Ani ve VR není úniku. Brýle Oculus budou od teď povinně propojené s vaším Facebookem

20. 8. 2020

Sdílet

 Autor: Oculus
Výrobce VR brýlí Oculus Rift sice koupil Facebook, ale ze začátku zůstávaly relativně nezávislé. S tím je ale konec, odteď už své aktivity ve virtuální realitě neutajíte. Od října už bude natvrdo povinné propojit Oculus Rift nebo jiný headset se sociálním účtem.

Když se firma Oculus, v podstatě hlavní průkopník současné éry herních VR brýlí, dostala v roce 2014 do vlastnictví Facebooku, bylo to docela pozdvižení vzhledem k „prolezlosti“ této společnosti v našem internetovém životě a tomu, jak lačná je po soukromí uživatelů. Byly značné obavy z různých forem, kterých by mohla integrace brýlí Oculus se službami Facebooku nabrat. Vypadá to, že nyní k tomu bylo přistoupeno docela tvrdě: pro použití brýlí Oculus bude už brzo povinné navázat je na svůj účet na Facebooku.

Facebook nyní oznámil, že v rámci integrace Oculu a svého hlavního byznysu zruší model, kdy pro používání brýlí Oculus fungoval separátní účet. Místo toho budou brýle do budoucna používat přímo hlavní účet Facebooku, a to povinně.

Půjde o postupný a ne nějak překotný, avšak také nevratný proces. Od letošního října (októbra) nebude možné vytvořit nové účty čistě pro službu Oculus dle původního pořádku, takže k noví vlastníci brýlím budou muset mít/založit účet ve Facebooku. Do služeb Oculus se budete přihlašovat přímo jím.

Pokud už budete brýle vlastnit před tímto datem a budete mít původní ne-facebookový účet, bude vám dále platit a nebudete tuto identitu muset hned párovat s Facebookem. Ale toto je jenom na přechodnou dobu. Facebook sice uvádí, že tyto účty budou nadále fungovat až do konce roku 2022, ale má to háček. Všechny nové generace brýlí Oculus, které od teď vyjdou, budou Facebook vyžadovat natvrdo. I pokud si podržíte původní účet, v momentě, kdy takové nové brýle budete mít, budete chtě nechtě muset do kybernáruče Marka Zuckerberga.

1. ledna 2023 přestanou samostatné účty Oculus fungovat nebo budou zrušené. Facebook neříká, že tím brýle úplně přestanou fungovat, ale je uvedeno, že „plnohodnotné fungování bude vyžadovat účet ve Facebooku“. Firma se prý bude snažit, aby obsah/hry, které uživatel vlastní, mohl dále používat, ale „některé hry a aplikace mohou přestat fungovat“, protože budou s Facebookem už provázané nebo fungování bez této integrace přestanou podporovat.

Oculus Rift S 1600 VR brýle Oculus Rift S (Zdroj: Facebook)

Tip: Oculus odhalil Rift S: nové VR brýle mají lepší obraz, ergonomii a nepotřebují kamery

Další potenciální zdroj dat do „vaší osobní složky“

Na této změně podmínek není tak nepříjemná ani tak nutnost vytvářet si účet, pokud ho nemáte. Problém je asi spíš v tom, když/že ho už máte. Facebook toho o vás obvykle ví opravdu hodně a nyní by se k jeho „zornému poli“ do vaší historie přidalo ještě hraní. Propojení účtu s další oblastí, kde doteď nebyl, nebude proto asi minimálně části uživatelů po chuti. I když Facebook tvrdí, že většina lidí už nyní má účet Oculus se svém facebookovým profilem propojený.

Facebook ze začátku po akvizici nepostupoval příliš hrozivě a Oculus dál provozovat jako do značné míry samostatný podnik. Integrace s Facebookem coby službou byla jenom volitelná (to snad dokonce vedení Oculu při akvizici slibovalo zachovat).

Mark Zuckerberg tvrdí, že budoucnost je v soukromí Mark Zuckerberg tvrdí, že budoucnost je v soukromí (Zdroj: Facebook)

K tématu: Zuckerberg slibuje reformu svých sociálních sítí. Chce více soukromí a šifrování

bitcoin_skoleni

Oficiální důvod, proč se účty sloučí, je podle Facebooku, že bude snadnější spojit vás ve VR s vašimi přáteli a případně třeba ve hrách implementovat multiplayer a „sociální zážitky“. Mělo by být možné od sebe VR svět a normální facebookový profil oddělit tak, že ve VR bude vaše reálné jméno a identita skrytá a naopak nemusíte svoje aktivity sdílet/nechat vidět na svém facebookovém profilu (ovšem servery Facebooku tím samozřejmě neoslepíte).

VR brýle Oculus Rift S (fotogalerie)

Zdroje: AnandTech, Facebook/Oculus