 je to propad o 20 %). Toto ještě může být vedlejší efekt – v době nedostatku a přemrštěných cen herních grafik GeForce část zákazníků místo nich kupovala profi modely, což teď zmizelo. Také propad tržeb v položce OEM and Other o 12 % proti předchozímu kvartálu a o 66 % meziročně bude daný kryptem – tato položka zahrnuje tržby za speciální GPU pro těžbu kryptoměn, která prodávala přímo Nvidia.

GPU Nvidia H100 architektury Hopper v provedení SXM5 GPU Nvidia H100 architektury Hopper v provedení SXM5 (zdroj: Nvidia)

Tip: Nvidia uvádí GPU Hopper: 4nm velečip s 18 432 CUDA jádry a HBM3. A také 700W spotřebou

Naopak kategorie Automotive zaznamenala meziroční zlepšení 44 %, její tržby dosáhly 220 milionů $. Vysoké tržby byly za serverová GPU a síťové technologie – v těch Nvidia utržila 3,81 miliardy $ (57 % celkových tržeb!). Tyto tržby byly o 61 % lepší než v loňském roce, nicméně proti Q1 moc nenarostly (jen o 1 %). Datacentrový byznys Nvidie dlouho setrvale rostl a to, že teď mezi kvartály byla stagnace, by teoreticky mohlo odrážet ono makroekonomické zhoršení, které reálně ve světě nastalo (a není se co divit, když Rusko rozpoutalo válku na Ukrajině a tak dále).

Finančně nepříjemnost, ale dlouhodobě žádné ohrožení

Finální výsledky by měly zřejmě být oznámené 24. 8., kdy se asi dozvíme určitá zpřesnění a údaje o čistém zisku, které nyní nezazněly. Také až v té době bude zřejmě sdělen velmi důležitý odhad dalšího vývoje s prognózou tržeb na třetí kvartál (srpen až říjen) a celý rok. Z toho by mohlo být lépe vidět, jak hlubokou sekeru ona redukce skladových zásob zatne.

ICTS24

Je asi dobré upozornit, že dočasný propad tržeb a nutnost zlevnit není pro Nvidii nějaká strukturální hrozba nebo neúspěch – jde čistě o zhoršení proti předchozímu období, kdy byly tržby a zisky nepřirozeně zvýšené kvůli oné kryptobublině, teď jde tedy spíše o návrat na normální stav. Přesněji, nynější výsledek je asi trochu pod normálem (kvůli oné redukci skladových zásob), na který se pak prodeje vrátí. Každopádně firma bude stále asi hodně zisková, jen o něco méně než v posledním roku a půl.

Zdroj: Nvidia