Vzhledem k tomu, jak dlouho jsme se na grafiku s kompletně aktivovaným čipem Tonga načekali, se tomu skoro ještě nechce věřit, ale po téměř 15 měsících skutečně přišla na desktopový trh. Mezitím už AMD toto GPU stihlo i „refreshovat“ či přeznačit z původního Tonga na jméno Antigua. Místo Radeonu R9 285X očekávaného loni tak už přichází Radeon R9 380X.
Radeon R9 380X AMD směruje do prostoru, kde Nvidia momentálně nechává díru, cenově bude nad GeForce GTX 960 a Radeonem R9 380, pochopitelně při vyšším výkonu. Podle AMD je karta určená pro rozlišení 2560 × 1440 bodů, zatímco pro 4K firma doporučuje čipy Hawaii a Fiji a s nižšími kartami R7 360 a 370 zase míří na rozlišení Full HD a méně náročné hry.
Během roku od vydání R9 280 se vedly poměrně dlouhé diskuse o tom, jaká je vlastně plná varianta GPU Tonga/Antigua. Tyto diskuze můžeme nyní uzavřít oficiálními parametry, které pro Radeon R9 380X zní následovně. Čip má jako kdysi Tahiti 2048 stream procesorů (32 bloků CU) se 128 texturovacími jednotkami a 32 jednotek rasterizačních. Ačkoliv se vedly (a stále vedou) dohady, že fyzicky je na čipu 384bitová paměťová sběrnice, R9 380X má šířku řadiče jen 256 bitů. Standardně na ní ponese 4 GB paměti GDDR5.
Oficiální specifikace Radeonu R9 380X
Těchto 2048 stream procesorů má v referenční verzi takt 970 MHz, stejný jako Radeon R9 380 ořezaný na 1792 stream rocesorů (28 CU). Hrubý výkon shaderů by tedy u R9 380X měl být přesně o jednu sedminu vyšší – 3,97 proti 3,48 TFLOPS. Plnotučný model k tomu bude mít mírně vyšší propustnost pamětí GDDR5, které mají efektivní takt 5,70 GHz (proti 5,50 GHz). Toto vše je při zachované hodnotě TDP či typické spotřeby, která činí 190 W pro obě karty; vyžadováno je u nich také shodně napájení dvěma šestipinovými konektory. Uvedené údaje nicméně platí pro referenční konfiguraci, zatímco na trhu jako obvykle budou i přetaktované modely. Po stránce výstupů pak je použita konzervativní sestava DisplayPort, HDMI a 2× DVI.
Díky použití čipu z víceméně aktuální generace architektury GCN podporuje Radeon R9 380X samozřejmě FreeSync, DirectX 12/OpenGL Vulkan a také technologii Virtual Super Resolution. S tou zvládne interní vykreslování až v rozlišení 3840 × 2160 bodů s přepočtem na cílové Full HD; s monitorem nastaveným na 2560 × 1440 bodů lze interně vykreslovat v rozlišení 3200 × 1800.
Doporučená cena pro Radeon R9 380X je ve světě 229 USD/256 EUR pro standardní a 239 USD/268 EUR pro přetaktované modely. Pro naše území jsou ovšem částky v korunách stanoveny na 6975 (základní) a 7250 CZK (přetočené edice). V tomto rozmezí by teď konkurencí měly být jen dražší verze GeForce GTX 960 a „ne-X“ R9 380. Ovšem je možné, že sem Nvidia po vydání Radeonu jako reakci pošle nějaký nový model – například další ořezanou verzi GM204 zapadající pod GTX 970.
Hned při vydání byly dostupné nereferenční karty od Asusu (přetaktované provedení Strix), Gigabyte, HIS, PowerColoru/VTX3D, XFX a samozřejmě Sapphire. Všechny používají dvouventilátorové axiální chladiče Karty s nereferenčními chladiči zřejmě budou tvořit převážnou část nabídky, s referenčním provedením, které vidíte na obrázku výše, se v praxi asi moc setkávat nebudete.
Nereferenční modely připravené výrobci karet
Stejně jako v případě Radeonu R9 380 (Antigua Pro), i u R9 380X byl v ČR k dispozici pro testy jako první model od Sapphire. A nutno říci, že přidání X v názvu je jedinou zvnějšku viditelnou změnou jak na krabici, tak na kartě. Edice Nitro má chlazení Dual-X se dvěma velkými nízkoprofilovými větráky, které se začnou točit až v 3D zátěži. Sapphire se tentokrát pustil do přece jen trochu citelnějšího továrního přetaktování: 1040 MHz u GPU a 6,0 GHz efektivně u pamětí GDDR5. Referenční takty R9 380X vidíte například ve spodní části stránky.
Separované měření hlučnosti se mi specificky pro 380X Nitro nechtělo dělat, rozdíly dosahovaných otáček v zátěži jsou jen velmi malé a charakteristika je velice podobná. Ve hrách se ani po přetaktování větráky neroztočily nad 1540 ot./min, takže hluk byl jen o malinko vyšší než u 380 Nitro. Zvuk motorků se mi ale zdál trochu méně vrčivý, takže asi trochu větší štěstí na kus. Každopádně stejně jako R9 380 Nitro, i tento Radeon netrpí žádnými parazitními zvuky od cívek.
Detekce GPU a schopností videoprocesoru
Parametry referenčních řešení
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | |
R7 360 | R7 370 | R9 280 | R9 285 | R9 380 | R9 380X | R9 280X | R9 290 | |
Jádro | Tobago | Trinidad | Tahiti | Tonga | Antigua | Antigua | Tahiti | Hawaii |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 160 mm² | 212 mm² | 365 mm² | 366 mm² | 366 mm² | 366 mm² | 352 mm² | 438 mm² |
Tranzistorů | 2,08 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. | 5 mld. | 5 mld. | 5 mld. | 4,31 mld. | 6,2 mld. |
Stream procesorů | 768 | 1024 | 1792 | 1792 | 1792 | 2048 | 2048 | 2560 |
Takt jádra | 1050 MHz | 925 MHz | 827 MHz | 918 MHz | 970 MHz | 970 MHz | 1000 MHz | 947 MHz |
Takt Boost | – | 975 MHz | 933 MHz | – | – | – | – | – |
ROP/RBE | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 64 |
Texturovacích jedn. | 48 | 64 | 112 | 112 | 112 | 128 | 128 | 160 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6 GHz | 5,6 GHz | 5 GHz | 5,5 GHz | 5,5 GHz | 5,7 GHz | 6 GHz | 5 GHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 256 b | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b | 512 b |
Propustnost pamětí | 96 GB/s | 179,2 GB/s | 240 GB/s | 176 GB/s | 176 GB/s | 182,4 GB/s | 288 GB/s | 320 GB/s |
Fillrate (pixely) | 16,8 Gpx/s | 29,6 GPx/s | 26,5 Gpx/s | 29,8 Gpx/s | 31 Gpx/s | 31 Gpx/s | 32 Gpx/s | 60,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 50,4 Gtx/s | 59,2 | 92,6 Gtx/s | 102,8 Gtx/s | 109 Gtx/s | 124,2 Gtx/s | 109 Gtx/s | 151,5 Gtx/s |
FLOPS | 1613 GFLOPS | 1,894 TFLOPS | 2,87 TFLOPS | 3,29 TFLOPS | 3,476 TFLOPS | 3,97 TFLOPS | 4,1 TFLOPS | 4,9 TFLOPS |
TDP | >100 W | >110 W | > 250 W | >190 W | >190 W | >190 W | >250 W | >250 W |
Délka karty | 17 cm | 21 cm | 27,5 cm | 24,5 cm | 22 cm | 22 cm | 27,5 cm | 27,5 cm |
DirectX | 12 | 12 | 11.2 | 12 | 12 | 12 | 11.2 | 11.2 |
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
GT 740 | GTX 750 | GTX 750 Ti | GTX 660 | GTX 950 | GTX 760 | GTX 960 | GTX 970 | |
Jádro | GK107 | GM107 | GM107 | GK106 | GM206 | GK104 | GM206 | GM204 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 118 mm² | 148 mm² | 148 mm² | 221 mm² | 228 mm² | 294 mm² | 228 mm² | 398 mm² |
Tranzistorů | 1,3 mld. | 1,87 mld. | 1,87 mld. | 2,54 mld. | 2,94 mld. | 3,54 mld. | 2,94 mld. | 5,2 mld. |
Stream procesorů | 384 | 512 | 640 | 960 | 768 | 1152 | 1024 | 1664 |
Takt jádra | 993 MHz | 1020 MHz | 1020 MHz | 980 MHz | 1024 MHz | 980 MHz | 1126 MHz | 1050 MHz |
Takt Boost | – | 1085 MHz | 1085 MHz | 1033 MHz | 1188 MHz | 1033 MHz | 1178 MHz | 1178 MHz |
ROP/RBE | 16 | 16 | 16 | 24 | 32 | 32 | 32 | 64 |
Texturovacích jedn. | 32 | 32 | 40 | 80 | 48 | 96 | 64 | 104 |
Paměť | 1 GB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 5 GHz | 5012 MHz | 5400 MHz | 6008 MHz | 6600 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 7000 MHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 128 b | 128 b | 192 b | 128 b | 256 b | 128 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 80 GB/s | 80,2 GB/s | 86,4 GB/s | 144,2 GB/s | 105,6 GB/s | 192,26 GB/s | 112,16 GB/s | 224 GB/s |
Fillrate (pixely) | 15,9 Gpx/s | 16,3 Gpx/s | 16,3 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 36,05 Gpx/s | 67,2 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 31,8 Gtx/s | 32,6 Gtx/s | 40,8 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 49,2 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 72,1 Gtx/s | 109,2 Gtx/s |
FLOPS | 763 GFLOPS | 1,044 TFLOPS | 1,23 TFLOPS | 1,89 TFLOPS | TFLOPS | 2,26 TFLOPS | 2,3 TFLOPS | 3,63 TFLOPS |
TDP | 64 W | 55 W | 60 W | 140 W | 90 W | 170 W | 120 W | 145 W |
Délka karty | 15 cm | 15 cm | 15 cm | 23 cm | – cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 25,5 cm |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 | 11.0 | 12 | 12 |
Antigua = Tonga, XT = 2048 SP, ale stále 256 bitů
Další grafické karty ve srovnání a jejich parametry
Přehledová tabulka testovaných modelů
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Cena vč. DPH [Kč] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 28 500 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 28 720 |
GeForce GTX Titan X | Nvidia | ref. karta | 1002 | 1089 | 7012 | 12288 | 384 | 29 000 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 384 | 19 000 |
Radeon R9 Fury X | AMD | ref. karta | 1050 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 21 000 |
Radeon R9 Fury | Asus | Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming | 1000 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 17 900 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 14 360 |
GeForce GTX 970 OC | MSI | 970 Gaming | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 10 400 |
Radeon R9 390X OC | Asus | Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming | 1070 | 1070 | 6000 | 8192 | 512 | 14 200 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 10 500 |
Radeon R9 390 OC | Sapphire | Nitro R9 390 8G Tri-X OC | 1010 | 1010 | 6000 | 8192 | 512 | 9 700 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 8 300 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | 17 300 |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | 11 400 |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | 7 800 |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 7 000 |
Radeon R9 380 OC | Sapphire | Nitro R9 380 4G Dual-X OC | 985 | 985 | 5800 | 4096 | 256 | 6 400 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 6 100 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | 6 000 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 128 | 5 500 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 5 500 |
Radeon R7 370 OC | Asus | Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming | 1050 | – | 5600 | 4096 | 256 | 5 450 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 700 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | 4 900 |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 | 5400 | 2048 | 128 | 3 900 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 150 |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 3 550 |
Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy
Testovací sestava
Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Ovladače
Použitou verzi ovladačů najdete jako plovoucí nápovědu k jednotlivým pruhům (grafikám) v interaktivních grafech. U většiny Radeonů to byly Catalyst 14.12 Omega, v Catalyst 15.7 jsme přeměřili namátkou několik her a doměřili karty ve hrách nově přidaných. Radeony 300 Series a Fury jsou potom kompletně změřeny v Catalyst 15.7. Karty GeForce jsou naměřeny povětšinou s ovladačem 347.52, GTX 980 Ti pak s 352.90 a Titan X s 353.30. Ve hrách Metro Last Light a stejně jako u Radeonů ve War Thunder, Witcher III, GTA V a Project Cars došlo k naměření všech karet s 353.30.
Jak na interaktivní grafy 3.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1
Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Assassin's Creed Unity
V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.
Battlefield 4, BioShock Infinite
Battlefield 4
V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Company of Heroes 2, Crysis 3
Company of Heroes 2
V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Crysis 3
V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu (very high) a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.
Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dragon Age: Inquisition, Evolve
Dragon Age: Inquisition
V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Evolve
Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Far Cry 4, GTA V
Far Cry 4
Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Banapur (oblast Kyrat), dobu nastavujeme na poledne.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Pokud vás zajímá, jak si v obrovském množství různých nastavení GTA V najít optimální kompromis mezi kvalitou obrazu, využijte skvěle zpracovaného Průvodce nastavením grafiky v Grand Theft Auto V na webu GeForce.com. Škálování výkonu procesorů ve hře zase ukazuje tato kapitola testu na Techspotu.
V GTA V používáme integrovaný benchmark – konkrétně jeho čtvrtou (nejdelší) část (pass 4). Detaily jsou nastaveny takřka na maximu, s výjimkou rozlišení 3840 × 2160 px je testováno s MSAA 4×. Použiténastavení by se mělo vejí do 4 GB grafické paměti. Přestože u Soft Shadows vypadají nejlépe asi Nvidia PCSS, zvolili jsme pro testy „objektivnější“ volbu Softest.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Metro: Last Light, Project Cars
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Testujeme s tímto nastavením:
Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
V Project Cars používáme vlastní 75sekundový záznam na trati s lesnatým okolím a především za bouřky. Používáme maximální detaily, z nabízených druhů vyhlazování pak MSAA 4×. Zvolené nastavení vidíte na screenshotu níže.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Thief, Tomb Raider
Thief
Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Tomb Raider (2013)
S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) III
Total War: Shogun 2
Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.
Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3)
Používáme maximální v menu hry dostupné detaily včetně HairWorks. Zvolené nastavení můžete detailně vidět na screenshotech níže. Třetí a čtvrtý obrázek pak ukazuje začátek testovací lokace (kde odečítáme také příkon PC na wattmetru) a potom místo, kde už postavu zastavíme a necháme doběhnout Fraps do stanoveného časového limitu.
Testovaná lokace patří mezi nejnáročnější scenérie ve hře – hustý les dává většině grafických karet opravdu zabrat. Po nahrání uložené pozice jen spustíme logování Frapsem na 35 sekund a pomocí W běžíme dopředu až zhruba dva metry před vodu. Všechny karty jsou otestovány ve verzi hry 1.06.
Zajímá-li vás vliv jednotlivých nastavení na obraz a výkon, využijete článku The Witcher 3: Wild Hunt Graphics, Performance & Tweaking Guide na GeForce.com.
War Thunder, World of Tanks
War Thunder 1.53 a 1.51
S War Thunder je to taky veselé. Alespoň z pohledu pravidelných testů grafických karet. Zatím jsem nepřišel na žádnou možnost, kterak „zakonzervovat klienta“ na nějaké verzi (podobně jako WoT) a moci tak srovnávat nově vydané karty třeba s grafikami již před rokem vrácenými.
Jak víte, od verze 1.45 jsme začali používat místo replaye integrovaný benchmark (režim Tank Battle). Ten je neměnný napříč microaktualizacemi, bohužel byly výsledky zcela změněny v 1.47 (nejspíše dané změnami na mapě Polsko, možná i dalšími nepopsanými optimalizacemi vykreslování enginu). Všechny výsledky níže ale pochází z jediné verze (1.51) a jsou tedy zcela porovnatelné.
Zajímavosti o enginu a detailní rozbor hry jsme vám přinesli loni v létě. Teď už vás čeká jen porovnání v aktuální verzi (1.51) a s aktuálními grafickými kartami a jejich ovladači.
V aktualizaci 1.53 přešel engine WT na PBR (Physically Based Rendering) a pro účely recenze 380X jsem stihl naměřit zatím tři karty. Je zajímavé, že GTX 960 i 380X si oproti výkonu v 1.51 polepšily několiky procent, výkon 280X zůstal hlavně ve vyšším rozlišení stejný.
War Thunder 1.53, Tank Battle | Radeon R9 280X OC | Radeon R9 380X OC | GeForce GTX 960 OC |
1920 × 1080 px [avg. fps] | 75,6 | 93,1 | 80,8 |
2560 × 1440 px [avg. fps] | 54,5 | 63,8 | 54,0 |
3840 × 2160 px [avg. fps] | 30,5 | 34,3 | 27,6 |
1920 × 1080 px [min. fps] | 68,4 | 83,5 | 69,4 |
2560 × 1440 px [min. fps] | 48,3 | 52,7 | 48,1 |
3840 × 2160 px [min. fps] | 27,0 | 28,8 | 24,6 |
World of Tanks 9.5
Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB) a nejlépe škálující s GPU.
Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec) | ||
Mapa/replay | Avg. fps | Min. fps |
Windstorm #1 (T-54) | 43,7 | 15 |
Windstorm #2 (Firefly) | 42,0 | 20 |
Fjords #1 (Chaffee) | 39,2 | 23 |
Fjords #2 (T-54) | 38,9 | 17 |
Stalingrad (T-54) | 51,1 | 26 |
Winter Ruinberg (Panther) | 38,7 | 27 |
Windstorm Arty (Grille) | 54,3 | 40 |
Kharkiv (T-54) | 43,9 | 19 |
Windstorm #3 (Hellcat) | 45,3 | 30 |
Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Přetaktování, příkon (spotřeba), příkon/výkon
Přetaktování
Při přetaktování se mi povedlo dosáhnout pro prováděné testy stabilního taktu 1110 MHz pro jádro a 1650 (6600 efektivně) MHz pro paměti. To oproti výchozím taktům R9 380X (1040/6000 MHz) není procentuálně až tak zajímavé, ve srovnání s referenčním takty (970/5700 MHz) se však jedná už o dost velký rozdíl. Vyzkoušel jsem nárůst výkonu (a příkonu) v několika hrách a srovnal s výkonem (bohužel stále jen 2GB) přetaktované GeForce GTX 960:
Radeon R9 380X OC 4 GB 1110/6600 MHz |
GeForce GTX 960 OC 2 GB 1514/7412 MHz |
||
Crysis, 1080p | příkon PC [W] | 388 | 267 |
avg. fps | 71 | 61 | |
Metro Last Light, 1440p | avg. fps | 41,6 | 39 |
min. fps | 25 | 25 | |
Crysis 3, 1440p | příkon PC [W] | 354 | 261 |
avg. fps | 26 | 21 | |
GTA V, 1080p | avg. fps | 42,3 | 37,2 |
min. fps | 20,1 | 2,1 | |
War Thunder 1.53, 1440p | avg. fps | 67,3 | 59,3 |
min. fps | 56,1 | 52,3 |
Příkon (spotřeba)
Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics.
Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC ve Witcher III: Po načtení začátku testovací sekvence uprostřed hustého lesa čekáme chvíli na „klid na wattmetru“ a v zobrazených fps, následně hodnoty odečítáme.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.
Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:
Chování PowerTune a Boost
V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény.
S R9 380X Nitro je to jednoduché – v 3D zátěží nasadí a pak skálopevně drží takt jádra 1040 MHz:
Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 1018 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 1126 |
GeForce GTX Titan X | Nvidia | ref. karta | 1002 | 1089 | 7012 | 12288 | 384 | 1164, pak 1139, pak 1001 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 384 | 1190 (po chvíli 1088) |
Radeon R9 Fury X | AMD | ref. karta | 1050 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 1050 |
Radeon R9 Fury | Asus | Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming | 1000 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 993 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 1151 |
GeForce GTX 970 OC | MSI | 970 Gaming | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 1354 |
Radeon R9 390X OC | Asus | Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming | 1070 | 1070 | 6000 | 8192 | 512 | 1006 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 995 |
Radeon R9 390 OC | Sapphire | Nitro R9 390 8G Tri-X OC | 1010 | 1010 | 6000 | 8192 | 512 | 1010 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 928 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | 1137 (po chvíli 1124) |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | 993 (po chvíli 967, pak až na 928) |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | 1150 (po chvíli 1071) |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 1050 |
Radeon R9 380 OC | Sapphire | Nitro R9 380 4G Dual-X OC | 985 | 985 | 5800 | 4096 | 256 | 956 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 973 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | 925 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 128 | 1329 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 1137 |
Radeon R7 370 OC | Asus | Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming | 1050 | – | 5600 | 4096 | 256 | 1050 (propady na 925) |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | 975 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | 1124 (občas propad na 1110) |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 | 5400 | 2048 | 128 | 1228 (kolísá na 1202) |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 925 (po chvíli spadne na 900) |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 1075 |
Shrnutí a verdikt
Shrnující grafy
Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno devatenáct, z dvaceti otestovaných se na něm nepodílí jen Project Cars.
Výkon v 16 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
Výkon/cena
Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.
Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px
Radeon R9 380X i 380 se 4 GB videopaměti jsme (zatím) na rozdíl třeba oproti 380X protáhli i v kompletní metodice pro rozlišení 3840 × 2160 bodů. To jsme u všech níže zastoupených karet vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 15 a ne 16 her:
Verdikt
Radeon R9 380X je prostě o něco rychlejší a o něco dražší R9 380, v případě edice Nitro od Sapphire to platí naprosto do puntíku. Oba Radeony s čipem nyní přezdívaným Antigua vévodí žebříčku výkon/cena pro rozlišení 1440p, pro Full HD vycházejí výhodněji některé levnější a slabší karty. R9 380X vypadá sice o chloupek výhodněji než R9 380, je to ale spíše naopak – 380X už měl výhodu v testování s novými ovladači Radeon Crimson Edition, jež v průměru pár procent výkonu přece jen přidají.
Zajímavé je srovnání s R9 280X, který je založen na vrcholném čipu první generace GCN – Tahiti. Ten znáte i z Radeonu HD 7970 a v několika hrách (např. Project Cars, Metro: Last Light) už se mu dostalo také přeměření s Crimson Ed. Ačkoli AMD uvádí výrazně nižší TDP u Radeonů s Antigua, v praxi tomu tak úplně není. Příkon s Tahiti XT je velice podobný.
GeForce GTX 960 je pak úplně jiná váhová kategorie a zejména její 2GB varianta se nedá brát jako přímá konkurence R9 380X. Je jinde nejen příkonem (v mnoha hrách bylo možné vidět poměr příkonu PC v poměru např. 350 vs. 260 W v neprospěch 380X), ale i cenou. Cenově bližší 4GB variantu se nám bohužel doposud nepodařilo k testům sehnat. R9 380X nemá přece jen tak velkou rezervu pro přetaktování jako GTX 960, takže jestli berete i výkon po OC za bernou minci, tak to už pro 380X nevychází tak dobře (mimo hry, kde v testovaném nastavení nestačí už 2 GB videopaměti).
Provedení od Sapphiru se dá obecně doporučit všem, kromě opravdu těch, co kladou nejvyšší nároky na tichý provoz i během herní zátěži. Hluk větráků je sice kultivovaný a odhlučněné skříně typu Define R4/R5 si s ním do velké míry poradí, přesto existují i výkonnější grafiky s tišším chlazením v zátěži. Regulace je nastavena tak, aby bylo GPU chlazeno zhruba na 75 stupňů Celsia, takže je tu jistý prostor pro manuální úpravu směrem k vyšším teplotám a nižší hladině hluku. Kromě továrního přetaktování si můžete pomoct ještě pár desítkami MHz sami a kupodivu při nich příkon neroste nijak rapidně. Tovární přetaktování od Sapphire tedy asi nebylo tím důvodem, proč 380X nevypadá „o 60 W úsporněji“ než 280X.
To podstatné – nabídnout něco v tržní díře mezi sedmi a osmi tisíci korun – se AMD s R9 380X docela dobře podařilo. I kombinace s novým ovladačem Crimson Edition se ukázala jako bezproblémová napříč všemi dvaceti hrami v metodice a pokud pro vás není vyšší příkon a s ním spojená negativa závažnější překážkou, pak je pro hraní ve WQHD nová Antigua XT dobrou volbou.
Aktuální cena Sapphire Radeon R9 380X NITRO 4GB DDR5, 11250-01-20G v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )