Skoro 60 % nových mobilních zařízení pro školy v USA pohání Chrome OS. Už vede i ve Švédsku

3. 3. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Trh se zařízeními určenými do vzdělávacích institucí se mění. Před lety nastoupily mobilní zařízení s Androidem a iOS, v poslední době ale posilují chromebooky. Jak si Chrome OS stojí?

Firma Futuresource Consulting zabývající se výzkumem trhu zveřejnila nějaká čísla o podílech operačních systémů, které s novými počítači pronikají do vzdělávacího sektoru. Abych byl přesnější, report hovoří o mobilních počítačích, pod které mohou kromě obligátních laptopů spadat mj. tablety. Vyloučeny jsou desktopy. Řeč pak není o vysokých školách, ale přecházejících stupních vzdělávání. V posledním roce se aspoň v USA vzdělávacím institucím prodalo o 18 % mobilních zařízení více než před rokem, konkrétně 12,6 milionu jednotek. Trh by měl růst i v roce 2017. Report ze 3. čtvrtletí 2017: Microsoftu i Applu se podařilo chromebooky zpomalit I z důvodu, že roste, je tento trh relativně důležitý – ačkoli lze předpokládat, že školy budou většinou hledět primárně na pořizovací cenu zařízení. Na druhou stranu také platí, že globální prodeje (všechny země mimo USA) se ztenčily o 26 % na 13,6 milionu jednotek. Letos by se ale mělo prodat 15,8 milionu zařízení.

Vzestup Chrome OS ve vzdělávacím sektoru

Již delší dobu prosakují informace o tom, že ačkoli je jednoduchý Chrome OS pro většinu spotřebitelů a spotřebitelek až příliš omezený, ve školách se mu daří. Licence tohoto systému nic nestojí, takže jej školy mohou adoptovat díky novým laciným počítačům. Domnívám se, že ale vzdělávací instituce láká také představa bezúdržbového systému s jednoduchou správou a bez vysokých nároků na uživatelky či uživatele.

Globální měřítko

Buď jak buď, Futuresource Consulting potvrzuje, že se důležitost Chrome OS zvyšuje. Celosvětově má i dnes relativně nezajímavý podíl, ale roste. V roce 2014 byl Chrome OS přítomný na 2 % nových tzv. mobilních zařízeních proudících do vzdělávacích institucí ve světě (mimo USA). Loni jeho globální podíl ale stoupl na 6 %. Další číslo dokládá, že měly pravdu zprávy o tom, že je Chrome OS populární v amerických školách.

Vývoj podílů mobilních zařízení dodaných do vzdělávacího sektoru K-12 podle OS Vývoj podílů mobilních zařízení dodaných do vzdělávacího sektoru K-12 podle OS (Graf: Futuresource Consulting)

Stav v USA

V roce 2014 bylo 38 % nových mobilních zařízení pro vzdělávací instituce ve USA vybaveno právě tomto systémem. A v roce 2016 to bylo rovnou 58 %. Nedá se přitom říct, že by systém od Googlu rostl vyloženě na úkor Windows. Ten byl již v minulosti zatlačen na pozadí jinými konkurenty. V posledních letech na scénu přišly Android a především iOS. Právě iOS zaznamenal v amerických vzdělávacích institucích výrazný pokles (26 % zařízení v roce 2014, ale jen 14 % v roce 2016).

Závěr

Jak jsem uváděl mj. v podcastu, právě tohle je důvod, proč Microsoft upotřebuje Windows 10 Cloud, katerý navíc musí být zadarmo. Cena je pro podobné organizace rozhodující, domnívám se ale, že není radno ani podceňovat výhody omezeného systému. Což zní paradoxně, ale každý máme jiné potřeby a v některých případech platí, že méně je více.

ICTS24

Zatím je situace taková, že se prodeje zařízení s Chrome OS z 90 % odehrávají v USA. Microsoft v poslední době jinde spíše posiluje, má podchycené i rozvojové trhy, kde opět získává na síle na úkor zařízení s Androidem. Na konkurenta z dílen Googlu si ale musí dávat pozor. Ten posiluje mj. v severských státech. Chromebooky se dokonce staly nejprodávanějšími zařízeními pro vzdělávací sektor ve Švédsku.

To je první země po USA, kde se Googlu takto zadařilo. Internetový gigant při této příležitosti sám vytáhl pár čísel ze své sbírky. Podle něj chromebooky a Google Classroom celosvětově používá 20 milionů učitelů a učitelek a studentek a studentů. G Suite for Education pak používá 70 milionů lidí.