Když se mluví o Googlu a autech, většinou myslíme vozidla upravená pro sběr fotodokumentace pro mapovou funkci Street View. Zvlášť v poslední době, když český ani slovenský úřad pro ochranu osobních údajů neudělil Googlu povolení k focení (viz novinka).
V Mountain View ale pracují s auty také v jiných projektech. Dosud veřejnost nevěděla, že testují vozy s umělou inteligencí. Bezdrátové propojení silničního provozu už zkoušeli v Německu, systém Audi Travolution dokáže komunikovat s ostatními auty i semafory a „optimalizovat“ dopravní systém.
Ve vozech Googlu je inteligence na vyšší úrovni, dokáže totiž auto řídit bez asistence člověka. A opět v tom má prsty Audi. Fanouška sci-fi to příliš nepřekvapí, kdo viděl film „Já, robot“, určitě si všiml, že Will Smith jezdí ve futuristické audině, ve které také jen sedí. S technologiemi Google je německá automobilka této budoucnosti o krok blíže.
Google je na informace poměrně skoupý a žádné „počítačové“ detaily neprozradil. Auto je podobné tomu, které snímá obrázky pro Street View. Okolí snímá množství senzorů: kamera, radar, laserový měřič vzdálenosti a samozřejmě GPS. Otázkou je, nakolik je vozidlo nezávislé na serverech Googlu a vůbec internetu. Jistou soběstačnou logiku musí vůz obsahovat, jinak by to mohlo dopadnout katastrofou (třeba v tunelu).
Upravená Toyota Prius, zdroj: BBC
Na vývoji Google pracoval s techniky z DARPA Challenges (závody autonomních systémů podporovaných americkou vládou). Testovaná auta ale lidskou posádku obsahují vždy, to pro případ nějakých problémů. Jeden vyškolený řidič je připraven okamžitě odpojit autopilota, na místě spolujezdce zase operátor kontrolu software. Před každý testem řidič projede trasu, aby zjistil podmínky a prozkoumal terén. A samozřejmě je o akci informována policie.
Dva roky jezdím bez nehod, s větrem se honím o závod
Google testoval šest upravených hybridů Toyota Prius a jeden model Audi TT. Vozy jezdily z domovského Mountain View do Santa Monicy. Dohromady najezdily přes 140 000 mil na běžných silnicích. A údajně bez nehod a s minimální asistencí člověka. Senzory vidí v 360° rozsahu a počítač dokáže reagovat rychleji než člověk. (Lidské intuici se ale nic nevyrovná.) Auto zastaví na semaforu nebo stopce, na přechodu bude řidič pro jistotu upozorněn.
Převzetí kontroly se provádí červeným tlačítkem, brzdou nebo otočením volantu. Christopher Urmson, jeden z řidičů a expert na robotiku, prý přepnul na manuál dvakrát. Jednou, když cyklista vjel na červenou, a podruhé, když vozidlo před ním zastavilo a zacouvalo na parkovací místo. To jsou případy, kdy bude lidského zásahu vždy. Ne všichni totiž dodržují pravidla a samotný software tvořili lidé, kteří občas udělají chybu.
Jakoby byl firmě už internet malý, když se pouštějí do tak nevšedních projektů. Podle blogpostu na stránkách Google ale Larry Page a Sergey Brin chtěli lidem vždy pomáhat za pomoci technologií. Autopilot do této kategorie spadá.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) zemře ročně na silnicích 1,2 milionu lidí. Autopilot by mohl tento počet srazit na více než polovinu. Bezpečnost je hlavní motivací, ale určitě půjde hlavně o dobrý byznys. Kdy se však technologie dostane na trh, není známo. Předpokládám, že následujících pět let nic lepšího než parkovací asistenty používat nebudeme.
TechCrunch našel na síti uživatelská videa, která automaticky řízená auta zachytili na silnicích. V té době asi netušili, o co jde, nebo si vozy spletli se Street View. Teď už vědí.
Autopilot by mohl ulevit dopravě, zabránit nehodám a každý asi čekal, že taková funkce jednou přijde. Ale že se objeví tak brzo, mě překvapilo. Sice si nedovedu představit, že bych kompletní kontrolu nad vozem nechal těm počítačům a internetům, ale co takhle dočasně povolit autopilota na dlouhé nudné dálnici a mezitím si vyřídit e-maily, hovory apod. Tato myšlenka se mi líbí více. Co vám?