Radeon RX 7800 XT bude mít 60 CU, RX 7600 XT dostane 32 CU. AMD potvrdilo specifikace

29. 11. 2022

Sdílet

 Autor: AMD
Co vás čeká u levnějších grafik Radeon generace RX 7000? AMD už potvrdilo, kolik mají výpočetních jednotek.

Ještě než AMD tento měsíc oznámilo první grafiky generace Radeon RX 7000, kolovaly docela dlouho různé úniky o tom, jaké by jejich GPU mohla mít specifikace. Vypadá to, že tato sága se teď v jistém smyslu uzavírá. Navi 31 už samozřejmě bylo odhaleno, AMD teď ale víceméně oficiálně potvrdilo také parametry dvou dalších GPU, které najdete v levnějších kartách – Navi 32 a Navi 33. Počty jejich jednotek totiž vykecalo v ovladačích.

Na začátek možná ještě jednu vsuvku: v článku k uvedení Radeonu RX 7900 XT a Radeonu RX 7900 XTX jsme používali notaci, která u architektury RDNA 3 počítala 128 shaderů na jednu CU. AMD se ale místo toho rozhodlo počítat počty shaderů stejně jako dříve (tedy opačná situace proti tomu, jak Nvidia začala počítat shadery / FP32 jednotky u svých GPU AmpereAda Lovelace). Nakonec ve specifikacích bude každá CU brána jen jako 64 shaderů či jednotek FP32, ačkoliv každá jednotka nyní umí teoreticky zpracovávat až dvakrát víc operací než v architekturách RDNA a RDNA 2 (v praxi ale výkon naroste o menší procenta).

To znamená, že nakonec budou počty jednotek nižší (poloviční) proti tomu, o čemž se psalo ze začátku a co se objevovalo v únicích. Jde ale jen o rozdíl ve značení, tato volba nijak nemění počet jednotek CU nebo teoretické „TFLOPS“, kterých tato GPU budou dosahovat. Mimo tuto diskrepanci ve značení se uniklé specifikace čipu Navi 31 ukázaly býti reálné, počet CU sedí.

Původně jsme tedy u plně aktivního čipu Navi 31 a Radeonu RX 7900 XTX uváděli 12 288 shaderů, ale ve specifikacích je nakonec jen 6144 shaderů. U osekané verze čipu Navi 31, která je v Radeonu RX 7900 XT, jsme psali 10 752 shaderů, ovšem nakonec bude uváděno zase polovičních 5376 shaderů.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 09 Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Toto vyjasnění zde opožděně uvádíme proto, že počty shaderů se teď budeme zabývat. Zatímco u Navi 31 to již bylo oficiálně sděleno, počty jednotek levnějších GPU Navi 32 a Navi 33 se oficiálně dozvídáme až nyní. AMD sice ještě tyto levnější modely generace RX 7000 neodhalilo, ale firma prozradila jejich parametry jinde: v ovladačích, respektive v kódu svého výpočetního/AI frameworku ROCm. Díky tomu, že je open source, se z něj parametry Navi 32 a Navi 33 dostaly rovnou „na internety“.

Navi 32

Výkonnější verze označená Navi 32 má podle kódu nakonec 60 CU, tedy o něco méně než dvě třetiny proti Navi 31 s 96 shadery. 60 CU by podle staršího počítání znamenalo 7680 shaderů, ale protože nakonec počítáme jen 64 shaderů na jednu CU, bude nakonec oficiální specifikace 3840 shaderů.

Ale je dobré dodat, že v počtu jednotek CU se úniky nemýlily a jsou tímto potvrzené. A můžeme tak mít za to, že byly pravdivé i další informace, které v polovině srpna vynesl web Angstronomics. Tudíž stojí za to zopakovat zbytek parametrů, které ještě oficiálně potvrzené nejsou: Navi 32 má prý plochu 5nm křemíku okolo 200 mm², což je proto, že je také čipletové – má okolo 5nm GCD osazené čtyři čiplety MCD (zřejmě stejné jako u Navi 31). Paměťová sběrnice je proto 256bitová a grafiky budou asi vybavené 16 GB paměti GDDR6 (toto asi bude platit u Radeonu RX 7800 XT). A také 64 MB Infinity Cache – to opět vyplývá z použití čtyř čipletů MCD.

AMD ale může vydat osekané verze, které použijí třeba jen šířku 192 bitů, a tím pádem ponesou jen 12 GB paměti. Je možné, že toto bude použito u případného druhého modelu v řadě, který by mohl mít jméno Radeon RX 7700 XT.

https://twitter.com/Kepler_L2/status/1596152506744459265

Navi 33

Ještě levnější karty budou založené na čipu Navi 33. Kód ROCm pro toto GPU uvádí, že bude obsahovat 32 CU. To znamená podle nového počítání 2048 shaderů – tedy vlastně stejnou šířku jako u GPU Navi 23 (akorát že každý shader architektury RDNA 3 nyní umí dvojnásobný počet operací za cyklus). Ve starších únicích se mluvilo o počtu 4096 shaderů, což zní mnohem lépe, ale je to dáno jen oním rozdílem v počítání. Toto GPU je tedy přesnou třetinou čipu Navi 31.

I zde se tedy potvrzuje pravost úniku od Angstronomics z léta a můžeme asi předpokládat, že i jeho zbytek byl pravdivý. Pro připomínku – GPU Navi 33 je podle něj již monolitické a vyráběné jen na 6nm procesu. Bude tedy o dost levnější na výrobu (má být pořád i dost malé s plochou 203 mm²).

Více: Jak zdražuje výroba čipů: 3nm wafer stojí 2× víc než 7nm. Musí ale CPU a GPU zdražit o tolik?

Podle těchto uniklých dat toto GPU obsahuje 32MB Infinity Cache a má 128bitovou paměťovou sběrnici, což asi znamená 8GB paměť u karet. Parametrově tyto grafiky budou velmi připomínat Radeon RX 6600 XT nebo RX 6650 XT, ale výkon by s novou architekturou logicky měl být vyšší. Značené by možná mohly být jako o Radeon RX 7600 XT (plná verze?) a Radeon RX 7600 (s nějakým ořezáním, například na 1792 shaderů).

ICTS24

5nm GPU Navi 31 od AMD 5nm GPU Navi 31 od AMD (foto: AMD, via: ComputerBase)

Vedle desktopových karet tato dvě GPU mají také tvořit nabídku mobilních herních GPU generace RDNA 3. Navi 32 bude tvořit nejvýkonnější Radeony pro notebooky (jak budou značené, to zatím nevíme), zatímco Navi 33 by mohlo být v dostupnějších mainstreamovějších noteboocích coby relativně levné herní GPU. Jak desktopové karty, tak notebookové verze se na trhu asi objeví až v první polovině roku 2023.

Zdroje: Kepler, VideoCardz