Internetem už sice kolovaly údajné specifikace PlayStationu 5 pocházející ze spolehlivých zdrojů, ale takové informace je třeba vždy brát s velkou rezervou. Sony údajně s vývojem nijak nespěchá (protože prodloužilo život stávající generaci díky výkonnějšímu PS4 Pro), navíc letos vynechává veletrh E3, protože by tam prý nemělo co ukazovat. O to překvapivější je, že se architekt PlayStationu 4 Mark Cerny rozpovídal pro magazín Wired a prozradil několik důležitých informací o nástupci. Co všechno jsme se dozvěděli?
Že konzole ještě nemá jisté jméno, mluví se o ní jako o „další generaci“. Sony se ale na rozdíl od Microsoftu drží přímočaré nomenklatury, takže nic jiného než PS5 nečekáme. Název ale není podstatný. Důležité je, že konzole se podle Cerneho nebude prodávat v roce 2019, dorazí tedy nejdříve příští rok. (Byť není vyloučena oficiální premiéra na prosincové akci PSX.)
TIP: Sony se pořád daří. Prodeje PS4 půjdou přes 100 milionů
Devkity se už vyrábějí, takže vývojáři her budou mít na čem ladit next-gen tituly. Sony ale zachová i zpětnou kompatibilitu s PS4 a nová konzole bude nadále obsahovat také optickou mechaniku, snad už s podporou Ultra HD Blu-rayů.
Zen 2 i Navi
Cerny prozradil, že nová konzole se opět spolehne na čipy od AMD. Není zatím zřejmé, jestli budou všechny v jednom pouzdře, ale víme, že AMD Japoncům naservíruje osmijádrový procesor s novou architekturou Zen 2 a grafiku Navi postavené na 7nm výrobě. O CPU toho po letošním CESu víme již hodně, detaily o GPU jsou ale tajné a detaily se dozvíme snad už v červnu na Computexu. Využití Zen 2 a Navi mimochodem potvrdila i šéfka AMD Lisa Su.
https://twitter.com/LisaSu/status/1118130682579103744
Wired v článku zmiňuje, že PS5 bude připraven i pro 8K televizory. To ale může znamenat jen podporu videa, uživatelského rozhraní nebo jednodušších hříček. 4K už by ale měl být standard, doufejme že v 60 fps.
Ray tracing pro obraz i „zvuk“
Cerny rovněž potvrdil, že PS5 bude podporovat rendering grafiky pomocí ray tracingu. Protože neznáme detaily grafické architektury, těžko říct, jestli pro to budou určeny speciální jednotky, nebo jen programovatelné shadery. Vývojáři Cryteku ale zrovna nedávno ukázali, že RT může v reálném čase fungovat i na běžných GPU.
Zajímavá je ovšem informace, že ray tracing bude pro Sony znamenat více než grafiku. Informace o tom, jak se světelné paprsky šíří ve scéně, od čeho se odrážejí, čím se propouští apod., půjde využít i pro zvukové efekty. Podle Cerneho bude zvuková složka PS5 revoluční. Prostorové efekty budou výraznější, zvuková kulisa hráče lépe přesune do virtuálních světů, ať už budou používat reproduktory v televizoru, či sluchátka. AMD má dokonce dodat i zvláštní čip pro 3D audio.
PS5 bude podporovat současnou generaci brýlí PS VR a Sony prý zůstává virtuální realitě plně zavázáno. O nových brýlích s vyšším rozlišením ale zatím mluvit nechce.
SSD místo HDD
Cerny také potvrdil, o čem se už delší dobu spekulovalo. Nová generace se konečně vzdá plotnových disků a vsadí na SSD. Detaily neznáme, architekt Sony ale slibuje vyšší propustnost než v současných PC. Možná tím myslí, že díky Zenu 2 už půjde využít rychlejší rozhraní PCIe 4.
Rychlost sběrnice nebo samotných NAND čipů ale nemusí být rozhodující. Cerny naznačuje upravené I/O mechanismy (možná vlastní řadič?) i softwarové úpravy, které mají z vysokých přenosových rychlostí i krátké odezvy vytřískat maximum. Redaktor Wired Peter Rubin na vlastní oči viděl srovnání PS4 Pro a devkitu, který prý ještě nebyl v plné síle.
Cerny rozjel Spider-Mana a ve hře použil rychlé cestování pro teleportaci na druhý konec města. Na PS4 Pro se čekalo 15 sekund, devkit PS5 měl hotovo za 0,8 sekundy. Také samotný pohyb po městě mohl být mnohem rychlejší, protože už se nečekalo, než se načtou textury z HDD do paměti. Pokud se citelně zrychlí i spouštění her, streamovací platforma Google Stadia by přišla o důležitou výhodu.
Více už Cerny neprozradil. Očekáváme, že nové informace ale budou postupně unikat z AMD i herních studií. Sony nejspíš taky nebude karty vykládat až na poslední chvíli, ale kvůli rostoucí konkurenci budou muset na novou generaci začít lákat s předstihem.