Jedna mobilní aplikace bude sloužit pro všechny druhy dopravy a bude mít i další vychytávky. Pražská městská společnost Operátor ICT dnes oznámila plán pro PID Lítačku na konec roku 2019 i začátek toho příštího. Ještě na podzim se aplikace, kterou používá 260 000 lidí, dočká aktualizace, díky níž se cestující v Praze a Středočeském kraji budou moci prokazovat pouze mobilem. Aplikace doteď pouze upozorní na konec platnosti dlouhodobého kupónu, ale při kontrole revizorem u sebe musí mít Lítačku ve formě karty. Tato funkce přitom měla být hotová ještě o prázdninách. „Chtěli jsme cestujícím co nejvíce usnadnit cestování veřejnou dopravou. Cestující si tak mohou pohodlně nakupovat jízdné a spravovat své účty on-line a nemusejí trávit čas čekáním na přepážkách ve Škodově paláci. Do konce tohoto roku navíc spustíme aktualizaci mobilní aplikace PID Lítačka, která umožní prokazovat se při přepravní kontrole pouze prostřednictvím mobilního telefonu,“ říká generální ředitel společnosti Operátor ICT Michal Fišer. TIP: Metro bez strojvedoucího. Praha bude moci nasadit autopiloty
Propojení s dalšími kraji i druhy dopravy
Operátor ICT pak ve druhém čtvrtletí 2020 dodá odbavovací systém pro Koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje a jednat bude také s dalšími regiony. Cílem je propojit více druhů systémů, aby cestující mohli veškeré plánování a placení řešit v rámci jedné aplikace. Na funkčnosti nebo dostupnosti Opuscard používané u Severočechů by se samozřejmě nic měnit nemělo.
TIP: Operátoři pokryli další kus pražského metra
Fišer mluví též o možném propojení PID Lítačky s pražskou turistickou kartou. Kromě toho je již v procesu příprav tzv. intermodální navigace. Město zaplatí 8,5 milionu korun (viz registr smluv) za vybudování a provoz systému, pomocí něhož bude možné plánovat dopravu napříč MHD, sdílenými auty/koly/koloběžkami, taxi službami a počítá se i zapojením platebního systému pro parkovné.
Ze smlouvy vyplývá, že v aplikaci půjde mj.:
- plánovat trasu podle zadaných kritérií, jako jsou cena, rychlost, vzdálenost, konkrétní prostředky a bezbariérovost,
- kombinovat různé typy osobní přepravy (vlastní vůz, MHD, cyklodoprava, sdílená mobilita, pěší, taxi),
- zjistit aktuální informace o stavu dopravy a uzavírkách.
Výstavba systému bude probíhat v šesti etapách. Někdy v dubnu 2020 by měla být k dispozici první verze plánovače počítající prozatím jen s veřejnou dopravou spadající pod ROPID. V srpnu bude doplněna od další druhy dopravy. Minimálně do konce roku bude funkce pouze v pilotním provozu, ten ostrý by měl odstartovat zřejmě až v roce 2021.
Zdroj: Operátor ICT