Tento týden už jsme tu měli zprávu o nasazení technologie DLSS – uvedené Nvidií loni koncem léta s architekturou GPU Turing – v prvních hrách, a to Battlefieldu V a poté i v Metro Exodus, v němž je ovšem použitý i real time ray tracing pro efekty osvětlení. Konečně tak začínají přicházet hry, v nichž se tyto novinky karet GeForce RTX dají využít (nebo aspoň vyzkoušet). Zároveň ale přišlo i další oznámení o podpoře této technologie. Dostala se teď totiž do Unreal Engine, což bude důležité pro nyní vyvíjené a budoucí hry, do nichž by se DXR (DirectX Ray Tracing) mohl touto cestou dostávat.
Podpora pro efekty používající ray tracing přichází nyní ve verzi Unreal Engine 4.22 Preview 1. Ta předchází regulérnímu ostrému vydání verze 4.22. Ray tracing není jedinou novinkou, která je v ní obsažená, aktualizace bude vývojářům přinášet i jiné funkce. Kompletní seznam toho, co se v Unreal Enginu 4.22 chystá, lze nalézt na fóru firmy Epic Games. Momentálně je kód stále v aktivním vývoji a cílem tohoto prvního vydání je kromě toho, aby si programátoři mohli nové funkce zkoušet, také získat zpětnou vazbu a testování.
Ray tracing pro začátečníky i pokročilé
Ray tracing bude dostupný v rámci režimu DirectX 12, což obecně platí pro DXR. Ve verzi 4.22 je ray tracing dostupný ve dvou formách. Jednak jsou to již navržené efekty, na vyšší úrovni implementující odrazy, efekty osvětlení včetně globální iluminace, „soft“ stíny, odražené stíny, průhlednost, ambient occlusion a podobné elementy. Tyto efekty mohou autoři hry asi již použít v podstatě jako jakési polotovary.
Zároveň je ale zahrnutá také podpora pro low-level práci s ray tracingem – generování a analýzu paprsků ray tracingu a všeho okolo v shader programech. Tato možnost bude pro ty programátory, kterým hotové efekty nevyhovují a chtějí si je implementovat sami. Součástí podpory je také odšumovač (denoiser), který slouží k vyhlazování (zamaskování artefaktů) při použití ray tracingu s nízkým množstvím paprsků a dovoluje použití těchto efektů v reálném čase i s omezeným výkonem. Ten bude zřejmě používán i na odrazy, stíny a podobné efekty ve hrách.
Tip: Intel vstupuje do ray tracingové grafiky. Vydal vlastní AI denoiser, je open source
Engine by jinak měl podporovat i plnohodnotné vykreslování scény path tarcingem. Ovšem to asi zatím není míněno pro zpracování v reálném čase (tedy pro vytvoření hry, která by cele používala ray tracing pro všechny pixely). Tato podpora je asi spíš pro potřeby získání vizualizace scény nebo objektu pro referenci nebo demo nebo jiné účely.
Zatím hlavně pro testování, ostrá verze teprve přijde
Verze Preview je zejména určená spíš jen pro seznámení se s novinkami, pro skutečný vývoj budoucích her je doporučeno počkat na regulérní/stabilní vydání. To by snad mělo vyjít někdy letos. Obecně se přítomnost podpory v Unreal Enginu 4 projeví až časem, protože vývoj nových her samozřejmě zabere čas. Dostupnost v tomto populárním enginu by každopádně měla přispívat k většímu používání těchto efektů ve hrách v následujících letech.