Test 24 grafických karet (stručná verze)

12. 5. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Testované karty, parametry, Sapphire Radeon HD 3450

Od doby, kdy jsem na ExtraHardware přešel na novou metodiku už uplynul pár měsíců. Vývoj jde v grafických kartách bohužel tak rychle dopředu, že mi jak sestava, tak metodika připadá mírně zastaralá. Než se s tisíci pečlivě naměřenými výsledky však rozloučím, rád bych vám, čtenářům, nabídl snad přehledné zmapování výkonu dostupných herních grafik a splnil také některé svoje resty.

Ano, už jsem některým v diskuzi a jiným v mailové schránce info@extrahardware.cz slíbil nejen otestování Radeonů HD 2600 v kontextu dalších cenově podobných konkurentů, ale také test v současnosti nejatraktivnější lowendové grafiky: Radeonu HD 3650. Ten bude spolu s Radeonem HD 3450 skutečnými novinkami v grafech, poprvé také uvidíte výsledky GeForce 7600 GT, Radeonu X1600 XT a Radeonu X1800 GTO. Alespoň DirectX 9 testy tím získají snad zajímavou vazbu na předchozí generace grafických karet.

Tento test není označen jako stručnou verzí jen tak pro nic za nic. Projevíte-li v diskuzi pod článkem nebo na fóru zájem, zpracuji mnohem rozsáhlejší porovnání s daleko více testovanými rozlišeními a již bez vynechaných karet, lišících se jen velikostí paměti či mírným přetaktováním, z grafů (v tomto testu tak je z důvodu co největší přehlednosti a stravitelnosti). Stejně tak mohu uvést do přehledné podoby kompletní tabulky (XLS) s měřeními a nabídnout je pro vaši osobní potřebu pro vytvoření vašich vlastních grafů.

Parametry vybraných grafických karet – takty a typické velikosti dle referenčních modelů výrobců:

Sapphire Radeon HD 3450 512 MB

970 Kč

ATI Radeon HD 3450 je nástupcem Radeon HD 2400 Pro, nástupce přináší jádro na 55nm technologii s vyššími takty a plnou podpou DirectX 10.1. RV615 jako jeden z prvních podporuje rozhraní DisplayPort.

Jedná se v podstatě o výše taktovaný HD 2400 s jádrem vyráběným novější technologií. Výkon je vyšší, cena přitom ne. HD 3470 pak nahrazuje Radeon HD 2400 XT a věří se už nejen na GeForce 8400 GS, ale i na GeForce 8500 GT. ATI/AMD se chlubí i akcelerací videa.

Série 3400 je kompatibilní s technologií ATI Hybrid (CrossFire), která umožňuje spojit výkon integrovaných grafických karet na čipsetech AMD se samotnou grafickou kartou. Na zprovoznění podobného konceptu jako u Hybrid SLI konkurenční Nvidie zatím čekáme. To, že se grafika bez zátěže (práce ve Windows apod.) vypne a běží jen úsporná integrovaná grafika, se nám na celém konceptu líbí nejvíc. ATI/AMD to jistě brzy uvede do praxe také.

Kratší už tato karta být nemůže. PCB je plnohodnotné (žádný výstup není veden kabelem), přesto končí takřka přesně s PCI Express slotem. I díky své výbavě co se týká výstupů na monitory a dostatečné akceleraci Windows Vista a HD videa se dá považovat za ideální kartu pro práci ve 2D.

Přispívá k tomu i bezhlučné pasivní chlazení a minimální spotřeba (55nm čip je opravdu malinkatý). Pasiv není uchycen jen na dvou místech, což bylo špatným zvykem na všech levnějších kartách až dosud, ale na čtyřech a dokonale tak přiléhá. Stavitelé HTPC tak možná budou hledat low profile verzi.

Od karty nečekejte zázraky ve hrách, v nich je skutečně pomalá. Oproti integrované grafice v AMD 780G (HD 3200) přece jen rychlejší, ale majitelé těchto desek si kartu nekoupí. Ta je pro počítače bez integrované grafiky či s integrovanou grafikou menších kvalit. Kartě by stačilo 128 MB grafické paměti, více při svém výkonu stejně v praxi nijak užitečně nevyužije.

+ malá spotřeba, minimální rozměry
+ akcelerace HD videa
+ dva DualLink DVI-I, HDMI se zvukem přes redukci
+ pasivní chlazení, čtyřbodové uchycení
- 512 MB paměti kartu zbytečně prodražuje
- na hry nestačí
 

Asus Radeon HD 3650 TOP

Asus Radeon HD 3650 TOP 256 MB

1 620 Kč

AMD uvedla nové levné Radeony HD 3000 už 23. ledna: Radeon HD 3470 nahradil HD 2400 XT a nyní konkuruje GeForce 8500 GT, Radeon HD 3650 nahrazuje HD 2600 XT a míří proti GeForce 8600 GT.

Všechny karty série 3xxx jsou vybaveny technologií UVD (Unified Video Decoder), která vám umožní sledovat filmy ve formátu HD bez zbytečného zatěžování procesoru. Vestavěné HDMI a digitální zvuk je tak staví do pozice ideální grafické karty do HTPC nebo do počítače bez větších nároků na výpočetní výkon. V druhé části věty už mluvím konkrétně o HD 3450 a 3650.

Co nová série ATI Radeon HD 3600 oproti HD 2600 přináší? DirectX 10.1, podporu CrossFireX, PCI Express 2.0 a technologie PowerPlay k redukování spotřeby energie. Čipy se méně zahřívají a méně spotřebují nejen díky PowerPlay, ale také díky 55nm výrobnímu procesu.

AMD se snaží podporovat nové technologie, a tak na nových grafických kartách najdete i nový standard přenášení obrazu DisplayPort. Ten poskytuje více než dvakrát rychlejší přenos dat oproti DVI. Technologie ATI PowerPlay snižuje spotřebu proudu při nečinnosti, nebo nízkém zatížení karty. Spolu s 55nm jádrem, které má nižší spotřebu, tak můžete provozovat vaší kartu i s pasivním chlazením.

Radeony HD 3650 DDR2/DDR3 jsou založeny na čipu RV635. Tyto čipy jsou vyrobeny 55nm technologii podobně jako RV670 a podporují DirectX 10.1 a PCI Express 2.0. Tentokrát i nižší model (3650) podporuje CrossFire.

Asus se od referenčního návrhu odklonil hned v několika směrech. Na kartě má osazeny kvalitní součástky a svůj velmi účinný chladič Glaciator. Ten však nelze softwarově regulovat a má jen 2pinové připojení (není možno sledovat otáčky). Referenční chladič Radeonu HD 3650 měl přitom 4pinové připojení dokonce i s PWM regulací. Glaciator kartu málo hřející kartu ale opravdu skoro mrazí, takže jej můžete zregulovat nějakým levným odporem či potenciometrem.

Takt referenční karty je 725/800 MHz (jádro/paměti, paměti mají efektivně 1,6 GHz), Asus svůj model označený jako TOP (Top Overclocking Performance) prodává s takty 800/900 MHz. Dalšímu výraznějšímu přetaktování už brání zřejmě napětí.

+ nízká spotřeba
+ dostatečný výkon v nižších rozlišeních
+ akcelerace HD videa, DirectX 10
+ krátká karta
+ dva DualLink DVI-I s HDCP, HDMI se zvukem přes redukci
+ malé zahřívání, účinné chlazení
+ přetaktování výrobcem
- zatím horší cena/výkon než HD 2600 XT DDR3
- malá rezerva k přetaktování
 

Všimněte si zajímavého testovacího procesoru Asusu: P4-2,66 GHz s jádrem Kentsfield. Byly ale časy, kdy Asus na krabice GeForce 4 MX psal něco o celosvětově nejrychlejším GPU a podpoře DirectX 8.1, tohle už je proti tomu jen drobnost.

MSI GeForce 9600 GT OC 1GB

MSI GeForce 9600 GT OC 1 GB

4 700 Kč

Jediná karta v testu s 1GB grafickou pamětí si vedla téměř stejně dobře jako 512MB GeForce 8800 GT. To ale nebylo ani tak díky velkému frame bufferu, jako spíše díky přetaktování. Referenční GeForce 9600 GT běží na 650/1625/900 MHz (jádro/stream procesory/paměti), kdežto OC verze od MSI na 700/1750/950 MHz.

To není takové přetaktování jako v případě Zotac GeForce 9600 GT AMP! Edition, ale ve vysokém rozlišení přece jen 1 GB paměti občas pomůže a karta je v průměru nakonec rychlejší než přetaktovaný Zotac. Dvojnásobná paměť ale kartu prodražuje a ta je pak o dost dražší i než GeForce 8800 GT. Nejedná se tak o výhodnou koupi.

Chlazení zajišťuje chladič s heatpipe u nějž má proudění vzduchu usměrňovat částečně průhledný červený plast. Ten však nikde nedoléhá a také je perforován v různých místech. Proto se domnívám, že proudění vzduchu je pak trochu zmatené a teploty jsou vyšší, než by s poměrně rozměrným chlazením být musely. Chladič je vcelku tichý, ale teprve až nastartují Windows a načte se ovladač. Do té doby běží na plné otáčky a je dost rušivý.

V balení najdete základní kabeláž a CD s ovladači a tradičními utilitami MSI. Plná hra se do zvýšené ceny nevešla, což nebývá u MSI zvykem.

+ slušný výkon
+ 1 GB paměti občas pomůže
+ regulovatelný větrák
- příplatek za 1GB verzi se nevyplatí
 

Testovací sestava, použité testy

 

Testovací sestava
Procesor
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
Chladič
Coolink Silentator @ 900 rpm
Základní deska
Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
Paměti
Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
Pevný disk
Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Mechanika
Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
Zdroj
Corsair CMPSU-TX750, 750 W
Skříň
Cooler Master Centurion 534 lite
Chlazení
Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Regulace
Scythe Kama Meter
Operační systém
Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače

ForceWare 169.25 WHQL pro GeForce 8, 174.12 pro G94, 174.53 pro 9800 GX2 a 9800 GTX

Catalyst 8.1 WHQL, 8.3 WHQL pro HD 3870 X2

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP L3065:

Za zapůjčení základní desky Asus P5K-E WiFi AP děkujeme společnosti Asus

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR2 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Použité benchmarky a hry (důležité jsou především aktuální verze u Crysis, F.E.A.R., Lost Planet a World in Conflict, u těchto her se s patchem měnil i výkon):
# 3DMark06, 1.1.0
# 3DMark05, 1.2.0
# Bioshock
# Call of Duty 4
# Call of Juarez DX10 official benchmark
# Company of Heroes DX9 a DX10
# Crysis 1.1
# Enemy Territory: Quake Wars 1.1
# F.E.A.R. 1.08
# Gothic 3
# Half-Life 2: Lost Coast
# Heroes of Might and Magic V
# Lost Planet: Extreme Condition DX10 1.004
# Medal of Honor: Airborne
# Quake IV
# Serious Sam 2
# Splinter Cell: Chaos Theory
# S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
# The Elder Scrolls IV: Oblivion
# Unreal Tournament 3
# World in Conflict 1.005

Za poskytnutí her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, maximum pre-rendered frames: 3 (ForceWare 170 series)
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

3DMark06, 3DMark05

3DMark06

 

 

3DMark05

 

Bioshock DX9 a DX10

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

 

 

Call of Duty 4

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 

Call of Juarez DX10

Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.

Company of Heroes DX9 a DX10

V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 1.71, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, pouze kvalitu zvuku a fyziku jsem snížil na minimum, abych co nejvíce odstranil limitovanost procesorem.

Crysis DX9 a DX10

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 1.1) ke stažení: zde.

F.E.A.R.

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

 

Gothic 3

Gothic 3 je příkladem DirectX 9 hry s HDR, u níž se engine nedá rozhodně nazvat optimalizovaným a také jej výrobci karet nemají mezi top hrami, pro které by optimalizovali oni (netestuje se jím tolik). U nás se však dlouho drží mezi nejprodávanějšími hrami. Výkon měřím pomocí FRAPSu v lokaci, kterou vidíte na obrázku.

Uložená pozice pro testování ke stažení: zde.

Half-Life 2: Lost Coast

Lost Coast sice není žádnou hrou ze série Half-Life 2, ale pouhým technologickým demem. Využívá však stejný Source engine, navíc do něj Valve nacpalo snad nejvíce technologií na nejkratší úsek. Testuji s maximálními detaily (i water reflect all), AA a AF zapínám v nabídce hry.

 

Heroes of Might and Magic V

Heroes of Might and Magic V sice nepatří mezi nejnovější tituly oslňující posledními výkřiky módy z oblasti grafických efektů, přesto je hra jednak stále docela náročná na grafickou kartu a také patří mezi u nás vůbec nejpopulárnější PC hry vůbec. Vyšel navíc datadisk Tribes of the East a hra zase chvíli bude prohánět tisíce domácích počítačů. Ve hře testuji v mapě Hot Pursuit pomocí FRAPSu.

 

Lost Planet: Extreme Condition DX10

Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2. Používám vestavěný benchmark.

Medal of Honor: Airborne

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

 

Quake IV

Quake 4 používá notně vylepšený Doom 3 engine a samozřejmě rozhraní OpenGL. Používám nejvyšší možné nastavení detailů, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přes hru a benchmarkuji pomocí vlastního timedema, které projde začátek hry (asi 4 700 framů).

 

 

Serious Sam 2

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

 

Splinter Cell: Chaos Theory

Splinter Cell: Chaos Theory byla jednou z prvních her, jež využívaly shader model 3.0. A to tak, že velmi dobře a ku prospěchu věci. V testované části lighthouse tvůrci několikrát pěkně použijí HDR s tone mappingem, parallax mapping i měkké stíny. Hra i přes své stáří stále velmi dobře škáluje grafické karty.

Testovací skript ke stažení: zde.

 

 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Engine Stakleru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.

Unreal Tournament 3

Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.

Nastavení hry ke stažení: zde.

 

World in Conflict DX10

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, snížil naopak physics, abych byl méně limitován procesorem). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).

 

Spotřeba elektrické energie

Spotřebu všech karet jsem měřil se zdrojem Corsair TX750w pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics. Přestože jsem se snažil o co nejpřesnější srovnání, jistá odchylka je možná již kvůli přístroji, různé účinnosti zdroje při různém zatížení a také kvůli tomu, že, jak jsme na EHW zjistili, spotřeba dost závisí na chlazení karty.

 

GeForce 9600 GT: 512 vs. 1024 MB paměti

Zotac AMP! Edition: 725/1750/1000 MHz – jádro/SP/paměti
MSI OC: 700/1750/950 MHz – jádro/SP/paměti

1GB GeForce 9600 GT od MSI je tedy o něco níže taktovaná než AMP! edice od Zotacu, přesto se 512 MB paměti pozitivně projevuje v několika herních titulech i v nižším rozlišení. V titulech jako Company of Heroes, World in Conflict nebo i Quake 4 to má na svědomí nastavení maximální velikosti textur. Pokud se obejdete s o stupeň menšími texturami, bude výkon na 512MB verzi stejný.
 

 

 

Shrnutí výsledků

Do poměru výkon/cena jsem nepočítal přímo cenu testovaných karet, ale nejnižší cenu karet se stejným taktem a velikostí pamětí. Mohlo se tedy klidně jednat o model jiné značky. V následujících grafech opět platí, že vyšší znamená lepší.

ICTS24

Jak by s grafem výkon/cena (byť počítaným pro vysoké rozlišení) zahýbalo započítání cena Radeonu HD 2600 XT od PowerColoru (930 Kč) uvidíte v tomto grafu.

Na závěr mi nezbývá než zopakovat: Projevíte-li v diskuzi pod článkem nebo na fóru zájem, zpracuji mnohem rozsáhlejší porovnání s daleko více testovanými rozlišeními a již bez vynechaných karet, lišících se jen velikostí paměti či mírným přetaktováním, z grafů (v tomto testu tak je z důvodu co největší přehlednosti a stravitelnosti). Stejně tak mohu uvést do přehledné podoby kompletní tabulky (XLS) s měřeními a nabídnout je pro vaši osobní potřebu pro vytvoření vašich vlastních grafů.