Souboj mezi Googlem a Applem se posouvá na nový trh. Rozšířenou realitu

30. 8. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Na WWDC

nám letos Apple vyrazil dech ukázkou ARKitu, nového rozhraní pro rozšířenou realitu propojující skutečný svět a virtuální objekty na displejích iPhonů a iPadů. I se stávajícími zařízeními se totiž Apple dokázal přesně orientovat v prostoru. Kolem virtuálních objektů budete moci kroužit a dívat se na ně z různých úhlů a ony budou pořád stát na místě a patřičně se otáčet.

To přinese novou úroveň do her, takže vám budou v bytě běhat třeba zombie nebo budete na podlaze skládat tetris. Na vašem konferenčním stolku ožije velkolepá bitva. ARKit ale bude mít i praktické výhody. Nábytek a dekorace si budete moci ještě před koupí prohlédnout přímo v pokoji.

A když budete potřebovat něco změřit, mobil to zvládne stejně dostatečně přesně (a pohodlněji) než klasický metr.

Google s rozšířenou realitou experimentuje už více než tři roky. Založil pro ni projekt Tango, který poskytoval stejné (a více) možností než ARKit, ale k přesné lokalizaci potřeboval speciální hardware. Lenovo a Asus vyrobily telefon se zvláštním hloubkovým a pohybovým senzorem, který se měl o přesnou lokalizaci postarat místo běžných snímačů a foťáku (jako u Applu).

Inu, i Google se poučil. O Tangu už nebylo slyšet a dnes v nocifirma potvrdila, že už má nástupce. Jmenuje se ARCore a funguje prakticky stejně jako jablečný ARKit. ARCore si bere zkušenosti z Tanga, ale pro fungování mu stačí jen výbava běžného telefonu. Testovací verze nového rozhraní je dostupná v Androidu 7.0+, ale momentálně funguje jen na Pixelech a Galaxy S8. Google nicméně spolupracuje se Samsungem, Huawei, LG, Asusem a dalšími na podpoře i v dalších zařízeních.

ARCore rozpoznává horizontální povrchy
ARCore rozpoznává horizontální povrchy
Sleduje pohyb uživatele
Sleduje pohyb uživatele
Umí dynamicky měnit osvětlení
Umí dynamicky měnit osvětlení

Co ARCore vlastně dělá? Pomocí senzorů a foťáku rozpoznává povrchy před sebou. Vidí stůl, podlahu a ví, že na může umístit virtuální objekty. Umí také sledovat pohyb uživatele, takže ony objekty zůstanou na místě, i když se pohnete. A nakonec ještě sleduje úroveň okolního světla, aby přirozeně nasvítil (a přidal stíny) virtuálním objektům.

bitcoin_skoleni

Díky rozhraní ARCore (nebo ARKit) mohou vývojáři psát aplikace pro rozšířenou realitu, aniž by museli celý ten základ s lokalizací prostoru navrhovat sami od píky. Ikea už například před čtyřmi lety přinesla virtuální AR katalog, díky kterému jste si mohli v bytě prohlížet nový nábytek. Fungovalo to, aby nebylo to moc přesné. Díky ARCoru by mělo být a ještě by si Ikea ušetřila spoustu práce.