Výroba masa a dalších živočišných produktů představuje velkou zátěž pro životní prostředí. Od plodin a vody potřebných ke krmení zvířat až po dopravu a další procesy spojené s cestou z farmy do domácností.
Obrovské množství obilných krmiv potřebných k výrobě masa významně přispívá k odlesňování a vymírání některých druhů zvířat. Výroba masa je nehospodárná, způsobuje obrovské znečištění a je také jednou z největších příčin klimatické krize. Dobrou zprávou je, že s tím lze něco udělat.
Jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak snížit dopad na životní prostředí, je přechod na veganství. Navíc dobře naplánovaná veganská strava je zdravá a obsahuje všechny živiny, které lidské tělo potřebuje.
Naštěstí měnícím se životním stylem dochází k postupné proměně stravovacích návyků a stále více lidí si uvědomuje, že je lepší si dát zdravou a lehkou večeři, než steak z argentického býka, který putoval přes půlku světa.
Světoznámé firmy jdou příkladem a podporují své zaměstnance, aby jedli méně masa. Které firmy pomáhají ke zdravějšímu stravování svých zaměstnanců a zlepšení udržitelnosti?
Technologický gigant Google se chce stát udržitelnějším. A jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je přimět své zaměstnance, aby jedli více rostlinných potravin.
Šéfkuchaři Google vytvářejí recepty, které konkurují takzvaným "silným jídlům", tedy nejčastějším hlavním chodům, které se objevují na amerických jídelních lístcích. Mezi ně patří kuřecí sendviče a salát.
Scott Giambastiani, šéfkuchař a provozní manažer globálního potravinového programu společnosti Google, řekl, že se při vytváření receptů snažili najít chutnou alternativu, která by nahradila značnou část živočišných bílkovin.
Strategií Googlu je snížit spotřebu masa průběžně. Ne se snažit okamžitě převést zaměstnance na vegetariánství nebo veganství. Google se rapidně snaží snížit zejména příjem hovězího masa, neboť chov skotu je z hlediska životního prostředí nejnáročnější.
V některých pokrmech nahrazuje Google v jídelnách pro zaměstnance určité procento hovězího masa zeleninou. Například hamburger podávaný v jídelnách společnosti je nyní z 50 % tvořen hovězím masem a z 50 % houbami.
Další strategií Googlu ke změně stravovacích návyků zaměstnanců patří umístění zeleninových jídel na začátek jídelního lístku, používání menších talířů a větších sklenic na vodu a snaha o vytvoření lákavých salátových barů, v nichž by šopský salát hrál jen vedlejší roli.
Už dávno neplatí, že veganská strava je nudná a jednotvárná.
Facebook je dalším technologickým gigantem, který podporuje zdravé stravování. Díky Anthonymu Moraesovi, šéfkuchaři v newyorském sídle Facebooku, je společnost zářným příkladem toho, jak lze rostlinnou stravu začlenit do firemního stravování.
V sídle Facebooku se například nachází kavárna založená výhradně na rostlinné stravě, která nabízí zajímavé a inovativní rostlinné koncepty, které doplňují "mainstreamové" kavárny společnosti. Tím to zdaleka nekončí.
Na interní stránce Facebooku jsou zveřejňovány lákavé fotografie jídel, která mají zaměstnance přesvědčit, aby si vybrali rostlinnou variantu místo pokrmů zaměřených na maso. Běžné denní menu zahrnuje veganskou a vegetariánskou stravu, bezmasé pondělí, keto nebo paleo stravování.
Navíc se menu mění každý týden a kuchaři se snaží nikdy neopakovat žádné jídlo. Specialitou Facebooku je tzv. "beauty bar", který je zařízen jako líčící stanice s osvětleným zrcadlem, kompaktními kufříky, lahvičkami s parfémy atd.
Místo make-upu jsou však všechny kufříky a nádobky naplněny superpotravinami, jako je prášek acai, maca, chlorella, camu-camu, borovicový olej a matcha. Strávníci si tak na baru mohou přidat do jídla nebo pití extra dávku superpotravin.
Meatless Monday neboli bezmasé pondělky se staly celosvětovým hnutím, které sledují miliony lidí, s jednoduchým poselstvím: jeden den v týdnu vyřadit maso pro osobní zdraví a zdraví planety.
A co čeští zaměstnavatelé?
Ne každé pracoviště má pochopitelně takové zdroje, jaké mají velké společnosti jako Google nebo Facebook. Avšak i mnoho českých zaměstnavatelů již pochopilo, že se lidé chtějí zdravovat stravěji. Alespoň jedno bezmasé jídlo v denním menu a salátový bar už jsou téměř samozřejmostí každé firemní jídelny.
Navíc není třeba hned stavět na pracovištích veganské kavárny a jídelny. Každý může začít sám u sebe. I malá změna se počítá.