Se Star Wars jste se určitě setkali, i když se vám film líbit nemusí. Tento vesmír totiž časem přesáhl hranice pop kultury. Pokud se zajímáte o finance, určitě jste o jeho úspěchu také slyšeli. Jen původní film vydělal čtyřicetinásobek svého rozpočtu. Všechny dohromady pak na dnešní peníze asi 4,5 miliardy amerických dolarů. Jenže Lucas chytrým marketingem během 30 let vydělal asi 22 miliard. Prodával hry, knihy a hlavně hračky, které vydělaly dvakrát tolik co zbytek repertoáru. Dokonalejší merchandising nehledejte. (K tomu pěkná infografika zde.) Ale vraťme se zpět ke snímkům.
Filmová sága, kterou před 33 let započal George Lucas, je nesmrtelná, a to doslova. Šest filmů o boji dobra a zla totiž nejsou stále dokončeny, díky (kvůli?) počítačům žijí věčně. Převedením do žargonu IT bychom je mohli vnímat stabilní beta verze, kterým se tu a tam vylepší nějaká funkce. Už kdysi Lucas tvrdil, že jeho původní vize dosud není naplněna, proto ve svém studiu ILM všechny snímky neustále ladí. Možná ke vzteku skalních fanoušků.
Nebylo by Photoshopu
Už v roce 1995 narážel Lucas na technologické limity. Tehdejší studia neměla potřebná zázemí, studio efektů 20th Century Fox bylo dokonce zavřeno. Proto si Lucas vytvořil nové – Industrial Light & Magic (dále jen ILM). To je dnes nepřekonanou špičkou v oboru, která posbírala už 15 Oskarů za efekty.
Malá odbočka. Víte, že slavný bitmapový editor Adobe Photoshop také pochází z ILM? V roce 1987 jeho tvůrce Thomas Knoll (student michiganské univerzity) začal se svým bratrem Johnem (dodnes dělá vizuální efekty v ILM) pracovat na svém Macintoshi na novém editoru, který byl pojmenován jako ImagePro. John podobný program potřeboval pro práci ve VFX divizi, proto si žádal nové a nové funkce. O rok později dostal název Photoshop a v témže roce dostal Adobe licenci nový program distribuovat. V roce 1990 se už jako Photoshop 1.0 objevil oficiálně na strojích Applu.
Remastering obrazu a zvuku je takovým know-how studia ILM. Jejich práce a ladění starých materiálů, pokud vím, nebyla oficiálně nijak zvěřejněa. Dokonce ani na bonusovém disku v kolekci DVD se starou trilogií nebyly ukázány triky, kterými 30 let staré filmy vylepšovali.
Photoshop by bez Lucase možná nebyl, zdroj: Serial Consign
Starý pes s novými kousky
Ale asi není těžké si postup představit. Vše začalo skenováním filmových negativů, případně těch nejdochovalejších vyvolaných filmů. Tento postup si ILM zopakovalo určitě několikrát, protože možnosti se od první velké várky změn (Special Edition z roku 1997) zvýšily.
Dříve byly snímky převedeny do Full HD, s dnešní technikou to může být klidně lepší rozlišení formátu 4K/8K, pro něhož má 35mm film (některé scény byly na 70mm) dostatek detailů. Sken musel být digitálně očištěn, snímek po snímku. Každý díl má průměrně dvě hodiny, to znamená asi 1 000 000 políček filmu. Pokud by na tom dělal poctivě pouze jeden člověk, během 30 let by musel digitálně vyčistit 100 políček denně. A to pouze jediný film.
Takto film vypadal v kině, zdroj: DVD Active
Takto na DVD, zdroj: DVD Active
Druhý tým musel připravit počítačové modely, které nahradil původní loutky a miniatury. Další parta musí obraz zkombinovat, aby výsledné scéně odpovídalo nasvícení nebo zaostření. A střihač snímek dokončí. Stejné patálie přitom museli podstoupit také se zvukem, který byl vyčištěn a jednotlivé prvky rozděleny do více kanálů.
A to zatím mluvíme o pouhém remasteringu, který se mimo jiné dotkl i spielberg-lucasovy série o Indiana Jonesovi. Jenže v případě Star Wars byly vystřiženy některé scény, které pak byly natočeny znovu. Případně byl starý film editován tak, aby odpovídal nové trilogii.
Původní Darth Vader s obličejem Sebastiana Sawa… (zdroj: DVD Active)
…v reedici změněn za Haydena Christensena z nové trilogie (zdroj: DVD Active)
Teď si představte, že tento kolotoč byl proveden několikrát, protože původní film se v televizi nebo nosičích objevil pokaždé v jiné podobě. Ve světě existuje jakýsi kult těch, kteří mají doma původní trilogii na VHS, konkrétně verzi, která se objevila v kinech. Ta se oficiálně nikdy neprodávala, ale už v té době fungovaly tzv. kinoripy, jako známe dnes. Tehdy však jen v analogové podobě.
- V polovině 80. let se začaly Star Wars objevovat v zahraničních televizích a vyšly první VHS nebo Betamaxy.
- V roce 1991 se na VHS objevila širokoúhlá verze, o čtyři roky později pak speciální THX verze.
- Od roku 1993 do 1995 pracovali na verzi pro Laserdisc (předchůdce DVD ve velikosti gramodesky).
- Roku 1997 se kompletně vylepšené filmy podívaly znovu do kina, uvedeny jako Star Wars Trilogy Special Editions.
- Až v roce 2004 se Star Wars objevují na DVD. Dosud se jedná o poslední verzi, také se od původních snímků liší nejvíce.
- V roce 2006 byla druhá DVD premiéra, tentokrát se k té dva roky staré přidaly i původní kino verze, byť s remasterovaným zvukem.
Každá reedice přinesla jiný střih, jiné efekty, dokonce i nové digitální postavy. Nejlépe o tom píšou na komunitní encyklopedii Wikia (pouze v angličtině).
A nemyslete si, že změny se dotkly pouze první trilogie, i nové díly uvedené v druhé polovině devadesátek se v DVD verzích měnily.
Ještě minimálně tři edice
Svět Star Wars ještě stále nezná Blu-ray. S tím se počítalo pro letošní rok, o prázdninách ale Lucas oficiálně sdělil, že přijde až příští podzim (viz starwars.com). Převod do 1080p se téměř jistě bude lišit od DVD edice, zvuk v nových formátech bude jiný stoprocentně.
Mimo to by se ještě na Blu-ray mohly uvést původní nezměněné filmy.
A za dva roky se Star Wars opět objeví v kinech, tentokrát ve 3D. Lucasfilm tvrdí, že se jednotlivé díly objeví s ročním odstupem, začne se od jedničky (Episoda 1: Skrytá hrozba). Konkrétní datum nepotvrdili, ale všechny původní díly vycházely (v USA) někdy v polovině května, kdy má Lucas narozeniny. (viz starwars.com).
Převod do 3D si bude žádat dosud asi největší množství úprav. Nikdo nemůže očekávat, že puntičkářský Lucas reedici odflákne tak, jako to dělají dnešní taky-3D filmy (kdo tato viděl nový Souboj titánů, ví), ale půjde o pecku podobnou nativním kamerám.
Začne se novými díly, protože se budou žádat nejméně úprav, poslední dva byly navíc točeny digitální kamerou, a ten poslední už téměř celý před modrým pozadím. Staré díly sice používaly klíčování na modré/zelené pozadí také, ale většinou pouze pro vesmírné modely, které budou stejně nahrazeny kompletně digitálními scénami. Ty se budou do „prostorového“ formátu převádět snadno, jen se znovu spustí rendering. Největší úkol tedy bude převést postavy a jiný 2D odpad. Pro starou trilogii tak mají na piplání dost času.
Klíčování modrého pozadí bylo použito i v původních filmech, zdroj: DVD
Někdo může namítnout, že se Lucas chce také svézt na 3D vlně rozpoutané Avatarem. To ale není pravda, protože režisér už o 3D mluvil před pěti lety. Jen opět čekal, až budou jeho vizím odpovídat také technologie.
Další logickou cestou je Blu-ray 3D. Ale co potom? Pak přijdou nová média, časem třeba holografická projekce (tedy to pravé 3D jako ze Star Wars). Chytne se toho Lucas? Spíše ne, už bude dost starý a své dílo nejspíš nikomu nesvěří.
Doporučuji (obrazové porovnání rozdílů mezi jednotlivými edicemi): Episoda 4, Episoda 5, Episoda 6, Episody 1–3. A ještě malá ochutnávka, jak asi budou filmy vypada ve Full HD na Blu-ray: porovnání DVD a vlastního převodu do HD od televize Sky.