Shrnujeme, ale možná ještě nekončíme
V první části tohoto testu 14 grafických karet jste se něco dozvěděli o jejich výkonu v jednotlivých hrách. V době vydání ještě nebyly kompletní testy v Crysis a Crysis Warhead při celkových very high (resp. enthusiast) detailech. Zajímá-li vás toto extrémní nastavení, můžete využít o pár slov dříve zmíněných přímých odkazů.
V této části vás čeká zejména shrnutí výkonu karet, položení výkonu do kontextu ceny a rovněž náhled na provozní vlastnosti karet. Opět platí, že karty ATI Radeon mají v grafech barvu červenou, Nvidia GeForce pak zelenou. Jejich multi-GPU (SLI/CrossFire) verze jsou mírně odlišeny tmavším odstínem týchž barev. GeForce 8800 GTX sloužící jako etalon či pojítko se staršími testy je vyznačena barvou modrou. V některách shrnujících grafech v rozlišení 2560 × 1600 px je takovým pojítkem a kartou představujících 100 % GeForce GTX 285. Testovací sestava už je vám zřejmě dostatečně známa, připomenu i testovací hry, aby bylo v rámci článku jasno, k čemu je průměrování a shrnutí vztaženo:
Testovací sestava
Monitor | HP LP3065 (30", S-IPS) |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V) |
Základní deska | XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked) |
Paměť | Kingston 2× 2 GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V) |
Pevný disk | Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min) |
Zdroj | Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W) |
Chladič CPU | Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (900 ot./min) |
Skříň | Cooler Master Centurion 534 |
Optická mechanika | Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM) |
Systémové větráky | Arctic Cooling 12PWM (800 ot./min) |
Cooler Master 12cm (800 ot./min) | |
Operační systém | Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1 |
Ovladače Nvidia | Nvidia GeForce 180.48 WHQL |
Nvidia GeForce 181.20 pro GeForce GTX 285/295 | |
Ovladače ATI/AMD | ATI Catalyst 8.12 WHQL |
Použité testy
API | Vydáno | |
Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) | DX10 | 2008/04 |
Bioshock (demo, 1.0) | DX10 | 2007/08 |
Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) | DX9 | 2007/11 |
Call of Duty 5: World at War (1.0.1017) | DX9 | 2008/11 |
Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) | DX10 | 2007/09 |
Crysis (1.2.1) | DX10 | 2007/11 |
Crysis: Warhead (1.1.1) | DX10 | 2008/08 |
Dead Space (1.0.0.222) | DX9 | 2008/10 |
Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) | OpenGL | 2007/09 |
Fallout 3 (1.0.0.15) | DX9 | 2008/11 |
Far Cry 2 (1.0.1) | DX9 | 2008/10 |
Left 4 Dead (source engine 37) | DX9 | 2008/11 |
Race Driver GRID (official demo) | DX9 | 2008/06 |
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.0.5.7) | DX10 | 2008/09 |
The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.0416) | DX9 | 2006/03 |
The Witcher (Zaklínač, 1.3) | DX9 | 2007/10 |
Trackmania Nations Forever (2.11.11 cz) | DX9 | 2008/04 |
Unreal Tournament 3 (1.2) | DX9 | 2007/11 |
X3: Terran Conflict (rolling demo, 1.0) | DX9 | 2008/10 |
World in Conflict (1.008) | DX10 | 2007/09 |
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
Spotřeba, cena za elektřinu za rok
Spotřeba
Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru) s danou grafickou kartou pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics.
Především graf spotřeby karet v idle určitě vyvolává pár otázek. GeForce GTX 285 má oproti níže taktovaným GeForce GTX 280/260 nižší spotřebu díky 55nm výrobnímu procesu čipu. Radeon HD 4870 1 GB jsem s Radeonem HD 4870 512 MB opakovaně přeměřoval dvakrát a vždy mi vyšla jako úspornější karta s větší kapacitou paměti. Obě karty mají referenční design a obě byly od Gigabyte. První (512MB) ale byla podstatně starší, hned z první vlny Radeonů HD 4870.
První Radeon HD 4850, s nímž si pamatuji i spotřebu v idle pod 140 W jsem obětoval kdysi na BIOSmod (a karta po měsíci provozu na vyšších taktech a napětí začala vykazovat artefakty), druhý Radeon HD 4850 (rovněž ref. design a rovněž od Gigabyte) má spotřebu v idle o několik wattů vyšší. K velmi nízké spotřebě pomáhá Radeonu HD 4830 účinné (ale hlučné) chlazení Sapphire, u Radeonu HD 4670 byl rovněž rozdíl pár wattů mezi kartou Sapphire a Gigabyte (ve prospěch druhé jmenované).
Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně tři hodiny dělá něco nenáročného ve Windows (2D) a dvě hodiny denně se hraje náročná 3D hra.
Jako zajímavost ještě uvádím spotřebu PC v zátěžových testech:
Teplota
Teplota
Furmark (a speciálně jeho Extreme režim Stability testu) dokáže především z Multi-GPU řešení vymačkat podstatně vyšší teploty než ATITool. Zatím jsem v něm nestihl vyzkoušet všechny karty, z testovaných by jistě byly velmi vysoké teploty i u GeForce 8800 GT s ref. chlazením.
Hlučnost
Hlučnost
Hlučnost jsem hodnotil jen subjektivně a hodnoty berte čistě jen jako orientační, referenční chlazení bylo u těchto karet:
- GeForce GTX 295
- Radeon HD 4870 X2
- GeForce GTX 285
- GeForce GTX 280
- GeForce GTX 260 SP216
- Radeon HD 4870 (1 GB)
- Radeon HD 4870
- GeForce 9800 GTX+
- Radeon HD 4850
- GeForce 8800 GTX
- GeForce 8800 GT
U těchto karet tomu bylo jinak:
- Radeon HD 4830 – dvouslotový chladič Sapphire (s tvarem elipsy)
- GeForce 9600 GT – Gigabyte SilentPipe IV
- Radeon HD 4670 – hlučnost odpovídá oběma zkoušeným (Sapphire, Gigabyte)
K hlučnosti v režimu idle je třeba dodat, že 512MB Radeon HD 4870 je sice tichý, ale jednou za pár minut roztočí větrák naplno a zase ztichne (což je velice nepříjemné), novější 1GB Radeon HD 4870 už touto chybou netrpí. Všechny GeForce GTX lze velice snadno softwarově zregulovat, teplotní rezerva umožňuje s půlminutkou vašeho času dosáhnout takřka bezhlučného chlazení.
Shrnující grafy: výkon ve všech hrách
Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps.
Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.
Za 100 % je považována nejrychlejší a nejdražší jednočipová karta (GeForce GTX 285), ostatní karty mají hodnocení relativní k ní.
Shrnující grafy: výkon v náročných hrách
Následující grafy jsou vytvořeny pro objektivnější hodnocení nejsilnějších grafických karet. Zbavíme se limitu procesoru a budeme se zajímat jen o hry, ve kterých GPU o výkonu skutečně rozhoduje. Vyřadme tedy z průměrování hry, které buď vykazují více než 100 fps při většině nastavení anebo je v nich výkon karet limitován procesor. Z kola ven jdou Call of Duty 4, Dead Space, Fallout 3, Left 4 Dead, GRID, DX9 Stalker, Unreal Tournament 3 a X3: Terran Conflict. U nejlevnějších karet z testu doporučuji brát v úvahu spíše grafy na předchozí stránce, zde jsou pomalé karty zbytečně bity v některých hrách, ve kterých žádná z nich nepředvede hratelná fps a rozdíl 2 vs. 4 fps dělá v procentech hodně (špatný výsledek GeForce 9600 GT je například způsoben propadem ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky v pro ni nesmyslném maximálním nastavení). Pro karty od Radeonu HD 4850 výše může být toto srovnání naopak objektivnější než srovnání zahrnující všechny hry.
Ceny, poměry výkon/cena (ve všech hrách)
Ceny jsem aktualizoval 24. ledna. Počítám samozřejmě s cenami s DPH, zdrojem je e-shop Alfacomp.cz (některé modely, především v případě dražších grafických karet, nebyly bohužel v době tvorby článku skladem). U GeForce 8800 GTX už nelze korektně s nějakou cenou počítat, v inzerátech se objevuje za cenu kolem 3200 Kč, poslední prodejní cena byla myslím zhruba 5100 Kč.
Díky celkovým výkonům a aktuální ceně je možné spočítat grafy pomětu cena/výkon:
Poměry výkon/cena (jen náročné hry)
Z následujících výpočtů jsou opět vyřazeny hry Call of Duty 4, Dead Space, Fallout 3, Left 4 Dead, GRID, DX9 Stalker, Unreal Tournament 3 a X3: Terran Conflict.
Která hra je NV-friendly a která ATI-friendly?
Že se výběrem her a nastavení dá prudce ovlivnit celkový výsledek testu grafických karet, není žádným tajemstvím. I proto jsem vybral dvě dvojice jinak vyrovnaných grafických karet a pokusím se přehledně znázornit, které hry sedí lépe GeForce a které zase Radeonům.
Začínáme s dvěmi kartami do 3000 Kč. Radeon HD 4830 a GeForce 8800 GT (případně 9800 GT) jsou na základním taktu v rozlišení 1680 × 1050 px s 4× MSAA v průměru takřka přesně stejně rychlé karty. Dají se považovat také za dvě z nejvýhodnějších voleb pro 20 a 22palcové LCD panely. Nejlépe vše ukazuje pro tento případ trochu nelogický spojnicový graf (klepnutím na graf jej zobrazíte v originální velikosti):
Pro ty, kdo si zakládají na tom, že se jedná o diskrétní hodnoty, jsem připravil samozřejmě i patřičný pruhový graf:
Stejná vyrovnanost platí i pro 1GB Radeon HD 4870 a GeForce GTX 260 SP216. Tentokrát ale v rozlišení 1920 × 1200 px s 4× MSAA. A opět se dá říct, že zmíněné karty jsou zajímavými volbami pro 24–27" LCD panely.
Výkonnostní vyrovnanost v současnosti podobně drahých karet ATI a Nvidia je opravdu neuvěřitelná. Navzdory různým architekturám se najde jen pár her, kde se štěstí nějak výrazněji usměje na GeForce (Dead Space, Bioshock, Call of Duty: World at War), či naopak na Radeony (Assassin's Creed, Zaklínač, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky v enhanced režimu). Průměr ze všech dvaceti her (a u třech z nich ve dvou odlišných nastaveních) vše ale smaže a už se můžete rozhodovat jen podle provozních vlastností, rezervy k přetaktování, rozšiřitelnosti do Multi-GPU (viz vaše základní deska) či osobních preferencí značky.