Už je to přes dva roky, co byl odhalen obrazový výstup VirtualLink určený pro praktické připojování VR brýlí ke grafikám – formou jediného portu USB-C, takže místo kabelů pro napájení, obraz a ještě jednoho nebo dvou dalších USB kabelů stačil jediný. Tento standard se ale podle všeho neuchytil. A už ani neuchytí, vypadá to, že snahy o jeho prosazení byly ukončeny,
Na nyní odhalených kartách GeForce RTX 3000 porty VirtualLink/USB-C už nejsou, takže jeho jediné použití bylo na grafikách Turing. Zdá se, že nejde o nějaké dočasné nebo částečné zmizení, VirtualLink nebude už ani na žádných jiných grafikách a je zřejmě opuštěn a zrušen definitivně.
VirtualLink nezmizí jen z grafik Ampere, končí kompletně
Vícero médií se po odhalení Ampere pídilo po osudu tohoto konektoru; novináři upozornili, že v tuto chvíli už jsou odstavené i stránky konsorcia, které standard spravovalo. Stránka www.virtuallink.org už teď pouze přesměrovává na heslo na Wikipedii. Toto je asi jasný doklad a symbolické podtržení toho, že už se s touto technologií přestalo počítat.
Původně se zdálo, že VirtualLink bude mít široké přijetí, protože podporu či členství oznámila Nvidia i AMD, HTC, Oculus/Facebook, Valve a Microsoft. Hlavní roli ale asi hrála Nvidia, která měla na označení VirtualLink registrovanou ochrannou známku a předsedala konsorciu (zda třeba s její vedoucí rolí nebyly nějaké problémy, například v nějakých požadovaných poplatcích, o tom žádné zprávy nejsou).
Tip: GPU dostanou nový výstup. VirtualLink spojuje obraz, napájení i USB v jediném kabelu
Poté se ale přes tuto avizovanou podporu rozšíření nekonalo. Port USB-C pro VirtualLink zůstal osamělý jen na kartách Turing, AMD ho od té doby na žádnou novou (tedy například na řadu RX 5700) nedalo. Zejména ho ale nakonec nepoužili oni výrobci brýlí, kteří se k němu ze začátku hlásili. Měl se objevit snad jen na headsetech menších značek (StarVR, XTAL).
Z velkých jmen byl VirtualLink k reálnému využití asi nejblíže u Valve. Tam existoval plán, že VirtualLink bude využit pomocí separátního adaptéru, takže samotné brýle ho neměly přímo. I toto ale ztroskotalo, Valve oznámilo, že adaptér neuvede, protože trpí technickými problémy. Současně bylo jako další důvod citováno, že VirtualLink nebyl široce přijat dalšími výrobci a zejména chybí na herních noteboocích, kde by byl nejpřínosnější.
K tomu, že se z tohoto jednokabelového připojení – což je rozhodně praktická vlastnost – stala slepá ulička, možná nakonec přispělo to, že zdražovalo grafické karty. Proti klasickému výstupu bylo asi nutné použít nějaké čipy k muxování jednotlivých konektivit dohromdy, pro implementaci oboustranného zasouvání USB-C a také se postarat o napájení brýlí, kterému bylo nutno zajistit až 27 W příkonu. Zda případně přitížilo i to, že konektor USB-C je přece jen malý a asi nebyl tak odolný (proti velkému HDMI) vůči záškubům za kabel, když se hráč zapomněl, nevíme.
Je možné, že se časem objeví nějaký jiný standard pro jednokabelové připojení brýlí. Alternativou by asi mohly ale být také technologie bezdrátového připojení brýlí, které by byly ještě praktičtější, i když za cenu toho, že v headsetu budou muset být akumulátory.
Galerie: Představení grafik Nvidia GeForce RTX 3090, RTX 3080, RTX 3070 a architektury GPU Ampere
Zdroj: VideoCardz