Jednou z nejdůležitějších vlastností ERP systému je schopnost komunikovat s širokou škálou externích softwarových řešení od e-shopů po CRM, sklady až po mzdové systémy. Propojení vám může ušetřit stovky hodiny práce a snížit náklady, a proto je důležité možnosti propojení zvážit již při výběru ERP systému. Silným softwarem v rámci propojení s externími systémy je Money ERP.
Proč se zajímat o možnosti propojení s externími systémy?
Při výběru budoucího systému se uživatelé zaměřují zejména na funkce, cenu, vizuální podobu a další vlastnosti. Častokrát však zapomínají zvážit, jaké informaci mohou importovat a exportovat ze systému. Mezi hlavní výhody propojení patří:
- Centralizovaná správa dat – všechny informace z různých systémů budete mít na jednom místě, což zlepšuje přehlednost a usnadňuje rozhodovací procesy.
- Zlepšení podnikových procesů – integrace umožňuje automatizovat a optimalizovat podnikové procesy. Příkladem je automatické zpracování objednávek a aktualizace skladových zásob.
- Zvýšení produktivity – zaměstnanci, kteří se dosud věnovali ručnímu přenosu dat mezi systémy, se díky propojení mohou věnovat důležitějším úkolům a zvýšit efektivitu.
- Lepší služby zákazníkům – například integrace s CRM systémem umožňuje lepší správu zákaznických potřeb a personalizaci služeb.
„V Money ERP nejčastěji řešíme propojení s e-shopy, kdy si zákazníci často myslí, že si koupí krabicové řešení a následně si jej nechají přizpůsobit na míru svým firemním procesům. Při výběru systému si ale vůbec nepoloží otázku, které řešení je z pohledu výměny dat pro ně nejvhodnější. Plus je tu samozřejmě třeba myslet i na cenu, kdy může vývoj můstku mezi systémy stát i desetitisíce korun.” říká Stanislav Grela, který v Money ERP pracuje jako architekt zákaznických řešení.
Možnosti propojení s externími systémy
- API (Application Programming Interface): API umožňuje komunikaci mezi ERP systémem a externími programy prostřednictvím definovaných rozhraní. To umožňuje přenos dat mezi systémy a integraci funkcí.
- Přímý přístup do databáze: některé ERP systémy umožňují přímý přístup do své databáze. To umožňuje externím programům číst a zapisovat data přímo do databáze ERP systému.
- Webové služby (Web Services): webové služby umožňují komunikaci mezi různými systémy pomocí standardních protokolů a formátů, jako je například SOAP (Simple Object Access Protocol) nebo REST (Representational State Transfer).
- Middleware: middleware je software, který poskytuje rozhraní pro komunikaci mezi různými aplikacemi a systémy. To umožňuje propojení ERP systému s externími programy pomocí middleware, který zprostředkovává přenos dat a integraci funkcí.
- Integrace pomocí pluginů nebo rozšíření: některé ERP systémy nabízejí možnost integrace s externími programy pomocí pluginů nebo rozšíření, které umožňují rozšíření funkčnosti systému a propojení s dalšími aplikacemi.
API v rámci Money ERP
Systém Money ERP nabízí několik možností propojení. Základní propojení s Excelem, kdy se získanými daty lze jakýmkoliv způsobem dále pracovat. Systém umožňuje nahrávat také soubory TXT, CSV a XML z FTP serveru, kdy se Money ERP dokáže připojit na vzdálenou adresu. Mezi složitější způsoby patří napojení ERP přes modul API. Díky API můžete propojit ERP systém s mobilními klientskými aplikacemi, e-commerce platformami, podnikovými intranety.
API klient umožňuje nadefinovat a odesílat data na externí API, kdy si sám uživatel určí, jaká data a kdy se mají odesílat. Příkladem může být situace, kdy se například v Money ERP vyřídí přijatá objednávka a změní se její stav. Systém to automaticky pošle na externí API – typicky na e-shop, který tak dostane ihned informaci, že byla objednávka vyřízená. Jde tedy o obousměrnou komunikaci, kdy přenos dat probíhá pouze v případě nějaké události tzn. když je potřeba. V případě jednosměrné komunikaci dochází k přenosu v cyklech, což