Dopravní podnik Ostrava v lednu oznámil, že od 1. 1. 2020 již v městských autobusech, tramvajích a trolejbusech nepůjde cestovat s papírovými jízdenkami. Po 40 letech se přejde na plně elektronické odbavování. To již v Ostravě funguje roky. V celém kraji lze cestovat pomocí bezkontaktní karty Odiska, která může uchovávat dlouhodobé časové kupóny, ale slouží také jako peněženka pro nákup jednotlivých jízdenek. Místo Odisky lze stejně tak použít i platební kartu nebo mobil s funkčním bezkontaktním placením. V záloze zůstávají i SMS jízdenky. Zrušení papíru ale bude krok do neznáma. V Česku zatím nikdo tak odvážný nebyl. Ostrava má sice s kartami dlouhou zkušenost, ale jak nedávno uvedl ředitel DPO Daniel Morys, 45 % prodaných jízdenek je stále papírových. Zájem o placení kartou/mobilem ale roste. Během šesti měsíců v roce 2016 se kartou nakoupilo půl milionu jízdenek za 9 milionů korun, v první polovině letošního roku to bylo 2,5 milionu jízdenek za 43 milionů korun. Denní rekord padl v červenci během festivalu Colours of Ostrava. To v jeden den (pátek 20. 7.) napočítali 29 000 plateb kartou, čímž se o třetinu překonala loňská čísla.
Automat na karty
Kdo nebude moci či nebude chtít platit kartou nebo mobilem, ten si musí zakoupit tzv. kreditní jízdenku. Automaty na výdej papírových jízdenek se vymění za automaty na výdej tzv. ultralight karet. Opět budou mít formát kreditky a bude nutné jimi pípat u terminálu při vstupních dveřích vozů MHD. Na rozdíl od papíru ale půjde použít opakovaně. Slouží jako elektronická peněženka s dobíjitelným kreditem, avšak bude možné na ně zakoupit i dlouhodobé kupóny. Plně tedy zastoupí platební kartu i Odisku s tím rozdílem, že budou jen v přenosné verzi, která má dražší kupóny než ty vázané na konkrétní osobu.
TIP: Karty i mobily. Ostrava a Moravskoslezský kraj chystají jízdenkovou revoluci
Nové automaty se začnou v ulicích objevovat ještě před koncem roku. Dopravní podnik začátkem července podepsal smlouvu (viz registr) se společností Diebold Nixdorf v hodnotě necelých 14 milionů korun. Za ně firma vybuduje 35 automatů, dodá monitorovací software i systém pro spojení se současným clearingovým centrem. V automatech půjde platit hotovostí, ale i platební kartou či prostředky z elektronické peněženky v Odisce či ultralight kartě.
TIP: V ostravské MHD je už Wi-Fi pro všechny, i bez aplikace
Zakázka ale nakonec může být i poloviční, protože DPO si nechal rezervu a možná objedná méně automatů. Podnik se zavázal k odběru jen 18 kusů, které začnou fungovat ještě letos. V roce 2020 by pak případně nechal vybudovat dalších 7 a v následujících dvou letech po pěti kusech. Aktuálních 18 bude postavených na hlavních dopravních uzlech (viz obrázek v galerii).
Zhotovitele samotných karet pak DPO poptává v jiné veřejné zakázce. Tu už ale podnik musel dvakrát zrušit a upravit zadávací dokumentaci. Aktuální tendr končí tento čtvrtek.