Mluvilo se o tom už delší dobu, ale minulý měsíc s tím firma Valve stojící za herní distribuční platformou/obchodem Steam vylezlo ze zákulisí a oficiálně ohlásilo vydání svých vlastních brýlí pro virtuální realitu, které se jmenují Valve Index. Za začátku jsem pro ně neměli přesné parametry a ani pořádnou představu o designu, ale to se teď mění. Tento týden začaly předobjednávky a firma odhalila specifikace i všechno ostatní. A přirozeně také cenu, která je ovšem trošku vyšší, než se možná doufalo.
LCD panely se 144Hz frekvencí a ULMB/ELMB
Valve Index má rozlišení, které je pokrokem proti HTC Vive (které funguje na stejné platformě SteamVR a je tak do značné míry předchůdcem Indexu). Použitá je technologie LCD se dvěma panely a rozlišení na jedno oko je 1440 × 1600 bodů (takže celkem 2880 × 1600 bodů). Pozoruhodné a méně očekávané je, že zvýšena byla i obnovovací frekvence. Ta je v základu 120 Hz, ale lze použít také frekvence 80 a 90 Hz pro zpětnou kompatibilitu a pozor, přetaktovaný režim s frekvencí 144 Hz.
Podle popisu to vypadá, že LCD používá stroboskopicky stmívané podsvícení, tedy to, co se v herních monitorech označuje jako ULMB/ELMB. Valve se totiž chlubí velmi krátkou dobou perzistence obrazu (podle snímkové frekvence jen 0,33–0,53 ms; pro srovnání, interval mezi obnoveními je při 120 Hz 8,3 ms). Cílem je potlačit artefakty odezvy (rozmazání, ghosting, overdrive), protože podsvícení se rozsvítí až v momentě, kdy je obraz ustálený a kvalitní. Nevýhoda je samozřejmě, že to bliká, jako kdysi CRT. Lidem, kterým vadí PWM regulace podsvícení, by mohlo toto také být nepříjemné.
Headest má mít nový systém dvouprvkových čoček osazených s 5° naklopením. Ty mají zachovávat ostrost po velké části zorného pole, takže lze v brýlích lépe sledovat periferní oblasti, aniž byste museli otočit hlavou a dostat je do centra zorného pole. Optika umožňuje nastavit vzdálenost čoček od očí a vzdálenost čoček od sebe. Valve uvádí, že zorné pole má „pro běžného“ uživatele být až o 20 stupňů větší než u Vive, má to být až 130°.
V čele brýlí je dvojice kamer, které nejsou určené k snímání pohybu, ale k snímání vnějšího světa. Ten lze tak zobrazit na vnitřním displeji a vytvořit tak rozšířenou realitu. Jejich rozlišení je relativně nízké, 960 × 960 bodů, což ale navíc asi je s mozaikou subpixelů typu Bayer, takže nejde o plnohodnotné rozlišení.
Integrovaná bezkontaktní sluchátka/repro
Headset má i integrované audio. Vypadá to jako sluchátka, ale ve skutečnosti jsou to „reproduktory pro ultra blízký poslech“. Nedotýkají se uší a hrají z určité vzdálenosti (údajně s dobrou kvalitou a frekvenčním rozsahem 20–24 000 Hz, ale to se uvidí). Má to prý lépe podávat prostorový zvuk a být komfortnější při delším nošení. Tyto repronástavce se dají nastavit, aby vám nad ušima lépe seděly. Ale na brýlích je ještě 3,5mm jack, kterým se dají připojit vlastní sluchátka. Integrován je i mikrofon.
Rozšiřující slot
Brýle by měly mít ergonomický design s možnostmi nastavení (vzadu je i knoflík pro seřízení horního popruhu) a jsou potažené antimikrobiálními látkami. Čelní maska, v základu lesklá, je uchycená magnety a dá se vyměnit. Valve prý zveřejní schémata, aby si uživatelé mohli vyrobit nějakou vlastní. Za tímto krytem se jinak schovává zajímavost: volný prostor s portem USB 3.0. Do toho se dá vložit nějaké rozšiřující zařízení – ať už v budoucnu přímo od Valve, nebo třetích stran, případně můžete mít nějaký vlastní nápad (hlavní využití je asi jasné: RGB LED efekty!).
Galerie: VR brýle Valve Index
Vylepšené snímání s novými Base Stations 2.0
Na rozdíl od nejnovějšího Oculusu Rift S používá Valve Index stále externí zařízení pro snímání pohybu s majáky „Base Station“ čili základními stanicemi, které polohu brýlí sledují pomocí infračervenému laserového parsku. Použitá je ovšem nová verze základních stanic s technologií SteamVR Tracking 2.0, která má mít snímání kvalitnější s větším dosahem, údajně zvládnou až o 400 % větší plochu. Minimem jsou dvě stanice, třetí údajně může být třeba pro pokrytí komplikovanějšího prostoru. A se čtyřmi už je údajně možné sledovat plochu 10 × 10 metrů (pokud máte obývák prominentních rozměrů, nebo si pronajmete tělocvičnu).
Frekvence snímání je 100× za sekundu a už se nepoužívá všesměrové blikání, takže zařízení neruší další zařízení, které komunikují v infračerveném spektru. Tyto vylepšené stanice verze 2.0 jsou jinak kompatibilní ještě s HTC Vive Pro, ale už ne s originálním Vive.
Galerie: Základní stanice 2.0 pro VR brýle Valve Index
Headset Valve Index se připojuje k počítači do obrazového výstupu DisplayPort 1.2. Zároveň potřebuje konektor USB 3.0 a 12V napájení, což je vedeno jednou 5m šňůrou, která má na konci další už rozdělené 1m kabely. Měly by se dát použít i porty VirtualLink jediným kabelem, tam by asi musel být použitý odlišný koncový kabel.
Nové ovladače s dotekem i snímáním prstů
K brýlím jsou pak ovšem ještě ovladače, ty jsou již bezdrátové a připojují se přes USB-C (nabíjení) a 2,4GHz rádiové spektrum. Mají 1100mAh baterii, která má vydržet asi sedm hodin a lze ji rychlonabíjet (proud 0,9 A). Na ovladačích jsou tři tlačítka a spoušť, oválné trackpadové tlačítko (které lze snímat kapacitně, takže se jím dá scrollovat nebo dotykově ovládat). Tlačítka umí rozlišovat sílu stisknutí a totéž umí i tzv. silová rukojeť, která dokáže rozlišovat sílu sevření. a Integrován je akcelerometr a sledován je i pohyb a gestikulaci všech prstů.
Galerie: Ruční ovladače pro Valve Index
Ceny vyšší než bylo zvykem
Brýle už se nyní dají objednávat, přičemž předpokládaný termín dodání je podle druhu balení od června do srpna. Cena je ovšem vyšší než u jiných brýlí. Kompletní balení (headset, brýle, dvě stanice) vyjde na 999 dolarů/1079 €/27 750 Kč, jen headset a ovladače stojí 749 $/799 €/20 550 Kč, samotné brýle pak 499 $/539 $/12 850 Kč. Jen ovladače (ty se dají použít i se zařízeními se Steam Trackingem 1.0) jsou za poměrně masitých 279 $/299 €/7700 Kč a jedna ze dvou potřebných základních stanic za 149 $/159 €/4100 Kč (což vás zajímá, pokud byste měli ten 100m² obývák/herní doupě).