Proč se v pražském metru nedá platit kartou? ROPID srovnává město s Londýnem a Ostravou

Sdílet


Od konce dubna se ve všech pražských tramvajích dají kupovat jízdenky pomocí karetních terminálů. Na rozdíl od Ostravy mají terminály tiskárny, z nichž vyjedete doklad. A na rozdíl od Londýna se neplánuje stejný systém rozšířit i do metra nebo vlaků. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy na svém webu vysvětluje, proč se v Praze nasadil odlišný systém a v čem je město specifické oproti severomoravské nebo anglické metropoli.

Ve zkratce lze říci, že aktuální pražský odbavovací systém MHD je v ideálním stavu, který příliš neomezuje pravidelné ani občasné cestující a který nemá ani tak vysoké náklady. Přiblížení se Ostravě nebo Londýnu by znamenalo příliš vysoké náklady s malým efektem. Dle koordinátora je přitom ideální alternativou mobilní aplikace PID Lítačka, která umožňuje „bez papírů“ cestovat v celé Praze a okolí.

Problémy a řešení v bodech

Výhoda tisku jízdenek je v tom, že je pro přestupy lze použít i v jiných spojích, aniž by se cestující zdržovali pípáním karet u dalších dveří. Analogová podoba navíc umožňuje jízdenku přenést i do metra, autobosů nebo vlaků. Do ROPIDu je zapojeno 20+ dopravců, což situaci dále komplikuje.

Ve vozech metra nelze použít plně elektronické odbavování, protože v tunelech není mobilní signál (tedy ve většině tunelů). Ve vlacích sice signál je (Většinou), ale pod PID spadá spousta spojů a budování terminálů by nebylo ekonomicky výhodné, protože hromada vlaků městem či krajem jen projíždí a v jiných místech by terminály nebyly k ničemu. Pípání karet při nástupu i výstupu navíc zdržuje cestující.

TIP: Ostrava a Moravskoslezský kraj chystají jízdenkovou revoluci

Alternativou pro metro a vlaky by byly stanice s turnikety jako v Londýně, ve kterých by probíhalo odbavování, ale výstavba by opět byla drahá a brány by brzdily cestující, kteří mají dlouhodobé předplatní kupóny.

Jenže právě měsíční či roční jízdenky jsou v Praze rozšířenější než v jiných městech, protože jsou relativně levné. Jednorázové nákupy jízdenek se tak týkají zejména zahraničních turistů, avšak v zahraničí zase nejsou tolik rozšířené bezkontaktní platební karty.

ICTS24

ROPIDu´ detailně popisuje všechna možná řešení i potenciální problémy. Dokument rozhodně stojí za přečtení, protože působí objektivně a vyjmenovává i faktické nevýhody, které jsou v Ostravě či Londýně.