Hlavní navigace

Souboj mezi Googlem a Applem se posouvá na nový trh. Rozšířenou realitu

30. 8. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Na WWDC

nám letos Apple vyrazil dech ukázkou ARKitu, nového rozhraní pro rozšířenou realitu propojující skutečný svět a virtuální objekty na displejích iPhonů a iPadů. I se stávajícími zařízeními se totiž Apple dokázal přesně orientovat v prostoru. Kolem virtuálních objektů budete moci kroužit a dívat se na ně z různých úhlů a ony budou pořád stát na místě a patřičně se otáčet.

To přinese novou úroveň do her, takže vám budou v bytě běhat třeba zombie nebo budete na podlaze skládat tetris. Na vašem konferenčním stolku ožije velkolepá bitva. ARKit ale bude mít i praktické výhody. Nábytek a dekorace si budete moci ještě před koupí prohlédnout přímo v pokoji.

A když budete potřebovat něco změřit, mobil to zvládne stejně dostatečně přesně (a pohodlněji) než klasický metr.

Google s rozšířenou realitou experimentuje už více než tři roky. Založil pro ni projekt Tango, který poskytoval stejné (a více) možností než ARKit, ale k přesné lokalizaci potřeboval speciální hardware. Lenovo a Asus vyrobily telefon se zvláštním hloubkovým a pohybovým senzorem, který se měl o přesnou lokalizaci postarat místo běžných snímačů a foťáku (jako u Applu).

Inu, i Google se poučil. O Tangu už nebylo slyšet a dnes v nocifirma potvrdila, že už má nástupce. Jmenuje se ARCore a funguje prakticky stejně jako jablečný ARKit. ARCore si bere zkušenosti z Tanga, ale pro fungování mu stačí jen výbava běžného telefonu. Testovací verze nového rozhraní je dostupná v Androidu 7.0+, ale momentálně funguje jen na Pixelech a Galaxy S8. Google nicméně spolupracuje se Samsungem, Huawei, LG, Asusem a dalšími na podpoře i v dalších zařízeních.

ARCore rozpoznává horizontální povrchy
ARCore rozpoznává horizontální povrchy
Sleduje pohyb uživatele
Sleduje pohyb uživatele
Umí dynamicky měnit osvětlení
Umí dynamicky měnit osvětlení

Co ARCore vlastně dělá? Pomocí senzorů a foťáku rozpoznává povrchy před sebou. Vidí stůl, podlahu a ví, že na může umístit virtuální objekty. Umí také sledovat pohyb uživatele, takže ony objekty zůstanou na místě, i když se pohnete. A nakonec ještě sleduje úroveň okolního světla, aby přirozeně nasvítil (a přidal stíny) virtuálním objektům.

WT100

Díky rozhraní ARCore (nebo ARKit) mohou vývojáři psát aplikace pro rozšířenou realitu, aniž by museli celý ten základ s lokalizací prostoru navrhovat sami od píky. Ikea už například před čtyřmi lety přinesla virtuální AR katalog, díky kterému jste si mohli v bytě prohlížet nový nábytek. Fungovalo to, aby nebylo to moc přesné. Díky ARCoru by mělo být a ještě by si Ikea ušetřila spoustu práce.