Při příležitosti vyhodnocení prvních tří čtvrtletí z provozního pohledu se T-Mobile a O2 pochlubily několika statistickými údaji týkajícími se využití sítě. Obecně vzato platí, že lidé jejich sítě využívali více – zejména v oblasti datových přenosů.
Není divu, protože koronakrize nás vede k sociálními distancování. S ostatním lidmi se z osobních či pracovních a jiných důvodů spojujeme pomocí moderních technologií.
1. Telefonování
Co se tradičního hlasové služby, jež už v tomto kontextu s určitou dávkou nadsázky platí spíše za obstarožní, T-Mobile během prvních třech čtvrtletí roku 2020 zaznamenal 10% nárůst provolaného času, tj. 9 652 milionů minut. Oproti tomu O2 souhrnný údaj za období od ledna do září neuvedlo, poskytlo jen relativní hodnoty za vybrané (abnormální) měsíce.
Udává např. 12% nárůst během března s tím, že hovory navíc byly o 32 % delší než běžně. V září lidé provolali o 18 % více minut oproti standardní předkoronavirové situaci, během října pak o 16 % více. Délka hovorů na podzim podle operátora jarní špičku nepřekonala. Lidé si tak volají častěji, ale po kratší dobu než na jaře. K výkyvům prý dochází po oznámení o změně vládních opatření.
2. Textování
Růžový operátor se pochlubil rovněž s růstem SMS. V období od ledna do září se meziročně poslalo o 32,5 % více SMS. Specifiky jich bylo přes čtyři miliardy, zatímco před rokem jich lidé poslali přes tři miliardy. O2 informace o počtu odeslaných esemesek neuvádí.
3. Datování
T-Mobile
Dostáváme se k tomu hlavnímu, a sice k využití internetového připojení. Oba operátoři hlásí razantní nárůst provozu svých sítí. T-Mobile nicméně neuvádí údaje o provozu v pevné síti.
Odhalil ale, že v mobilní síti došlo k meziročnímu nárůstu datového provozu o 41,4 %. V prvních třech čtvrtletích tohoto roku bylo přeneseno 321 528 TB dat. Údaj je součtem provozů vygenerovaných standardními mobilními datovými tarify, dále produkty Pevný internet bez drátu, Pevný internet vzduchem a Pevný internet do zásuvky.
O2
Podle O2 se vytížení pevné i mobilní sítě výrazně zvýšilo. Operátor podotýká, že rostoucí trend není žádnou novinkou, zájem o data roste dlouhodobě a covid-19 zvyšující se zájem pouze umocnil. K provozu významně přispívají volnočasové aktivity jako sledování videa nebo hraní her. Jinak sítě více vytěžují komunikační služby.
„Meziročně došlo k největšímu nárůstu objemu přenesených dat v naší fixní síti na jaře, kdy provoz stoupl o rekordních 59 % oproti přirozenému trendu. Podzimní vlna pak tento rekord překonala v absolutním srovnání o 7 %,“ vysvětluje Martin Řezníček, síťový specialista z O2.
U komunikačních platforem operátor uvádí dva příklady. Komunikace přes Microsoft Teams ve srovnání s běžným obdobím v únoru narostla o 2 000 %, komunikace přes Zoom pak přes 3 640 %. U herních serverů objem přenesených dat narostl o stovky procent. Jinde naopak provoz poklesl, týká se to např. webů spojených s cestováním a ubytováním. Jedná se o snížení o vyšší desítky procent.
Nejvíce dat bylo přeneseno v týdnu od 19. října. Nárůst byl pak zbrzděn prázdninami, dále už ale operátor opět počítá se zvyšováním provozu v síti. Před pár dny prezentované provozní výsledky za první tři čtvrtletí uvádí, že operátor přivítal nové zákazníky a zákaznice, kteří chtějí využívat internetové připojení. O2 k tomu dodalo zajímavou informaci – více než polovina příchozích odchází od místních poskytovatelů Wi-Fi. Potýkají se totiž s nedostatečnou kapacitou svých sítí a s výpadky.
Absolutní hodnoty přenesených dat neuvedlo, takže provoz v jeho síti nemůžeme srovnat s dalšími operátory. O2 pouze dodává, že kapacita sítě je dostatečná. Zatížení sleduje a síť posiluje. Na jaře jako první navýšilo kapacitu peeringového uzlu NIX.cz na 1 Tbit/s. Pokračuje i výstavba DSLAMů. Poukazuje, že problémem není většinou kapacita sítě, častěji rychlost omezují zastaralý modem či jeho špatné umístění. Nebo zvolený tarif, což ovšem může být otázkou peněz.
Zdroje: tisková zpráva T-Mobilu | tisková zpráva O2