PlayStation 5 Pro a upgradovaný Xbox Series X zřejmě přinesou hraní v rozlišení 8K

26. 5. 2022

Sdílet

 Autor: Sony
Podle výrobců televizí bude na herních konzolích možné hrát hry v rozlišení 7680 × 4320 bodů už za dva roky.

Čas letí a už to brzy budou dva roky, co je na trhu „nová generace“ konzolí, Sony PS5Xbox Series X a S. To znamená, že by za rok dva mohly vyjít vylepšené verze těchto konzolí s vyšším výkonem, tedy něco jako naposled byl Xbox One XPlayStation 4 Pro. A tyto „mezigenerační“ konzole by docela významně mohly zlepšit kvalitu. A to dokonce tak, že by mohly poprvé využít rozlišení 8K televizí.

Sony ani Microsoft zatím nikde o plánu na tyto „Pro“ verze dnešních konzolí neprozradily. Ale v minulé generaci po takových upgradech oba konkurenti sáhli, takže je jejich příchod dost pravděpodobný i tentokrát. Na trhu by se možná mohly objevit někde mezi koncem roku 2023 nebo v roce 2024. Je zajímavé, že s jejich existencí už tak nějak počítá jeden z výrobců televizí, TCL.

Na tiskové konferenci teď TCL předestřel to, jaké poměry v oblasti herních konzolí – které televize tradičně používají pro zobrazení – v této době očekává. Tyto informace mohou, ale nemusejí být založené na obeznámenosti s plány Sony a Microsoftu. Určitá provázanost by asi mohla být, protože výrobci konzolí jistou míru koordinace s výrobci televizí asi udržují. To, co TCL prezentovalo, tedy asi je spekulativní, ale může to být vyspekulováno okolo reálného jádra.

Tip: TCL představilo televizory pro rok 2022 s další generací podsvícení miniLED

Případné vylepšené konzole, o nichž se hovoří jako o „generaci 9.5“ (pokud vás zajímá, co tvořilo jednotlivé minulé generace v tomto členění, podívejte se zde na Wikipedii), podle TCL pravděpodobně přinesou schopnost výstupu v rozlišení 8K – tedy 7680 × 4320 bodů. A to možná dokonce s vyššími frekvencemi. Podobně jako dnešní konzole podporují 4K (3840 × 2160 bodů) s obnovovací frekvencí 60–120 Hz, mohly by podle TCL konzole generace 9.5 už umět 8K při 60 nebo eventuálně i 120 Hz. Osobně bychom si tipli spíš 60 Hz jako maximum a 120 Hz až pro další velký upgrade v 10. generaci. Ale kdo ví.

TCL předpovídá že refresh nynější generace herních konzolí by už v roce 2023 nebo 2024 mohl přinést hraní v 8K TCL předpovídá, že refresh nynější generace herních konzolí by už v roce 2023 nebo 2024 mohl přinést hraní v rozlišení 8K (Zdroj: PPE, via: VideoCardz)

8K umožněno temporálními upscalery

Rozlišení 7680 × 4320 bylo ještě nedávno nepředstavitelné i pro hraní na highendových PC, natož konzolích. Konzole budou mít nadále slabší hardware než PC, podle TCL by snad v této půlgeneraci mohly být grafiky blížící se dejme tomu nějakému Radeonu RX 7700 XT (který samozřejmě teprve čeká na vydání). Jenže mezi tím se rozšířily pokročilé metody upscalingu, které vytváří obraz s vysokým rozlišením a stačí jim, když GPU vykresluje na výrazně méně pixelů.

Predikce 9.5. generace konzolí dle TCL Predikce 9.5. generace konzolí dle TCL (Zdroj: PPE, via: VideoCardz)

Tyto nové konzole by tedy asi využily novou technologii FSR 2.0 od AMD (pokud hardware pořád bude z jeho dílny, což je pravděpodobné). Teoreticky by ale mohly dostat i nějaké speciální akcelerátory neuronových sítí, takže by u nich FSR 2.0 fungovalo s AI interpolací podobně jako DLSS 2.x. Dlužno říct, že po prvních testech FSR 2.0 docela překvapilo, takže použití v konzolích by asi bylo realizovatelné i bez těchto AI jednotek.

Klíčový prvek je zde temporální rekonstrukce, která zlepšuje kvalitu upscalingu dost na to, aby konzole reálně kreslila grafiku jen v rozlišení 3840 × 2160 (škálovací faktor 2×) nebo přinejhorším 2560 × 1440 (škálovací faktor 3×, který Nvidia používá u DLSS 2.x „Ultra Performance“ a jeho záměrem mělo být právě hraní v 8K). V takovémto režimu by pak konzole asi opravdu měly být schopné utáhnout hraní v rozlišení 7680 × 4320 bodů a ani by to nebylo s nějakými tragickými snímkovými frekvencemi. Velký skok v rozlišeních by zde tedy mohl být na dosah již s úrovní technologie, která ke konci tohoto roku už bude na trhu (6nm/5nm GPU Radeon RX 7000).

AMD FSR 2 Temporal Upscaling Diagram 1080p FSR 2.0 používá temporální rekonstrukci zlepšující detaily pomocí dat z předchozích snímků, filtr používá pohybové vektory pro kompenzaci pohybu a data o hloubce objektu ve scéně (Zdroj: AMD)

Důvod, proč tyto plány/prognózy TCL takto prozrazuje, je asi snadno uhodnutelný. A není to úplně nezištné. Nákup 8K televize asi hodně lidí nepovažuje za něco, co by domácnost potřebovala, protože filmový a videoobsah, který do takové TV seženete, nejčastěji stejně bude maximálně v rozlišení 4K (běžné televizní vysílání ani to). Pokud ale aktualizované konzole budou v tomto rozlišení schopné provozovat hry, najednou už argument pro 8K obrazovky existuje. Navíc konzole může fungovat jako set-top box, přes který se do televize 8K bude dostávat ten vzácný UHD-8K videoobsah. Tyto přístroje pravděpodobně budou umět 8K video ve formátech HEVC a AV1 přehrávat.

Z tohoto pohledu se zdá podpora rozlišení 8K na konzolích PlayStation5 Pro a upgradovaném Xbox Series X (reálně mohou mít samozřejmě jiná jména) dost logická. Ostatně výrobci televizí dost možná za toto u Sony a MS sami lobovali, onen vliv vlastně může být dost oboustranný.

Tip: 8K Neo QLED, matná obrazovka a kalibrace mobilem: Samsung na technickém semináři představil své letošní televizory

bitcoin_skoleni

Uvidíme tedy, jak se situace vyvine. Jen pro připomenutí: tyto výhledy se týkají herního trhu v roce 2023 nebo 2024. Ale pokud se opravdu rozšíří hraní na 8K televizích a 4K se tím posune víc do mainstreamu, bude to fajn.

Zdroje: PPE, VideoCardz