Řada X příliš nabídku Sony nezjednodušuje a nějak zásadně
odlišná od řady Z také není. Prostě to berte tak, že Sony změnilo písmenko.
Základní Xperia XA za 7990 Kč má SoC od MediaTeku, rozlišení
720p a 16GB úložiště. Střední Xperia X za 15 990 Kč už má Snapdragon 650,
rozlišení Full HD, 32GB úložiště a 23 Mpx fotoaparát. Nejvyšší Xperia X
Performance za cenu 19 990 Kč pak obsahuje nejrychlejší Snapdragon 820, Wi-Fi
standardu 802.11ac a o kousek silnější akumulátor.
Ve variantě pro dvě SIM pořídíte pouze XA za příplatek 1000
Kč. Xperia X jako Dual SIM také existuje, pod označením F5122, ale u nás se
neprodává. Narazit můžete i na model Xperia XA Ultra se 6" displejem.
Nejnovějšími přírůstky jsou pak Xperia XZ a X Compact, oba
konečně s nabíjecím konektorem USB-C. Všechny předchozí Xperie mají ještě starý
microUSB. Xperia X je v prodeji v barvách černá, růžová, limetková,
zlatá a bílá. Aniž bych to se Sony domlouval, povedl se mi neplánovaný
crashtest přejetí autem, pročež tímto děkuji neznámému řidiči.
Sony Xperia X | |
zapůjčil | Sony |
označení | F5121 |
zahájeni prodeje | květen 2016 |
parametry | |
displej | 5", IPS, 1080 × 1920 px |
SoC | Qualcomm MSM8956 Hexa Core 64bit |
operační paměť | 3 GB RAM |
úložiště | 32 GB (20,2 GB uživatelských) |
paměťová karta | microSD |
fotoaparát | 23 Mpx |
přední fotoaparát | 13 Mpx |
zvýšená odolnost | voděodolnost |
akumulátor | 2620 mAh |
rozměry | 69 × 143 × 7,7 mm / 152 g |
OS | Android 6.0 |
konektivita | |
bezdrátové sitě | Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.2, GPS |
NFC | ano |
infraport | ne |
čtečka otisků prstů | ano |
varianta Dual SIM | ne v Česku (F5122) |
LTE frekvence | 800/900/1800/2100/2600 MHz |
port nabíjení | microUSB |
doporučená cena | 14 490 Kč |
aktuální cena | Graf ceny produktu Sony Xperia X Single SIM F5121 poskytuje server Heureka.cz |
Displej
Pětipalcový displej je na poměry dnešních ještě malý (příznivci
malých smartphonů ale mají u Sony ještě lepší možnost). Díky virtuálním
ovládacím tlačítkům nemusí být tělo ani moc přerostlé a celková velikost činí
6,3".
Rozsah jasu činí 5 až 527 cd/m², což je na mobil velmi dobré.
Na Xperii se bude vcelku dobře číst i v tmavém prostředí. Střední jas 200 cd/m²
se nachází na polovině posuvníku. Přestože černost černé (měřeno při bílé na
200 cd/m²) jsem naměřil jen průměrnou, kontrast skoro 1400:1 je velmi slušný. Podání
barev odpovídá spíše gamutu AdobeRGB a vyvážení bílé má klasicky nádech do
modra.
Výkon, výdrž
Akumulátor je už podle své kapacity spíše slabší a v těle je
napevno, takže jej nevyměníte (u Sony a vlastně většiny telefonů vyšší třídy je
to už standard). V PCMarku jsem sice naměřil celkem běžných 8 a něco hodin,
přehrávání Full HD filmu v MX Playeru ovšem Xperia X zvládne jen něco přes pět
hodin.
Výkon | Sony Xperia X | |
PCMark (Work) | 5171 bodů |
PCMark (Storage) | 2189 bodů |
Antutu 6 | 77 466 bodů |
3DMark Sling Shot ES 3.1 (1440p) |
869 bodů |
3DMark Sling Shot ES 3.0 (1080p) |
1355 bodů |
Průměrně silná 1,5A nabíječka dobije Xperii za hodinu v zásuvce na
64 %. Nabíjení bohužel probíhá stále přes microUSB, i když zde pro prémiové
smartphony už nějako dobu máme moderní oboustranný USB-C. Ten Sony nenabízí
zatím ani v Xperii X Premium a najdete jej až v nejnovější Xperii XZ.
Akumulátor | Sony Xperia X | |
kapacita akumulátoru | 2620 mAh, nevyměnitelný |
nabíječka | 1,5 A |
bezdrátové nabíjení | ne |
PCMark (Battery) |
8:18 h |
výdrž při přehrávání videa 1080p | 5:18 h |
rychlost nabíjení za 60 minut |
62 % |
Fotoaparát
Xperia X má 23Mpx snímač, což je na mobil relativně hodně,
na druhou stranu by měl umožňovat lepší výsledky při digitálním zoomu. Sony
bohužel už dlouho nepatří k nejlepším fotomobilům, přestože jeho čipy využívají
i jiní výrobci a problém je tak spíše softwarový. Xperia aplikuje silný
postprocessing a fotky nejsou tak ostré, jak by mohly být.
Opravdu špičkových výsledků dosáhnete s vlajkovými loděmi
Samsungu a HTC za ceny okolo 20 000 Kč. Na takové to běžné focení je Xperia
použitelná dobře. Přední fotoaparát má rozlišení 13 Mpx a podává naopak
nadprůměrně dobré snímky. Video můžete natáčet v rozlišení Full HD. Sice se dnes už
prosazuje 4K, ale v reálu stále podává Full HD lepší kvalitu a méně roztřesený
obraz. Na plné nasazení 4K je ještě čas.
Hodnocení, plusy a mínusy
Xperia X nabídne kompletní podporu frekvencí LTE, což ale u
lepších telefonů už považuji za standard. K Wi-Fi se připojíte také jen přes
běžný standard 802.11n a rychlejší 802.11ac si Sony schovává až pro model
Performance.
Android s nadstavbou od Sony se liší hlavně několika
aplikacemi navíc, které se nedají snadno zakázat, ale také například užitečným
Lifelog, jež sleduje vaše aktivity podobně jako fitness náramky. Sony u žádného svého telefonu stále neumí zavibrovat při
přijetí hovoru, takže pokud někomu voláte a nechcete mít telefon u ucha až do
zvednutí druhou stranou (což mohou být i dvě minuty), neucítíte přijetí hovoru.
Na druhou stranu klávesnice je defaultně s rozložením české
qwerty, což oceňuji jednak subjektivně. Fanoušci druhého rozložení qwertz se
mohou v nastavení přepnout, obráceně je to často problém
kvalitní zpracování těla | |
dualSIM | |
výborný rozsah jasu | |
plná podpora LTE | |
jen microUSB | |
průměrná výdrž | |
dualSIM jen jako hybrid | |
slabá Wi-Fi 802.11n |
|
neumí zavibrovat při přijetí hovoru (problém všech Sony) | |
vyšší cena |
Řada Xperia X zatím nevypadá, jako nějaké zásadní vylepšení
Xperie Z5 a některé kroky jsou spíše k horšímu. Mírně lepší je až mnohem dražší
Xperia X Performance. Nějaké zlepšení se úplně nečeká ani u dalších Xperií X a
Sony by mělo zapracovat na fotoaparátu. Ne že by byl špatný, ale měl by být
špičkový a srovnatelný se Samsungem, což není. Xperia X není špatná, naopak je to vcelku dobrý smartphone,
jenže proti předchůdcům zdražila a nic nového nepřinesla. A starší Xperie jsou
pořád v prodeji…
Xperia X ovšem vydrží přejetí autem, což jsem zjistil spíše
omylem. Kvůli jeho velikosti mi Xperia vypadla z kapsy při nastupování do auta
(to by se ale stalo každému telefonu nad 5"). Než jsem si toho všiml, už
ji stihlo přejet další vozidlo, ale Xperii se prakticky nic nestalo. Ležela
displejem na asfaltu, ale ani škrábanec a jediné stopy po přejetí jsou patrné
na zadní kovové straně, což je dobře vidět na fotce.