O víkendu AMD ještě jen ukazovalo fotky svých nových Radeonů RX Vega. Nyní už konečně přišlo uvedení či odhalení, ovšem jen formální. AMD ale sdělilo různé podrobnosti a ceny jednotlivých karet, jakož i to, kdy se dostanou do obchodů. Pro netrpělivé – oním finálním dnem D, kdy se tyto karty budou dát pořídit, bude nakonec 14. srpen. Kdy vyprší informační embargo na recenze, zatím nevíme, takž bych konzervativně čekal, že až v den začátku prodeje. Nakonec tedy zpoždění herních grafik proti předpokládanému termínu na konci června (respektive druhého čtvrtletí) dosáhne měsíce a půl. O jednom z možných důvodů, proč tomu tak je, se vrátíme nakonec.
Plná palba: Radeon RX Vega 64
Co dnes máme, jsou finální a oficiální parametry jednotlivých verzí grafiky Radeon RX Vega. Potvrzuje se, že modely budou mít v názvu rozlišení počtu výpočetních jednotek CU v GPU. Plnotučný plně aktivní model se jmenuje Radeon RX Vega 64 (v některých materiálech je také 64 psáno s horním indexem). Tato verze má 4096 stream procesorů, 256 texturovacích a 64 rasterizačních jednotek. Paměti typu HBM2 mají kapacitu 8 GB, 2048bitovou sběrnici a efektivní takt 1,89 GHz, což dává propustnost 484 GB/s. Zdá se tedy, že původně plánovanou HBM2 na 2,0 GHz se žádnému z dodavatelů nepodařilo včas zajistit.
Základní referenční verze RX Vegy 64 chlazená vzduchem má takt GPU 1247 MHz v základu a maximální turbo 1546 MHz. TDP je 295 W. Chladič má 60mm radiální ventilátor (větší než u referenční RX 480) a jeho pasiv má v základně vapor chamber pro lepší odvod tepla. Existovat budou dvě verze, jedna s plastovým krytem podobným Polarisu, druhá „limitovaná“ s pohlednějším hliníkovým, jenž vychází z karty Frontier Edition. Liší se ale skutečně jen vzhled, ne chladič uvnitř. Cena tohoto modelu je 499 dolarů, v přepočtu s DPH u něco přes 13 400 Kč.
Vodník
Jak už prosáklo dříve, kromě vzduchové karty bude existovat ještě referenční model s vodním chlazením: Radeon RX Vega 64 Liquid Cooled Edition. Osazen je poměrně sofistikovaným vodním chladičem, který byl vidět už na modelu Frontier Edition, a má zvýšené TDP na 345 W. Zatímco paměťový subsystém a konfigurace čipu je stejná jako na vzduchové kartě, GPU má podstatně vyšší takt. Základ je 1406 MHz a maximální turbo 1677 MHz. Teoreticky dává až 13,7 TFLOPS výkonu v FP32 (maximum vzduchového je 12,7 TFLOPS), nicméně reálný výkon bude záviset na tom, jaké takty GPU běžně dosahuje v plné zátěži (nebo na jaké se nechá přetaktovat). Z tohoto se jinak asi dá vyvozovat, že s dostatečně dobrým chlazením by se GPU mohlo dát přetaktovat na nějakých 1670–1700 MHz. Zda to ale dokáží všechny karty (i ty s nereferenčním PCB, těžko říct).
Liquid Edition by měla být znatelně výkonnější, ale bude mít vyšší cenu. Oficiální částka je 699 dolarů, nicméně to není cena jen za kartu. Vodní model se totiž bude prodávat jen jako součást „bundlu“, ke kterému se dostaneme za chvíli. Ten stojí u běžně 499$ vzduchového Radeonu RX Vega 64 599 $, z čehož vyplývá, že bundle je za stovku a reálná cena vodního modelu je 599 $ (16 100 Kč), pokud by byl k mání samostatně.
Levnější Radeon RX Vega 56
AMD také zároveň oznámilo ořezaný model, který má údajně také být vypuštěn 14. srpna (i když je teoreticky možné, že přijdou jen recenze a reálná dostupnost ještě týden nebo dva potrvá). Ten se jmenuje Radeon RX Vega 56, z čehož je jasné, že má 3584 stream procesorů a 224 texturovacích jednotek. Takt GPU je u něj 1156 MHz v základu a 1471 MHz v maximálním turbu. TDP je už o dost nižší, jen 210 W. Paměti by stále měly být 2048bitové s kapacitou 8 GB a předpokládáme, že karta má také 64 rasterizačních jednotek. Ovšem v souladu s nižším taktem GPU má také nižší takt pamětí – jen 1,6 GHz efektivně, tedy propustnost 410 GB/s. Tento model má jít na trh s různými nereferenčními chladiči za cenu 399 dolarů (s DPH 10 750 Kč). S výše zmíněným bundlem to alternativně bude za 499 dolarů.
Radeon Pack: hry a slevy na CPU, desku a monitor
Onen bundle (neboli česky balík), o němž byla řeč, je docela podstatná věc, jelikož jde o dost dál, než běžně přikládané hry zdarma. AMD totiž poprvé zkusí zvýhodněný prodej svých CPU a grafik (ale potažmo i dalšího hardwaru) dohromady. Pokud totiž koupíte bundlovou verzi Radeonu RX Vega 64 nebo 56, což vás přijde na oněch 100 dolarů navíc (2700 Kč), dostanete nárok na bonus „Radeon Pack“.
Radeon Pack obnáší tři věci. První jsou dvě hry, které se budou lišit podle regionu, ale například pro USA má jít o Wolfenstein II a Prey (AMD oficiálně tvrdí, že tento dárek má cenu 120 dolarů, hry ale časem pochopitelně zlevňují a nevíme, zda se bude dát kód přeprodat). Kromě toho ale zároveň dostanete nárok na slevu 100 dolarů na kombinaci procesoru Ryzen 7 a AM4 desky pro něj – tato komba asi budou předem vymezená a hlavně u desek asi půjde o dražší modely. Do třetice pak ještě bude k mání 200dolarová sleva na monitor s FreeSync, ovšem zdá se jen jeden konkrétní – 34" širokoúhlý a prohnutý Samsung C34F791 se 100Hz VA panelem a rozlišením 3440 × 1440 bodů. Ten má oficiální cenu přes 900 dolarů, u nás je v cenících za 24–25 tisíc.
Tento bundle bude pravděpodobně fungovat jen přes vybrané spolupracující obchody a zatím nevíme, jak a zda bude dostupný u nás. Kupon na hry by měl být zřejmě přímo přiložen ke kartě, pro uplatnění slevy na hardware ale asi bude nutné jej přikoupit v rámci jedné objednávky ve stejném obchodě. Uplatnění tak může mít určité komplikace.
Pro shrnutí, s tímto balíkem zaplatíte za Radeon RX Vega 56 499 dolarů (zhruba 13 500 Kč) místo 399 a za Radeon RX Vega 64 599 dolarů (zhruba 16 100 Kč) místo 599. V druhém případě ještě jako bonus dostanete onen hezčí chladič z limitované edice, který prý jinak dostupný nebude. Vodní verze je s bundlem za 699 dolarů a jak bylo zmíněno výš, zatím půjde o jediný způsob, jak ji koupit – i když je možné, že se časem objeví i samostatně, případně nějaký výrobce vytvoří nereferenční vodní model.
Těmito bundly Radeon Pack zamýšlí AMD přirozeně prodat víc vlastního hardwaru (případně hardwaru spřízněných výrobců desek a Samsungu). Podle webu AnandTech mají ale údajně ještě jeden sekundární cíl. AMD chce podle něj tento trik využít k tomu, aby grafiky nasměrovalo hráčům, které vidí jako primární a více důležitý trh, místo aby je rozebrali těžaři kryptoměn jako Radeony RX 580 a RX 570. Dražší bundle by měl těžaře odrazovat, kdežto pro hráče by ve výsledku nemusel přidávat příliš výloh navíc, pokud využijí některé ze slev a hry zdarma. Poměrně velká část karet by tak při vydání asi mohla být prodávána právě v těchto balících – doufejme ale, že stále bude i dost volných grafik pro ty, kdo neplánují kromě GPU kupovat i Ryzen a desku.
Detaily o GPU Vega 10
Čip samotný je podle oficiálních informací velký 486 mm² a obsahuje 12,5 miliardy tranzistorů na 14nm FinFETovém výrobním procesu 14LPP Samsungu/GlobalFoundries. Poměrně zajímavé srovnání je s dva roky starým GPU Fiji, které mělo velmi podobnou konfiguraci (64 CU, 64 rasterizačních jednotek, 598 mm²) na 28nm procesu. Velikost se nesnížila zas tak dramaticky, jelikož Vega 10 má o 3,9 miliardy neboli o 45 % víc tranzistorů. Ty asi částečně padly na přidání podpory výpočtů v FP16 s dvojnásobným výkonem do jednotlivých shaderů a možná také na paměti cache a registry (GPU prý celkem obsahuje 45 MB SRAM). Nicméně podle AMD jde většina tohoto rozpočtu na architektonické změny potřebné k dosažení vyšší frekvence, například pomocí delší pipeline a dalších úprav.
Dlaždicová rasterizace?
Architektonické novinky GPU Vega byly odhaleny už v lednu a naznačovaly, že by kromě frekvence měl stoupnout i výkon při konstantním taktu („IPC“), což dosavadní testy Radeon Vega Frontier Edition zrovna nepotvrdily. Zlepšení výkonu vyždímaného z GPU se čekalo například od technologie Draw Stream Binning Rasterizer, která by zřejmě měla měnit způsob vykreslování na dlaždicový. Podle informací, které prý dostal AnandTech od AMD, je však tato funkce zatím v ovladačích vypnutá a testy karet Radeon Vega Frontier Edition jsou bez ní. Údajně má být v době, kdy vyjde Radeon RX Vega, už připravena. Ovšem úplně na beton to snad jisté také není, takže je zde možné doplnění až v nějaké aktualizaci ovladačů po vydání.
Dopad na výkon a spotřebu má údajně záviset aplikaci od aplikace, takže zatím těžko říct, zda či jak velké zlepšení zde můžeme čekat. Zdá se však, že zprovoznění této funkce v ovladačích je možná jedním z hlavních faktorů, které Vegu zdržely, kompletní změna způsobu renderingu asi byla velmi náročná. Kromě této funkce by měly velký potenciál pro výkonnostní zlepšení na straně softwaru mít výpočty v FP16, které ale budou muset být implementovány ve hrách – Vega je první GPU pro spotřebitelský trh, které je umí.
To je na jednu stranu příslib slušného nárůstu výkonu v budoucnu, ale na stranu druhou bude karta obětí toho, že programátorům bude asi dlouho trvat, než FP16 začnou používat, a tak nyní průkopnictví jen zvyšuje komplexitu a možná i spotřebu všech ALU. Nvidia bohužel FP16 v herních kartách blokuje (částečně možná proto, aby nekanibalizovaly trh Tesly – FP16 se používá pro strojové učení), což by vzhledem k její pozici mohlo způsobit, že tento zlepšovák nebude prakticky využíván. Byla by to škoda, protože by měl být hodně nápomocen pro zvládnutí výpočetních požadavků na hraní ve 4K a vyšších rozlišeních.
FreeSync s LFC bude fungovat na více monitorech
Když už je řeč o softwaru, AMD také sdělilo, že byla vylepšena podpora adaptivního obnovování FreeSync – zřejmě na všech GPU, nejen na Vega. Změna se týká techniky LFC (Low Framerate Compensation), která dovoluje používat adaptivní obnovování i pod hranicí minimálního rozsahu frekvencí LCD pomocí opakování snímků. Podmínkou však bylo, aby maximální frekvence LCD byla aspoň 2,5× než minimum. Nyní by ale požadavek měl být zmírněn a pro fungování LFC už má stačit dvojnásobek. Způsob fungování byl pro tento účel změněn; dvouapůlnásobný rozsah je údajně lepší, ale LFC díky změně nyní bude fungovat na více monitorech. Mělo by se to týkat i onoho 100Hz Samsungu v bundlu Radeon Pack, který má rozsah 48–100 Hz.