Vodafone milionové pokutě neunikl. Musí ji zaplatit kvůli automatickému dokupování dat

29. 9. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Český telekomunikační úřad v květnu pokutoval Vodafone milionem korun kvůli agresivní obchodní praktice. Operátor loni na podzim aktivoval všem zákazníkům službu Data nad rámec balíčku. Po vyčerpání dat došlo k automatickému dokoupení dalšího za 49 Kč. Uživatelé si mohli službu dodatečně zrušit a zůstat u původního modelu se zpomaleným připojením po vyčerpání dat.

Vodafone se proti pokutě odvolal, ale jejího zrušení se nedočkal. ČTÚ nám dnes sdělil, že milionová penalizace je již pravomocná a Vodafone musí navíc do 60 dnů odstranit ze smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby.

 

Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil. Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.

Operátor se bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost,“ tvrdí ČTÚ v tiskové zprávě.

Pokuta je pro Vodafone pouze symbolická. Česká pobočka operátora už sice nezveřejňuje místní hospodářské výsledky, ale miliony korun na mobilních službách utrží každý den. T-Mobile jen na mobilních službách utržil v první polovině roku 8,9 miliardy korun. Milion korun přijme každou půlhodinu. Vodafone má zhruba polovinu zákazníků. Pokud by byli stejně bonitní, milion Vodafone udělá za hodinu.

ICTS24

Mimochodem: Kvůli automatickému dokupování dat začal ČTÚ vyšetřovat také O2.

Zdroj: TZ ČTÚ